Gå til innhold
Arkivverket

[#30235] GAARDMAND-slekten

Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei lurer på hva vi egentlig vet om slekta GAARMAND, hva er egentlig sant og hva er helt usannsynlig?Min forfader: Bergmester på Kongsberg:Christian Barth(1672-1727).var sønn av Johannes Barth og CHRISTIANE SOPHIE GAARMAND(-1696).Hennes farsslekt GAARMAND skal ha stammmet fra en uektefødt sønn av FREDERIK II OLDENBURG av Danmark-Norge.Hennes far skal ha vært:JOHAN GAARMAND D.Y.(1608-Mars 1673) Kanselleriråd?.Skipsmålingsdirektør på Strømsøe Kaltes 'Landkommisarius' ved makeskifte på Hovin i Aker i 1664. Stiftsskriver i 1621. Slottsskriver på Akershus. Gift med MAREN DOP.Han igjen skal ha vært sønn av:JOHAN GAARMAND D.E.(1575/1580-Juli-1657) Han skal ha vært Borger og Rådmann i Haderslev. Men da fienden marsjerte inn i 1627 ble han etterhvert tvunget til å forlate sitt hjem. (Han var her fortsatt 14/5-1631!) -Derfra dro han først til Malmö. -Senere til Bragernes. Oppført som forpakter av store tomter like ved Bragernes Kirke. -Han døde på Bragernes i høy alder som trelasthandler og agent ved det Kongsbergske sølvverk. Gift med BOEL REIMINCHHan 'sies' å være en uektefødt sønn av ANNA VON HARDENBERG eller av 'MALENA MED HANKEN'.FREDERIK II skal ha hatt Anna som kjæreste,men ble nektet av Kongen sin far å gifte seg med henne-men han skal ha beholdt henne som elskerinne selv etter sitt giftermål. og FREDERIK skal jo sjølv være født på Haderslevhus(bodde han her også kansje?).Iflg. Store Norske Leksikon skal JOHAN G D.E. ha kommet til Norge med leidebrev av 10 Jan 1628 fra sin 'halvbror' Christian IV. MEN -14 Mai 1631 er han fremdeles rådmann i HaderslevJa jeg vet kildene spørs det sikkert om!.dels er det hentet fra div. leksikon,dels er det hentet fra boka 'INGEBORG MARIE BARTH MUUS og hennes descendenter'og dels er det fra notater jeg har fått og arvet.Ønsker gjerne å få vite mest mulig om denne slekta.myter og fakta bør avsløres!.muligens var nok ikke Rådmannen fra Haderslev noen Kongssønn, kansje var han bare en fattig bondesønn som ble valgt til Rådmann,man vet jo aldri!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LenkeBare glem hele temaet henviser til det gamle jeg(er så lenge siden at jeg hadde jo helt glemt det forrige!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er fortsatt ukjent hvem som var Johan Garman d.e.'s far. Slektens historie før tidlig 1600-tall er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.