Gå til innhold
Arkivverket

[#30048] Adrian Falch Hansen f 1810(Karlsøy)/Anne Dorthea Christensdtr. f 1815

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

At flere mannsgenerasjoner (til og med etter hverandre i samme slekt) skulle få barn som 20-åringer var vel knappast vanlig, og det virker her litt 'konstruert'. Hvilke 'indisier' finnes, bortsett fra 'Hans' og 'Christen' (som var svært vanlige navn) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er minst like vanlig at ektemannen kan være 5-10 år yngre enn sin kone, og når jeg ser på mine aner bakover så var dette ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når det gjelder Benjamin Petersen Dass (1649-1702) så har jeg faktisk notert hans første kone som Gjertrud von Krogh, og ikke som kusinen Maren Jensdatter Falch (dessverre uten kilde), og jeg har dermed Jacob Benjaminsen Dass (f.ca.1685?) som mulig sønn av Benjamin og Gjertrud. Gjertrud skal være datter av Gert von Krogh og Aleth Pedersdatter. Om dette siste ekteparet har jeg ingen ytterligere informasjon, og er svært interessert i om noen kjenner deres aner eller f.eks. datoer for f/d.Når jeg i innlegget foran spør 'Hvem var Jacob Benjaminsens 2. kone' er det fordi jeg ikke kjenner til at han skal ha vært g. mer enn én gang.Og jeg håper vi er enige om at Kirsten MarcusdatterAngell var Benjamin Petersen Dass' siste svigermor og ikke kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei dere! Løser oppstillingen i Wilh. Brants bok, (Sl. Benkestok),-sider 296-97 noe, eller er det bare mere kaos ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Alv: Ja jeg ser jo på side 296/97 i 'Slekten Benkestok' at Judithe Carstensdatter Volgvartz født 1676 var gift i 1.ekteskap med Benjamin Dass, men hvilken Benjamin Dass? Var det bror til dikterpresten Petter Dass eller en brorsønn av disse? Jacob Benjaminsen Dass tror jeg iallefall var brorsønn av Petter Dass. Det er denne Jacob Benjaminsen Dass jeg tror var far til Kirsten Jacobsdatter, og som bodde på Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, Benjamin Petersen Dass (1649-1702) er (yngre) bror av dikterpresten Petter Dass, og Jacob er mulig sønn (dokumentert ?) av den samme Benjamin. Jeg kjenner ikke til noen Benjamin som var brorsønn av Petter Dass. Jeg har ialt 4 Benjamin Dass født i perioden 1649-1749 i mitt register, og det finns vel fler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor stor sjanse er det for at den Kirsten Jacobsdatter Dass som det var skifte på i Lurøen i 1767 og som var gift med Hans Christensen var datter av denne Jacob Benjaminsen? Hun må jo da være født ca 1707-1714. Jeg mener at sjansen for dette må være ganske stor. Synd at jeg ikke har tilgang til kirkebøkene for Lurøy slik at jeg får sjekket faddere til Kirstens barn. Det kunne ha avklart en del. Ser ikke for meg at jeg kan få sjekket det på mange måneder siden jeg blir borte fra pc og internett i 7 uker fra fredag 17.06, og har minst 2 andre prosjekter fra høsten av angående slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvorfor må Kirsten Jacobsdatter Dass være født ca. 1707-1714 ? Hvis hun forøvrig er d. av Jacob Benjaminsen Dass kan hun være oppkalt etter sin mormor Kirsten Marcusdatter Angell (f.1656), el. ev. (hvis farmoren er Maren Jensdatter Falch) etter farmors mor Kirsten Pedersdatter Falch (1643-1718). Kirsten Marcusdatter Angell var mor til Maria Carstensdatter Angell Volquartz (1683-1763) (g.m. Jacob Benjaminsen Dass) og Juditte Carstensdatter Angell Volquartz (1676-1746) ('siste' kone til Jacobs's mulige far Benjamin Petersen Dass (1649-1702), som forøvrig hadde en datter Kirsten (oppkalt etter sin mormor) med Juditte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mest sannsynlig at Kirsten Jacobsdatter ble født 1707-1714 fordi at jeg ikke finner henne i kirkeboka for Herøy sogn av Alstahaug fra 1714 og utover som døpt. Der ble de andre søsknene døpt(se innlegg 24 her). Det du skriver om Kirstens eventuelle bestemødre hvis hun er datter av Jacob Benjaminsen Dass var nettopp ett av argumentene for at hun skal være datter av Jacob Benjaminsen Dass da jeg holdt på med Kirsten for 2 år siden.Hun kan selvfølgelig være døpt i andre deler av Alstahaug prestegjeld mellom 1715 og 1719, 1720-1721 eller 1723-24 og litt etter 1725. Det er mulig jeg så etter der også den gangen for to år siden, men jeg får nok se etter på disse stedene da jeg kommer tilbake hit igjen i August. Jeg må vel se en gang til for å se hvem som er introdusert etter de andre søsknenes dåp, for da kan jeg iallefall få vite hvem som var mor til barna fra 1715 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Hei Annelise. Følger spent med i debatten da dette jo også er mine aner. Til ditt innlegg nr.41. Jeg går litt surr i alle Christen og Hans. Dersom dette er riktig, hvordan var da Karen Hansdatter og hennes andre mann Hans Hansen Michelborg i slekt?? I mitt forsøk på oppstilling blir da Karens oldefar Hans Christens. Michelborg og hennes manns farmor Eva Christensdatter søsken. Stemmer dette med ditt ?? Mvh Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det er slik som jeg tror så blir Hans Hansen Mikkelborg(født ca 1753-61) tremenning med Karens far Hans Christensen Lurøen. Så da blir det jo riktig som du skriver at Hans Hansen Mikkelborgs farmor Eva Christensdatter og Karen Hansdatters oldefar Hans Christen(født ca 1683) søsken. Nå er jeg ikke 100 % sikker på at den som het Christen Hansen og bodde i Lurøen i 1730-årene(ifølge Wilhelmine Brandt i 'Slekten Benkestok') var den samme som det var skifte på i 1745, og da blir jo forbindelsen til Mikkelborgene noe usikker som Per Nermo er inne på. Likevel er det jo merkelig at det skal være så mange Christen og Hans på ett og samme sted.Derfor tror jeg at det kan være den samme som det er skifte på i 1745, og at Hans Christenen Mikkelborg(født ca 1693) kan være hans far. Foreløbig har jeg ikke skrevet dette, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre for å få bevis for at det er slik eller ikke er slik. Så foreløbig lar jeg det stå åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå omsider fått arbeidet mer på Ane Dorthea Christensdatters aner, og jeg jobber jo med andres aner innimellom mine. Da jeg så etter om Christen Olsen for Dagny Madsen for et par år siden overså jeg nok noe. Blant annet så er ministralboka for Lurøy for årene rundt 1777-79 nesten utvisket, og jeg fant ut at jeg ville se Christen og noen av hans søskens dåp i en klokkerbok.I tillegg har jeg funnet noen av Christens søsken som konfirmanter. Da kom det frem litt andre opplysninger, og jeg tar det fra begynnelsen:Foreldrene til Christen var jo Ole Jonsen Herten og Karen Hansdatter. De ble trolovet 1.søndag etter trefoldighet 1776 i Lurøy kirke, og forloverne var Hans Jacobsen Hestmona og Jens Jacobsen Aaen. De ble gift i Lurøy kirke Dom.22.p.trinit.1776. Barna som jeg nå skal rette opp informasjon på:-Chierstina Olsdatter døpt i Lurøy kirke påskedag 1777(forsåvidt rett før 2.paascatos 1777 som jeg tidligere skrev. Hun ble konfirmert i Lurøy Dom.8.p.trinit.1793.-Christen Olsen døpt Kristi Himmelfartsdag 1779 i Lurøy kirke. Finner dessverre ikke Christen som konfirmant i Lurøy.De neste barna sto ganske klart i den kirkeboka jeg så tidligere, så jeg har ikke sett mer på disse som døpt, men som konfirmanter.-Karen Olsdatter Hestmonen ble døpt 2.søndag etter påske 1781, og ble konfirmert i Lurøy Dom.3.tia. p. trinit. 1801-Judith døpt 2.p.epiphan 1787 i Lurøy kirke. Hun ble konfirmert i Lurøy Dom 6.p.trinit. 1803.Har ikke greid å finne dødsfallet på Ole Joensen i ca 1788, men Karen Hansdatter ble trolovet og gift på nytt igjen:Ungkarl Hans Hansen Hestmoen og Karen Hansdatter ble trolovet 2.søndag i advent(??) 1788 i Lurøy. Forloverne var Hans Christensen og Hans Jacobsen Hestmona. De ble gift i Lurøy 1.p.fest liricum 1789(kanskje var dette 01.01, for det sto øverst for dette året).Så har jeg funnet dødsfallene på farfar og farmor til Christen Olsen(foreldene til Ole Jonsen):Karen Hansdatter Hestmona var 54 år da hun ble gravlagt Dom.14.p.trinit. 1771. Hun må altså ha blitt født i ca 1717. Hennes ektemann Joen Olsen Hestmonen er oppgitt å være 86 år da han ble jordsatt Dom 8.p.trinit.1781 i Lurøy. Han ble altså født i ca 1695.Det er vel kanskje litt dumt å legge inn opplysninger til et tema man selv har startet, men det er folk som har svart i dette emnet som jeg vet kan ha nytte av opplysningene. Så håper jeg at disse 'oppdateringene' også videreformidles til Dagny Madsen som jeg forsket for her for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis noen har interesse av å lese det jeg skriver, så fant jeg dette om Ole Joensen og foreldrene i går i kirkebøkene for Rødøy på internett: Joen Olsen og Karen Hansdatter ble trolovet i Lurø y 1743, og gift i 1744. Barn som døpt: Synnøve døpt 1746 og Ole døpt 1748. Begge ble døpt i Lurøy. Glemte vel å si i går at Ole var i Herten da han ble gift med Karen Hansdatter.Karen Hansdatter som var mor til Christen Olsen ble konfirmert i Rødøy i 1767, men det er oppgitt at hun var fra Hestmona i Lurøy. Det jeg skrev i går er hentet fra ministralbok for Lurøy 1767-1824 på mikrofilm PF-423, og en annen kirkebok der 1774-1819. Disse kirkebøkene er ikke utlagt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei, takker for mye nyttig informasjon, men jeg er bare nødt for å korrigere innlegg 36 om enn noe sent.Anne Lise, du skriver at min tippoldefar Hans Hansen Mechlenborg evt Mikkelborg var gift med Peternille Olsdatter. Det er ikke korrekt. Min tippoldemors navn var Peternille (evt Peternele) Oline Nilsdatter, datter av Nils Pedersen (sønn av Peder Torgersen) og Anne Eliædatter. Peternille giftet seg etter Hans død med Peter Johan Petersen fra Lurøy og de flyttet for en kort tid (1850) til sønn i 1. ekteskap Høybert Wiibee, Karlsøy.Vet ikke om at Hans hadde mer enn 2 koner og bl.a. sønnen Ole i første ekte med Karen Hansdatter. Med Peternille O Nilsdatter hadde Hans barna Karen Anna Vibe, Høybert Vibe samt min oldemor Helle Dorthea Vibe.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for korreksjonen, og når jeg går inn i mitt slektsprogram har jeg kun registrert Karen Hansdatter som kone til Hans Hansen Mikkelborg. Det er mulig jeg har ment Pernille Nilsdatter, og så har det gått litt i surr med navn. Pernille Nilsdatter må vel ha vært Hans sin 2.kone. Vet du når disse giftet seg?Jeg har Pernille som døpt Dom.Misericord(2.søndag etter påske og 30.04) 1797. Hadde ikke noe ektemann på henne fra før av. Både hun og hennes foreldre kommer inn i det jeg holder på å forske for en annen nå, men disse har jeg tatt opp i et annet tema her. Er ikke ferdig med kirkebøkene på den grenen enda. Peder Torgersen Velsvåg(døpt 20.p.trinit- 17.10.1706 er brorsønn av en av mine aner, men det er en annen historie som en kanskje kan fortsette å diskutere under det andre emnet om Margrethe Nilsdatter Hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei, ja - jeg kan jo svare på noe her. Hans Hansen Mikkelborg var ca 40 år eldre enn kona Peternele Oline Nilsdatter. Hun født 1797. Hans født 1763 !. De ble gift 1820 og oppført med bosted Hestmandø. Men oldemor Helle Dorthea Hansdtr Vibe var født 1828 i Kvarøy. Førstefødte Heibert (Høibert Vibe) ble født 1821. Karen Anna født 1824. Hun hadde ei datter kalt Karen By. KA var 1. gift med Isak. Høybert bodde først på Skattøra i Karlsøy - var gift på Karlsøy (kom dit i 1848) med enken Anna Rebekka Mühlenphort. Fikk for mange år siden oppl fra Statsark i Trh vedr 1. gifte til Hans H M og barn og neste gifte med tippoldemor, men dessverre har jeg forlagte dette i en eller annen protokoll. Iallefall skriver Peder A. Hansteen fra Nesna i 1992 at han har vært med i en bygdebokskomite, men på grunn av pengemangel ble boka som da var ferdig liggende på biblioteket i Nesna ! Søsken til Margrethe Nilsdatter født 1791 og Peternele Olina f. 1797 var Hanna f.1793, Peder Andreas f. 1796, Ole Henrich f. 1799, gift med Maren Marie Josefine Schjelderup. Ved folket i 1801 bor også farmoren Karen Nilsdatter f.1736 - holdskone hos dem med sin sønn Christen Reijnert Pederssønn f. 1777, bror av Nils Pedersen. Videre skriver han at en Andreas Mikkelborg var jektestyrmann hos handelsborger Anders Dass Strand i Nesna i 1801. Hans sønn Ole Mikkelborg Walnum begynte handel på Nesna i 1860. Hans sønn Andreas Walnum var ekspeditør og forpakter av prestegården. Walnumslekten i Nesna het opprinnelig Mikkelborg sier han også.Jeg har en ættetavle fra Alstahaug Kanikgjeld over Dass-slekten og her står: Peder P don Dass gift i 1646 m/Margrete Pedersdtr Falch. Hun f 1629, d. 1709. Deres barn: Jacob sorenskr på Helgeland død 1724 gift m/Lucie Ravn, 5 barn; Søren og Peter. Benjamin P. Dass, borger av Bergen, handel i Aagvig, død 1702, g. m Judithe Volqvarts, barn: Jacob g.m. Maren Angell, barn: Peter skipper på Lurø, g.m. Adelus Mikelborg, dtr Judithe J. Dass. gm Kristian Falch. g.2 g. med Lars Olsen, gårdbr Skar i Herø. Søster av Jacob var Maren Dass, g.m. Ole Walnum. 2.g. med Svend Greger, handelm Løvø. Søster av Jacob og Maren var Kjersten Das, g. i 1719 med Lars Riber, handelsm Husby. Petter Dass, skipper g.m. Adelus Mikkelborg hadde sønnen Christen Dass, gjestgiver, skipper Lurø, gift med Stinchen Coldevin, deres sønn Isak Jørgen Dass, eier av Lurø. Men alt dette vet du nok. Siden diskusjonen i Brukerforum har gått på hvor mange Benjamin det skulle være ser jeg her bare bror av dikterpresten og Jacobs sønn som var rektor og døde ugift. I vår familie Borch fra Ribe til Trondheim giftet Margrethe Borch (var det Hagerup ?) seg med prest i Colding Carsten Volqvarts, men jeg vet ikke om dette ekteparet fikk barn. Ser ei datter av en Carsten V som kalles Judith C V.Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for interessante opplysniger. Selv om jeg forsker for andre i det temaet vi er inne i, så er Hans Hansen Mikkelborg av interesse for meg også fordi han er bror av ane Christen døpt 11.08.1749.Jeg har en god del bakover på Margrethe Nilsdatter ut fra kirkebøkene, men mangler blant annet henne som døpt og foreldrene som gift. Noen dødsfall på anerekka bakover skal også sjekkes mot Svein Edvardsens skifter, og jeg skal prøve å finne iallefall noen som konfirmanter. Frode Holthe har jo skrevet en god del av fra kirkebøkene, men jeg har valgt å se dem likevel. Syns det blir litt lettvint å bare skrive av fra hans hjemmeside.Jeg kommer jo også inn på egne aner både i Velsvåg og i Rana, så en del har jeg kunnet skrive inn i dokumentet om Ane Dorthea Christensdatters aner direkte. Når jeg er ferdig med hele dokumentet kan jeg legge ut e-postadresse her i dette temaet slik at folk kan ta kontakt og jeg kan sende over kopi dokumentet. Det har til nå kommet opp i 21 sider. Siden det også skal korrekturleses og jeg ikke er helt ferdig med kirkebøkene vil det ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var Isak far til Karen By. Siden Hans Hansen Mikkelborg er bror av min ane Christen, så registrerer jeg iallefall de etterkommerne av Hans som kommer frem her i mitt slektsprogram.Når det gjelder slektene Dass og Falch kan jeg anberale Øystein Røtvoll Angells bok 'Vær hilset I mine børn', som omhandler Petter Dass sine etterkommere i 7 generasjoner og Petter Dass sine aner. Det står jo mest om etterkommerne, men også en del om anene. Jeg har selv onkel av Petter Dass mor som ane(Adrian Jacobsen Falch som var bror av fogden Peter Jacobsen Falch). Her gjenstår det en del forskning og lesing av litteratur fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei,Som svar på spm ditt vedr far til Karen By så var det nok slik at Karen Anna hadde denne datteren før giftemål med Isak. Tror også denne datteren ble født i Bodø om jeg ikke husker helt feil. Karen By er i ei folketelling oppført som datter av Høybert Vibe (hennes bror). Broen tok seg og av barna etter henne og Isak da hun satt som enke. Men jeg har ikke sjekket kirkebøker for dette.Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da har jeg ført opp Karen som datter av broren Høybert i mitt slektsprogram.Ellers vil jeg tilbake til mor til Karen Hansdatter(født ca 1749) som jo var Kirsten Jacobsdatter. I en annen debatt her som jeg er innblandet i kommer en ned til Jacob Benjaminsen Dass i Herøy, og nå ser jeg jo at Jacob Benjaminsen Dass(født ca 1679) var gift med Maria Volgvartz. Den Kirsten som det var skifte på i 1767 kaller jo sin eldste datter Maria(søster av Karen). Jeg har ikke tatt 100 % sjanse på at Kirsten var datter av Jacob Benjaminsen Dass i Herøy, siden jeg ikke har funnet henne som døpt der. Må innrømme at jeg er nær ved å ta den sjansen. Finner ikke Kirsten som gift med Hans Christensen i Herøy på mikrofilm i skapet på biblioteket, og heller ikke i kirkebøkene på internett. Finner heller ikke Karen og Maria som døpt på noen av stedene slik at jeg f.eks. kan sammenligne faddere. Det eneste jeg finner er Karen som konfirmant i 1767, men det hjelper jo ikke for å komme videre. Nå er det jo mulig jeg likevel tar sjansen. Så lurer jeg også på om noen vet anene til Maria Volgvartz som ble født i ca 1682. Hun var kanskje søster av Judithe som var gift Jacob far Benjamin? Mulig jeg burde ta opp dette som eget emne.Kan jo også tilføye at jeg i det nevnte dokumentet jeg har skrevet har funnet litt mer enn det som står på Frode Holthes hjemmeside, og da blant annet i bygdebøkene for Rana, fra kirkebøkene på det jeg kommer inn på av egne aner i Rana og kirkebøker for Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har kommet frem til at jeg satser på Jacob Benjaminsen Dass i Skar i Herøy som far til Kirsten Jacobsdatter Dass som det var skifte på i Lurøy, og jeg vil anbefale å gå inn på debattnr.32939 og 33 984 for videre lesning om hennes aner. Nå mangler jeg aner på moren Maria Castensdatter Volgvartz, men tar det opp i eget emne. Så følg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er nå ferdig med dokumentet om anene på Ane Dorthea Christensdatter som var kona til han det opprinnelig ble spurt om her, og har sendt min tremenning 31 1/2 side. Har hatt tilgang på flere kilder denne gangen enn da jeg forsket på hennes far Christen Olsen for noen år siden. Noe har kommet frem på Digitarkivet og på Frode Holthes hjemmeside, men noe er nytt også. Har jo blant annet kunnet legge inn noen av mine aner. Min e-postadresse for dem som er interessert å åf få tilsendt dette som vedlegg eller på mail er: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei igjen,Kanskje Karen Anna Vibe Mechlenborg (f. 1824) har noe interesse ! Før hun gifter seg 1. gang får hun ei datter med Johan Mortensen Christensen, Rødøy. Navnet hennes er Hansine Mickelborg Johansdatter, født 1846. Karen Anna gifter seg i Tromsø 19.10.1851 med Isak Jørgen Olsen (jeg har skrevet født 182 ! og siste tallet er forsvunnet). De er innflyttet Nesseby 1852. Dette paret får barna: Julia Aletta, f. 1851, Oluf A., f. 1852, Isakine Ch. Sophie, f. 1862. Alle er født i Nesseby, Finnmark. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Der var de nye navnene lagt inn. Tusen takk.Hverken Isak eller Hansine er jo ikke særlig vanlige navn, men mormors foreldre het også det. Begge var født i Rødøy.Han var faktisk av Mikkelborgslekta på en annen gren enn det skrives om her, og het Isak Olai Mikkelborg Olsen og var født på Nornesøy 28.01.1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.