Gå til innhold
Arkivverket

[#30149] forsvunnet tipp oldefar, anton antonsen (prøven) fra toten f.27.11.1869


Gjest monique nyberget
 Del

Recommended Posts

Gjest monique nyberget

hei gunn, bukker og takker skal sette meg litt bedre inn i usa forkning nå, skal begynne på dis som du forslo.eva: det ser ut til at du har funnet riktige foreldre ja men jeg finner ikke 1875 tellinga for østre toten på nett, har du papirkilder?vet du når de giftet seg? indian larsdatter er det søsken av anton eller noen av foreldrene skjønte ikke helt hva du mente. og er det slik å forstå at mathea og anthon står oppført med to barn altså anton og lars. det var litt vanskelig å lese hva du mente, jeg er ikke så dreven på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

gunn. det lar seg ikke gjøre å registrere seg som gjest i dis forumet. tror du jeg kan poste en mail til laila direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja, det går an å registrere seg som gjest på DIS. Du kan også kontakte Laila N. C. dirkete på hennes hjemmeside.( Står under profilen hennes)Gi alle de opplysninger du har, så hjelper hun deg sikkert med søking.Så til dine forrige spørsmål:Skal prøve å gi deg en detaljert oppskrift på å finne kildene på Gjøvik Og Totens slekthistorielags sider:Ikke alltid så lett å finne fram i så mye informasjon, de første gangene.http//www.slektshistorielaget.no Hvis du skriver dette i adressefeltet , kommer du rett på forsiden.1.Her finner du en lenke til kilder. Klikk på den.2. Så kommer du til avskrifter for slektshistoriske kilder.3. Klikk på kilder for Ø. Toten.Da får du opp en meny med alle kildene som er digitalisert, til venstre i skjermbildet.4. Klikk på folketellinger5. Her kan du gå rett på Østre Toten 1875-telling.6. Her kan du søke på navn i de øverste feltene. I denne tellingen er Anthon skrevet med (h). Du kan jo også sette inn Olsen på etternavn, så sparer du tid.Da vil du få opp følgende, Under Snekkerhaugen af Solberg, Matrikkel løpenr. 227.Anthon Olsen husfader, Husmand og snekker. f. 1845, Kristiania.Mathea Larsdatter ,kone f. 1844, Ø.Toten , Hoff.Indian Antonsen , datter, f. 1867, Ø.Toten, Kolbo.Anthon Anthonsen, søn, f. 1869, Ø.Toten, Hoff.Lars Anthonsen f. 1874, Ø.Toten, Hoff.Du spurte også om ekteskapsinngåelsen, den fant jeg i første omgang på F.S. , 23 april 1867.Dette bør sjekkes mot kirkebøker. Tror jeg la en lenke til dette før her i debatten.Skal se hva jeg ellers kan finne. Håer jeg har fått med det meste i ' oppskriften'Trenger du hjelp til å legge lenker , så si fra så kan jeg hjelpe deg med det også.Lykke til! Det var utrolig bra med alle digitale opplysninger og søkemuligheter på denne hjemmesiden.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg ser at jeg bare har nevnt giftemålsdato for Anthon Olsen og Mathea Larsdatter, og lagt en lenke til sønnen Anthon Anthonsens dåp.Her får du også giftemålet:LenkeDet passer bra med datter Indianes fødsel, men jeg ville sjekke dato mot kirkebøker. Kilden her kan være unøyaktig , liksom folketellingene.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at det blir bra papirutskrifter av folketellingene i 1875, fra slektshistorielaget.noJeg fikk ikke lagt lenker til annet enn forsiden der, men du har jo vært inne på sidene før, så det går sikkert bra! Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

siste nytt; etter søk i 1865-telling(registresingssentral for historisk data) finner jeg følgende: -anthon olsen f.1844, bosatt i møllergarden som logerende hjulmakerlærling- denne anthon olsen er i allefall døpt i aker, kristiania. -mathea larsddatter f.1844 vestre toten(fant ingen døpt i østre toten) bosatt sætre østre som tjenestepike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

ahh, gunn hva skulle jeg gjort uten deg? se så nå er et helt nytt ledd i slektstreet fyldt ut :) hva med å finne ut hvem foreldrene til anthon olsen fra kristiania er noen råd?ang. dis jo det er en innloggings side på dis for gjester men når jeg reistrerer meg og fyller inn alle punkter får jeg alikevel feilmelding hvor det blantannet står at jeg må reg. kjønn men det er det ingen rubrikk for...forslag?og ja det hadde vært fint å kunne legge til lenker.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

gunn, nå får jeg registrert meg som gjest på dis, det var sikkert bare en midlertidig feil. klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Vet ikke hvorfor du ikke kom inn som gjest i Dis Slektsforum.Fra DIS hovedside kan du velge DIS Slektsforum.Her står det øverst råd om hvorden du logger inn som gjest. Les først og klikk på logg inn som gjest. Du må registrere deg i det skjemaet som kommer opp. Her var ingen spørsmål om kjønn?Jeg prøver å legge inn en lenke hit, så får vi se om det går bra.LenkeSå var det oppskrift på å legge lenker. Det har jeg selv fått før gjennom hjelpere i Debatt.De fleste nettsteder går å legge lenke til ved å klikke i adressefeltet øverst på sidene. Feltet blir blått, og det kommer opp en meny. Velg Kopier. Da kommer lenken vakkert på plass om du legger den inn i debatten, der du ønsker.Litt vanskeligere med mormonerdatabasen. Her finner du først personen , som du har søkt etter.Du må nok gjøre operasjonen flere ganger. Først åpner du på vanlig måte ved å klikke på personen. Om det er den rette, går du tilbake til søkssiden og gjør søker etter samme om igjen.Når du da har den rette person i bildet, skal du ikke kikke for å åpne. Klikk Høyre museknapp isteden, og fra menyen velger du KOPIER SNARVEI, da får du den rette siden fram.Ellers kommer du bare til forsiden på F.S.Lykke til! Du kan jo øve deg ved å sende noen lenker i Mail, for å se om du får det til.Du spør om Anton Olsen f. Kristiania, der har jeg ingen råd , men skal se hva jeg finner på nettet . Ikke så mye kirkebøker her er jeg redd.Lykke til! Håper du forstod min beskrivelse. Det er sikkert flere måter å gjøre dette på , men dette har fungert for meg, som oftest.Ikke vær redd for å spørre! Vi har alle vært begynnere! Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg inn den Anton Olsen, som var hjulmakerlærling, 1865, i Kristiania,LenkeDet ligger en del opplysninger over døpt i Aker på nettet, men jeg vet ikke om det dekker 1844/45.Skal sjekke dette.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ikke helt lett å finne den riktige Anton Olsen f. ca 1844, Aker.Den nærmeste jeg kom på F.S. var denne karen. LenkeDet var flere mulige. En var født på Skui i Bærum, Akershus, i 1844.Her kan det være mye unøyaktige datoer så alt må sjekkes opp mot kirkebøker.Dessverre er ikke kirkebøker for Aker, digitalisert for dette tidsrommet.Håper noen kan hjelpe deg med å finne rett foreldrepar her også.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

ja gunn du har kommet til det samme som jeg, det er jo slik at han har vært registret med fødested kristiania, de steder vi har funnet. det er jo ikke sikkert han er døpt i aker heller, det som gjør det hele rart er at en onkel av meg sa at han trodde at han var fra valdres et sted, men det har vi ikke funnet noe om. nei det skal ikke være lett. for alt vi vet kan han jo ha vært av tater slekt og dermed enda vanskligere å finne. men det er vel halle morroa?har vært på dis å sjekket nå og tenkte jeg skulle lrgge ut de opplysninger jeg har og se om jeg får napp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

lenkedette er den eneste anthon olsen jeg finner som er døpt i oslo, men denne er fra 1846 ikke 1845, frustrerende.lenken her jeg ikke klart å lage selv, mannen min var hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, jeg prøver med en Lenke , til 'Oslo' 1865, til Anton i Møllergaten. Finner ca 10 med dette navne. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Men det passer bedere med fødested og år her: Lenke , men han har feil yrke, sukk! (det er 21 i Akershus med navne Ant. Ols. i 1865) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

ja takk egil, de er bekke gode kandidater eneste sikre yrker jeg har på ham er husmand og snedker fra 1875 tellingen fra ø.toten. alt annet er gjetninger før det. men gården de bor på da heter solberg og huset kalles snekergården så han var nok dyktig. det er i samme telling han er oppført som døpt i kristiania og født 1845.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

lenken går til søkemotor skriv anthon olsen så finner du han oppført på snekkerhaugen, solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

HURRA gratulerer med 17 mai:)I annledningen kan jeg nå utdype info om mine tapte slektninger,etter en anonsering på rootsweb: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

kort fortalt om engelsken min ikke er til stor glede å knote seg i gjennom:i følge 1900 censur of america:anton, mathea(nå martha), lars(nå louis) og en tidligere for oss ukjent datter olga f.1880 i norge er bosatt her under navnet på gården i norge solberg: navn: anton solberg(tidligere anton olsen) hjem: port gamble, kitsap county, washington alder: 56 anntatt fødselår: 1844 født: norge rase: hvit fam stilling, husfarvidere står det her at de har vært gift i 33 år. han kom til america i 1880, martha/mathea og olga kom i 1892 og louis/lars kom i 1894, lars er bonde.i 1910 censur of amerika: anton er også kommet til gards, han står oppført som gift men uten kone boende hos dem. olga bor fortsatt hjemme.navn: anton solberg (tidligere anton olsen) alder i 1910: 65 anntatt¨fødselår: 1845 bosted: poulsbo pct, kitsap, washingtoni 1929 censur of amerika bor anton antonsen alene under navnet antona. solbergnavn: anton a. solberg alder:49 anntatt fødselår: 1871 født i norge bosted: suquamish, kitsap, washingtonnå er jeg kommet langt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monique nyberget

hei, og takk alle for så god hjelp, har tittet litt på kitsap sine sider også.videre god 17 mai til alle.monique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.