Gå til innhold
Arkivverket

[#30299] Oppslag i Botne bygdebok

Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Hei.Jeg leter etter Kari Olsdtr., f. ca. 1786, hun fikk innflytningsattest til Nøtterøy fra Våle i 1814, da var hun enke. Hun ble gift 1814 på Nøtterøy med Paul Paulsen.Ved søk i FT 1801 finnes det to Kari Olsdtr. i Botne som kan være henne: 1. datter av Ole Christensen og Barbra Gutormsdtr. på Godager. 2. datter av Ole Olsen og Mette Fingalsdatter på Løchen Nordre.Kjempefint dersom noen ville skjekket ut hva som står om disse i Botne Bygdebok! Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Espen... Her er hva som står om Ole og Barbra på Godager. Klippet fra Botne bygdebok: Opprinnelig 1/8 part av gården Store Guåker. Ole Kristensen, 1799-1811, flyttet hit fra Stubberød. f.ca. 1760, g.m. Barbra (Barbro) Guttormsdatter, f.ca 1760. Fem barn: 1. Kari, f.ca.1785. 2.Kristen, f.1788 på Greåkerplassen. 3. Ole,f.1791 på Greåker. 4.Gunder, f.1798 på Guåker. 5.Mathis, f.1803, bodde visstnok på Gjerpen i Undrumsdal. - Ole solgte bruket i 1811 til sønnen Kristen for 300 rdl. Ole bygslet i 1833 en tomt med hus og hage på Øvre Stubberød.og Nordre Løken: Ole Olsen, 1795-1820. Han flyttet hit fra Garnås i Nes i Hallingdal. F.1757 på Garnås, d.1840 på Askjerød,83 år; ektet 1778 Mette Fingalsdatter,f.1756 på Smedsgard i Nes, d.1841 på Askjerød, 85 år. Barn: 1.Guri, f.1780 på Eidal i Nes. 2.Fingal (Fingar, Finger),f.1782 på Eidal. 3. Ole, f.1785. 4.Kari, f.ca 1785. 5. Kirsti, f. 1791 ektet 1814 Peder Hansen Sundby i Hof. 6. Ingeborg, f.ca.1792, ektet 1816 sersjant Ole Hansen, Sundby i Hof. 7. Kirsti, f.1794 i Nes. 8. Gunhild, f. 1796 på Løken. 9. Anne, f.1799. 10. Ole, f. 1804, bodde på Sperte, senere på Askjerød. - Ole solgte halvparten av bruket i 1810 til sønnen Fingal for 450 rdl. Den andre halvparten makeskiftet Ole i 1820 til Fingal, og fikk igjen Sperte og flyttet dit.Jeg vet ikke om noe av dette kan hjelpe deg videre? Kanskje kan du finne igjen noen av disse personene som faddere til barna til Kari og Paul. Lykke til! Med vennlig hilsen Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det vil vel heller lønnse seg å sjekke med originalkildene en gang til. I innflyttingslistene til Nøtterøy kirkebok, kan det sto hvor i Våle hun kom fra, og i Våle kirkebok vil helt klart stå i utflyttingslistene hvor hun flyttet fra. Hvem var hun enke etter? Deretter bør man finne ut når hun giftet seg og flyttet til Våle.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmm'lønnse' skal selvfølgelig være 'lønne' og 'sto' skal være 'stå'. Jeg måtte sende meldingen uten å sjekke staving, det plutselig dukket opp pop-up's lignende spyware her.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk til dere som har svart. Jeg kan jo alltids skjekke iutflytningslistene fra Våle, men da de starter i 1814, er det ikke sikkert jeg finner noe der. Men jeg skal prøve! Jeg hadde tenkt at dersom det hadde stått i bygdeboka at en av Kari'ene hadde vært gift før, kunne det være en aktuell person, dersom mannen var død før 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 er det to Kari Olsdtr. i området. Begge bor i Botne. (Se innlegg 1 og 2). Jeg har ikke skjekket med de som heter Karen Olsdtr., men Kari er nevnt som Kari så mange ganger at jeg regner med at det var hennes rette navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kari og Karen er to varianter av samme navn. Hvilken versjon som er brukt i folketellingen ble nok avgjort av den som skrev.Larvik, Nøtterøy og Hedrum har tilsammen ca. 300 med navn Karen i 1801, ingen ved navn Kari, til tross for at dette var et vanlig navn i Vestfold ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Espen!I granskningen av min kones slekt havner jeg bl.a. på min svigermorsside på Nordre Løken i Hillestad, og gjett: Kari født i 1785 datter av Ole Olsen og Mette Fingalsdtr. gifter seg med Tolli Olsen den 13.06.1814 i Hof kirke. Hun var da enke etter Andres Olsen Nøtnes. De får sønnen Ole Tollisen f. 23.06.1816 og en del generasjoner fram så havner jeg hos svigermor.Deler av denne granskningen er tidligere gjort av arkivforsker Terje Gudbrandson i 1960 årene. Jeg har derfor stor tro på at dette er riktig.Nå har vi vel antagelig eliminert den ene Kari Olsdtr. av de to du opprinnelig hadde?Hilsen Morten J. Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.