Gå til innhold
Arkivverket

[#30174] Faddere ved dåp i Askøy, Hordaland.

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg fant også den.Men det gjelder å finne noe som kan knytte Johannes Pedersen Leervig samen med Rasmus Pedersen Olsvik.Kanskje tingbøkene kan gi noen svar. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For oversiktens skyld.Her er svaret på ekteskapsbevil. fra Yngve Nedrebø: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 16.05.2005 07:08 (2) Bevillingen sier at de skal få komme i ekteskap selv om 'de skal være Sødskende Børn'.Men her er flere mulige slektsforhold.Vi vet ikke navnet på hustruene til Rasmus Pedersen eller evt. Johannes Pedersen. Og vi vel heller ikke hvem som er foreldrene til Karen Olsdtr. (Henrichs mor) eller Brithe Hansdtr.(Dorthes mor) Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg antar at du har lest innlegget om Anders Olsen Tennebekklien. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=30239&sok=&startnr=&antall=&spraak=>LenkeHer er vel også bror til Dorthe Pedersdatter Bjørndalen, Johannes Pedersen Bjørndalen som gifter seg med datter til Salomon Joensen Hetlevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddvar. Jo, jeg følger med etter beste evne og med stor interesse.Jeg vil tro at det er Salomons hustru som dør 28.01.1770 i Hetlevik, 70 år gammel.Hun het altså Dorthe Rasmusdtr. og var født rundt 1700.Jeg ser forøvrig at to av Salomons døtre dør 02.11.1749, nemlig Ingeborg 15 år og Eli 13 år.Mvh Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad. innlegg 27: 'Men her er flere mulige slektsforhold. Vi vet ikke navnet på hustruene til Rasmus Pedersen eller evt. Johannes Pedersen. Og vi vel heller ikke hvem som er foreldrene til Karen Olsdtr. (Henrichs mor) eller Brithe Hansdtr.(Dorthes mor)'Dette er litt uklart for meg:Er ikke Dorthe Pedersdtr. Bjørndalen datter av Peder Johannes. Bjørndalen f. 1699 Lervik, død 1749 Bjørndalen? Og var ikke han gift med Marthe Olsdtr. Bjørge, død før 1745, da Peder gifter seg med pike Johanne Knudsdatter? Var Peder kanskje gift med Brithe Hansdatter før disse to andre - eller er jeg helt på viddene?Og hvem er så mor til Dorthes brødre Anders og Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiDorthe Pedersdatter Bjørndalen g. Henric Pedersen Kjøkkelvik var søskenbarn. Problemstillingen er at vi har 4 ulike patronym på foreldra.Dorthe sine foreldre er Brithe Hansdatter g. Peder Johannesen Bjørndalen (2.g. i 1745 m. Johanne Knudsdatter Hetlevik 3.g. i 1747 m. Marthe Olsdatter Bjørge).Henric sine foreldre er Peder Rasmusen (trulig Olsvik) g. Karen Olsdatter ???.Så i dette tilfelle er det noen som må være halvsøsken. Hvem dette er, ja det er en gåte.Eg har heile 3 Johannes der Brithe Hansdatter Bjørndalen var mor til alle tre, den siste født 1730. Anders derimot har eg ikkje komt over, så med fødselsåret så er det lett å slå fast hvem mora er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er godt å se at det er flere enn meg som har vansker med å holde oversikten.Kanskje nøye lesning av Tingbøkene for Nordhordland kan gi oss noen av svarene.Ellers er alltid faren stor for at man ikke ser skogen for bare trær.Løsningen kan ofte være snublende nær, selv om jeg ikke har snublet over den akkurat her og nå.Skulle jeg finne noe av interesse , skal jeg la høre fra meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takker!Om Karen Olsdatter var søster av Marthe Olsdatter Bjørge, ville det kreve bevilling at Henrik og Dorte slik ble 'halvsøskenbarn'?Jeg har ikke funnet Karen på Bjørge, altså, ifølge bygdeboka, men det er jo ikke dermed sagt at hun ikke kan være derfra - derav det teoretiske spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.