Gå til innhold
Arkivverket

[#30167] Rolf Pichyle Mariboe, f.1899 i Kristiania. Hvorfor den kanskje 'danske' herkomst

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Bente !Nok en gang; tusen takk for all hjelp. Fra å virke som en ikke altfor spennende familie, viste det seg igjen at skjulte 'skatter' dukket opp.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten ting, Carl's søsken ble nok ikke døpt i Domkirken eller rettere sagt: 'vor Frelsers Kirke' (navneendringen kom ikke før i 1950). Den noe meningsløse betegnelsen Domkirken, Trefoldighet, Den norske kirke i FamilySearch betyr vanligvis Trefoldighetskirken.Jeg liten tro på at fadderne vil gi noen indikasjon på Peder Christiansens opphav (selv om de kan ha interesse uansett). Derimot kan skiftet hans være mer interessant, så å finne hans dødsfall ville jeg prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Men Geir har du Peder Christiansens vielse i Garnison 25.mai 1825, for om muligt at se hvor de kom fra, alder og forlovere, hvis det står.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans alder var ikke oppgitt. Han er bare oppført med militær plassering og forloverne var to 'kollegaer' fra Akershus (fritt etter hukommelsen). Dette er ganske vanlig når militære gifter seg (dog står vanligvis alder). Men jeg skal kikke på dette senere idag og samtidig fadderne i Trefoldighetskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.Det høres flott ut !Jeg setter stor pris på deres engasjement når det gjelder denne saken, men kommer jeg ikke videre, så er det ikke verdens ende.Pechyle-siden har jeg sporet tilbake til 1630, så flott er det uansettMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lovet noen faddere:Ragnvald Amandus Hjerlow, døpt i Trefoldighetskirken, Christiania 07.06.1863 (Trefoldighet Mini I 1 f.337 no.109). Foreldre: Instrumentmager Julius Pedersen og Hustr. Caroline Henrikke f. Pechyle. Nedre Voldgd. 27. Faddere: Handelsbet. Edvard Johannessen, Peter Holm, Jfr. Henriette Pechyle, Jfr. Mina Lie, Mde. Marie Pechyle.Jenny Marie – stadfestelse av hjemmedåp i Trefoldighetskirken, Christiania 12.03.1866. Født 12.07.1865. (Trefoldighet Mini I 2 f.143 no.33) Foreldre: Instrumentmaker Julius Pedersen og Hustr. Caroline Henrikke f. Pichyle. Universitetsgd. 2. Faddere: Fuldmegtig Peder Holm, Faderen, Moderen, Mde. Henriette Holm. Hjemmedøpt af Faderen.Dagmar Amanda døpt i Trefoldighetskirken, Christiania 22.02.1868. Født 22.02.1868. (Trefoldighet Mini I 2 f.244 no.127). Foreldre: Instrumentmaker Julius Pedersen og Hustr. Caroline Pechyle. Bakkegd. 19. Faddere: Handelsbet. T. Hansen, Faderen, Moderen, Mde Marit Pechyle, Jfgr. Louise Pechyle. Ikke hjemmedøpt.Fikk jeg med alt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir !Jeg må bare takke deg igjen. Dette satt jeg stor pris på :-) Men fant du ikke Carl Guido? Eller har jeg oversett noe før?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Giudo har jeg ikke sett etter da jeg trodde han var funnet og registrert. Har du noe fødsels- eller dåpsdato på ham ?En meget søkt tanke vedrørende Maribo-navnet, men alikevel; Prokurator, senere assessor i Overretten og fra 1859 direktør i Christiania Sparebank, Vilhelm Adelsten Maribo, var svært kunstinteressert. Jeg vet ikke hva slags 'instrumentmager' Julius Pedersen var, men om det var musikkinstrumenter, kunne deres veier ha krysset. Gjentar, en noe søkt tanke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei GeirEr desverre ikke mye jeg har på Carl Guido, men i mine notater står det født i 1861, men det stemmer ikke helt med folketellingen i 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=832&personpostnr=23464&merk=23464#ovre>LenkeOg det var en artig tanke du hadde om Maribo-navnet, og om Julius 'mulige forbindelser til kunstner-miljøet i hovedstaden'Det som også er et lite 'tankekors' er Carls bror, Ragnvald Amandus Jarlov Pedersens navn. Hvor kom mellomnavnet Jarlov fra?Ragnvald ble en kjent kunstner, og ble blant annet malt av sin gode venn Nils Gustav Wentzel i Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen oppgitt ved folketellingen 31.12.1865 er alder ved kommende fødselsdag, så 1861 stemmer helt (han er i sitt 5te år). Derfor finner du ingen med alder 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.