Gå til innhold
Arkivverket

[#30148] Endelig! Forbindelsen mellom Familien Tuchsen og Ringkjøb !


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Endelig tror jeg at jeg har funnets forbindelsen mellom Tuchsen og Ringkjøb ! Se Her: http://www.tuxen.info/tuxen/andre_tuxen.htm Jan Tuxen i Danmark skriver følgende: 'En gren af slægten Ringkjøb (en hovedsageligt norsk slægt med danske rødder) bærer mellemnavnet Tuxen. Dette stammer efter alt at dømme fra et 'æresopkald' fra ovennævnte købmand Johan Frederik Tuchsens familie uden at der kan påvises nogen slægtsforbindelse'. Jeg mente det måtte være en forbindelse da så mange i Ringkjøbfamilien bar navnet Tuchsen og endog Snæl. Se her: Hedvig Margrete Steen Hedvig Margrete Steen ble født cirka 1753 i Steil, Hadsel, Nordland. Hun giftet seg med Hans Enoksen Ringkjøb, sønn av Enoch Christensen Ringkjøb og Gurine Hansdatter, i 1774 i Føre, Bø, Nordland.2 Barn av Hedvig Margrete Steen og Hans Enoksen Ringkjøb: Enok Kristen Hanssen Ringkjøb f. 1774 Johan Kristoffer Hanssen Ringkjøb f. 1775, d. 1776 Elias Petrus Hanssen Ringkjøb f. 1776, d. 1777 Elias Petrus Hanssen Ringkjøb f. 1778, d. 1779 Johan Fredrik Hanssen Ringkjøb f. 1779 Elias Petrus Tuxen Hanssen Ringkjøb f. 1780 Henrik Snæl Hansen Ringkjøb f. 1784 Anna Dorthea Hansdatter Ringkjøb+ f. 1786 Jens Hasselberg Hansen Ringkjøb f. 1787 Jacob Rosenvinge Lockert Hanssen Ringkjøb f. 1790 Guri Marie Hansdatter Ringkjøb f. 1792 Elias Petrus Ringkjøb f. 1793 Jeg mener det må være feil at Hedvig Margrethe er født i Steil, Hadsel i Nordland. Til støtte for dette legger jeg ved følgende: Døypte i Lindås 1699-1764 Døypt År Sokn/kyrkje 4659 D. 21 Juny 1751 Lygre Rolle Stilling/sivilstand Førenamn Etternamn Bustad Kjønn 31335 Barn Hedvig Margaretha f 31336 Far Hr. Lieutenant ?? Steens ?? 31337 Fadder Hr. Capitain Grove 31338 Fadder Elias Tuksen 31339 Fadder Madme Barbara Sal: Tuksen Barbara Tuksen* 31340 Fadder Madm. Axelina Egerching Mademoiselle Imøteser innspill. Kan faren til Hedevig være Premierleunant Johan Christopher Steen g.m Dorothea Tuchsen viet 31.Mars 1746 i Korskirken i Bergen ? Isågfall er gåten løst. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil svært gjerne komme i kontakt med de av dere som arbeider med Tuchsen ogRingkiøb familien i Bergen/Norge. Min e-mail: jafjohan@start.nomvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.