Gå til innhold
Arkivverket

[#30184] Mads Olsen Hornæs, Skjeberg f. ca 1763

Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Jeg vet ikke i hvor stor grad informasjonene som er funnet på FS er sjekket opp imot originalkildene, men vil fremheve hvor viktig dette er. Bl.a. vielsen som er funnet på FS har mest sannsynlig tilleggsopplysninger i kirkeboken, men som ikke fremgår av FS.En annen kilde som bør undersøkes er eventuelle militære ruller.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ja det er litt av problemet. Skulle hatt tilgang ti å sjekke kirkebøker for vielsen mellom Mads Olsen og Karen Sofie Hansdatter, der ville sannsynligvis fødested stå, det står ikke på FS. Da ville vi nok ha kommet et skritt lenger. Der ville vel også forlovere stå. Er det noen som har tilgang til kirkebøker for Moss?Vielsen mellom Hellene Marie Madsdatter og Carl Andreas Hansen i Bergen er fra kirkebøker lagt på internett. Her er fødested tatt med. Når det gjelder Hans Seidel, om han har flere døtre og om Karen Sofie er hans datter må vi vel til kirkebøkene der også. På FS står det Karen Sofie Seidel ved fødslene . Ved folketellingen 1801 står det Karen Hansdatter. Jeg vet ikke så mye om reglene for militærtjeneste på den tiden, men har jo sett at mange var soldater. Skal prøve om jeg klarer å finne ut noe av de som er lagt ut på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Så er det igang igjen...Den 14. april 1745 ble Jeremias Sejdel og Marte Rohde trolovet i Skjeberg Kirke. Caut.: Iver Christens. og Peder Nils.Samme par viet i Skjeberg Kirke den 23. juli s.å.I 1748 var Jeremias forlover ved trolovelsen mellom Søren Holm og Kirstj Pedersdatter i Skjeberg Kirke.I 1751 var han forlover ved trolovelsen mellom Hans Hejerstrøm og Kari Jensd. samme sted.Jeremias Seidel ble gravlagt ved Skjeberg Kirke den 16. april 1778. Han opplyses å være født i Zittau og være 89 år gammel, med andre ord født omkr. 1689.Jeg finner ikke Marte Rohde død i Skjeberg frem til 1801, og heller ikke i FT dette året. Jeg har forsøkt å finne henne i Østfolds andre folktellinger for året 1801, men uten hell.Ved ekstraskatten av 1762 bor Jeremias Zeidel under Hafslund. Samme sted bor en Marthe Tørrisdatter(Rohde???) og Hans Jermiasen(Hans Seidel???) Ikke i samme husholdning, men ved Hafslund bor også en Mette Jeremiasdatter.Muligens kan Mette være en datter av Jeremias Zeidel, men det har jeg ikke hatt mulighet til å undersøke ennå. Men jeg ser det som overveiende sannsynlig at Jeremais sønn Hans Jeremiasen er den samme Hans som senere kalles Hans Seidel. Tidsmessig kan det passe fint.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk skal du ha. Det høres spennede ut. Har fått vite at det står adresse Tune på Caren Sofie Seidel ved trolovelsen. Er ikke det ganske korte avstander mellom Tune og Skjeberg? Hvilken kommune ligger Hafslund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er ikke lange avstanden det er snakk om. På den tiden var det på enkelte steder kun Sarpsfossen(Glomma) som skilte Skjeberg og Tune.Tidligere lå Hafslund i Skjeberg kommune, men etter kommunesammenslåingen(rundt 1991???) kom Skjeberg under Sarpsborg Kommune.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

HeiHar fått en kopi av vielsen til Mads og Karen Sophie, her står det: 1797 july 26 Ungkarl Mads Olsen Hornes troloved med (her skal det kanskje stå Karen men koipmaskinen har ikke fått med dette) Sophea Seidel fra Thune voga?? Videre tror jeg det står: Cautionister?(vitner?) Ole Halvorsen og et navn til jeg ikke klarer å tyde.Ellers har jeg Søstra til Karen Sophie er Maria døpt 20.03.1768 i Tune. Bor på gården Tomta. (som gift kanskje?) Karen Sophia er døpt: 13.08.1775Foreldrene til disse er: Mattias Rejersen og Kirsten Engebretsdtr. de ble gift 10.03.1767 i Tune. (Forlovere: Tosten Krigsrød og Niels Gabestad) De kommer fra gården Skofteby g.nr 36 (Tune?)Far til Mads Hornes: Har også en Ole Horne som er begravd 05.06.1736 i Fjaberg Kirke? (Husker ikke hvor jeg fant dette.) Han er født i 1660Men denne datteren Helene Madsdtr har jeg som gift i Moss 1824 med Hans Hansen Feøen. (tipptipptippoldeforeldrene mine) Kan dem ha hatt flere barn med samme navn??Helene f. 1802 faddere:Malene Boreg, Inge....?Boug?, Thore Jensen, Hans Vagelften? Det var dette jeg klarte å tyde av de kopiene jeg har av dåpen hennes.mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Vi har et problem. Vi har to Hellene Madsdatter født i Moss på omtrent samme tidspunkt og vi vet ikke sikkert hvem som er hvem. Har du noen sikker dokumentasjon for at din formor Helene Madsdatter er den som er datter av Caren Sofie og Mads? De indisiene jeg har er at ved bryllupet til Hellene Marie Madsdatter i Bergen står det at hun er født i Moss. Hun får en datter ( finner ikke flere barn) Hun kaller den datteren for Caren Sofie, noe som ikke er vanlig navn. Det beviser selvfølgelig ikke at min Helene Marie er den riktige. Vi må ut og lete etter den andre Helene Marie sin fødsel, hvis det ikke kan være sånn at hun var gift to ganger da, en gang i Moss i 1824 og så dro til Bergen og giftet seg i jan 1830 (men ble trolovet i juni 1829 )og det stemmer akkurat med oppgitt alder 26 3/4 år i forhold til fødsel i august 1802? Har du funnet når og hvor din Helene døde? Det at kona til Mads Olsen Hornes ved folketellingen i 1801 kalles Karen Hansdatter er jo også litt problematisk i forhold til å skulle ha en Mattias som far. Hvor kommer Seidel navnet inn? Dette er nok en ordentlig nøtt fortsatt. Vi trenger noen som kan finlese kirkebøkene for både Moss og Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

Min Helene Madsdatter er død 06 juni 1864 i Moss. Så hun har ikke flyttet til Bergen. Men pga navnelikheten mellom din Helene og datteren som kanskje er oppkalt etter bestemoren. Tyder jo det på at denne Helene er din. Men skulle da vite hvem som er foreldrene til min Helene Madsdatter da??? Har etterlyst dette for lenge siden her. nr: 25572mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det finnes to gifter på Jeremias Zeidel i perioden 1720 til 1745 i Skjeberg. Første gifte er den 28.08.1735 med Anne Nilsdatter. Andre gifte med Marte Rohde den 23.07.1745. Samtlige av Jeremias barn fikk han med sin første kone.Alt i alt finner jeg tre barn av Jeremias og Anne:1. Mette Maria Jeremiasdatter døpt den 25.03.1736. 2. Elisabeth Jeremiasdatter døpt den 18.01.1738, gravlagt den 15.05.1738. 3. Hans Christopher Jeremiasen døpt den 31.12.1741.Mette Maria finner vi i Ekstraskatten av 1762 under Hafslund. Det samme gjelder Hans Christopher. Noen Marte Rohde finner jeg ikke, hun kan da være død. Imidlertid opplyses det ikke om at Jeremias ved sin død var enkemann.Hans Jeremiasen er muligens her i 1801: LenkeKanskje det kan være mulig å følge Hans Seidel fra hans gifte med Maria Olsdatter og fremover. Om vi har funnet riktig person i 1801 vet vi i allefall at han kun har vært gift èn gang. Og det er nok da overveiende sannsynlig at Maria Olsdatter kommer fra et område kort fra Skjeberg(Tune kanskje?).Vel...vi får tråle videre.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke finne Hans Seidel gift i Tune i perioden 1758 til 1764. Ergo må han være gift et annet sted. Karen Sophie Seidel finner jeg ikke døpt i Tune i perioden 1770 til 1777, MEN de uekte har jeg ikke hatt tid til å gå igjennom.MEN: I 1775 var en Hans Seidel fadder ved en dåp i Tune, hvor Peder Olsen og Ellichen Børgersd. paa Helgebye paa Øen under Hafslund var foreldre.Det tyder i allefall på at en Hans Seidel befant seg i Tune rundt tidspunktet hvor Karen Sophie ble født.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Flott at du har mulighet til å undersøke i kirkebøkene. Ser ut som du klarer å ringe inn litt mer for hver gang. Navnet Seidel kan jo ikke ha vært vanlig. Siden hun bruker det både ved giftermål og ved begge barnas dåp må det jo være det hun vanligvis kalte seg selv om det brukes bare Hansdatter i folketellingen ( men der er ikke Sofie heller tatt med)Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg vil bare revidere ressolusjonen jeg kom med i mitt forrige innlegg. At Hans Seidel var fadder i en dåp i Tune i 1775 behøver ikke bety at han selv bodde i Tune på dette tidspunktet. Han kan like så godt ha bodd på Skjebergsiden.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hans Jeremiasen Seidel og Maria Olsdatter er ikke gift i Tune, Borge eller Skjeberg.Jeg har funnet 6 barn på dem, alle født i Skjeberg:1767-Anne Martine 1768-Karen Sophie 1770-Mette Jeremine 1773-Inger Oleana 1774-Maria 1775-Ingebret GordiusI og med at jeg ikke har funnet Karen Sophie født i Tune, mener jeg dette beviser at Karen Sophie Seidel, gift med Mads Olsen Hornæs, er datter av Hans Jeremiasen Seidel og Maria Olsdatter. Og dermed er barnebarn av Jeremias Seidel og Anne Nilsdatter.I 1774 og 1775 bodde Hans Jeremiasen Seidel med familie på Gathe(Gata) i Skjeberg.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk. Dette var flott. Jeg har funnet Mette Jeremine i 1801. Da er hun ugift tjenestefolk i Storgaden nr 1 i Moss hos Forhenværende kaptein Michael Andreas Sundt. Hun kalles der Seidelsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Fjellstad

Hei MagneJeg har som sagt over her fått av en slektning at Karen Sophie er født i Tune. Kan det være flere med navnet Seidel? Eller at det er flere med sammen navn? Men du fant ingen i Tune? Skjønner at jeg kanskje har feil foreldre til min Helene Madsdtr. Men hvem er de da?mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Til innlegg nr. 40:Jeg fant ingen Karen Sophie ektefødt i Tune i den aktuelle perioden. Dette betyr samtidig at det kan være født en uekte Karen Sophie i Tune i denne perioden.Selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at det kan finnes flere Seidel, men jeg finner dette svært usannsynlig. I og med at det, etter min mening, var Jeremias Seidel som tok med seg dette slektsnavnet til Norge, og at dette skjedde i første halvdel av 1700-tallet, vil ikke navnet kunne være utbredt nok inntil ca. 1773 til at det vil kunne være flere kandidater til Karen Sophie Seidels far. Dette når en også vet at hennes far het Hans.Når en også har i bakhodet at en Hans Seidel var fadder ved en dåp i Tune i 1775, og at flere av fadderne kom fra Skjeberg, ser jeg det både som en 'bekreftelse' på at Hans Seidel hadde en forbindelse til Tune på denne tiden, samt at muligheten for en sammenblanding ved Karen Sophies fødested kan være tilstede.Etter Hans Seidel og Maria Olsd. siste barns dåp, ser de ut til å 'forsvinne'. Jeg har i all hast forsøkt å finne Maria Olsd. død i Skjeberg, men uten hell. Muligens kan de ha hatt et opphold i Tune, før de eventuelt reiste videre. Når vi muligens finner Hans Seidel i 1801-tellingen, som enkemann, kan kanskje stedet antyde hvor familien senere oppholdt seg.Når Nesje Myhr i innlegg nr. 39 skriver at deres barn Mette Jeremine i 1801 oppholdt seg i Moss, kan også det antyde at familien enten har hatt tilhold i byen, eller har hatt en eller annen tilknytning til stedet.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har funnet ut at Zittau ligger på grensen mellom det nåværende Tyskland, Polen og Tsjekkia.På FS ( IGI)finner jeg to Jeremias Seidel født i aktuelt tidsrom. Den ene er født i Koeningsberg Stadt i Østpreussen 6 mars 1728 av foreldre Jeremias Seidel og Anna Regina SchwaninDen andre er føst i Albrechtsdorf i Schlesien i Preussen 9 nov 1722 av foreldre Jeremias Seidel og kona Rosina. Han har to søsken Rosia f 21 okt 1720 og Gottfried f 10 juli 1724 På svenske anbytarforum finner jeg en Gottfreid Zeidel, tysk gift med Anna Katarina Flensburg som ved boopptkning i 1758 i Ystad har døtre Marta 12 og Helena 13. Er det noen som vet om noen av disse fødestedene er i nærheten av Zittau? Kan det være noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Ut ifra oppgitt alder ved hans død skulle han være født ca. 1689, om en kan se på henholdsvis 1728 og 1722 som akseptble fravikelser, begynner en å arbeide med meget hypotetiske forbindelser. Men som du skriver, det KAN være en sammenheng, men det kan også være at det ikke er noen.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ser at jeg nok har kortsluttet litt. Du har jo tidligere funnet at Jeremias fikk barn i 1735 så da kan han verken være født i 1722 el 1728. Må nok lete videre. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.