Gå til innhold
Arkivverket

[#30300] Hva er en BRUCKSNIDER?

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hans Kullberger i manntallet 1701 for Røros var 63 år og Brucksnider (med to spørsmålstegn bak) av yrke.Jeg har i dag forsøkt å finne ut hva dette kunne være for slags yrke. Fant en Bruchsnider, Oculist (øyenlege?) og Wundarzt (sårlege) som fikk tillatelse til drive sin virksomhet i København http://www.eremit.dk/ebog/kd/3/kd3_1007.htmlVidere søkte jeg på Google etter Bruchschneider og får bekreftet på at en slik person driver i den medisinske profesjon - leger beinbrudd eller foretar amputasjon.Kan noen bekrefte eller utdype dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg såg på Bruchschneider i tysk ordbok, og fant følgende:Bruch der, -(e)s/-e*. brudd; gå i stykker, ødelegge; revne, sprekk, rift, fold; brokk; brøk; havari, krasjlanding; havarere;Schneider = skredder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det stemmer hva du sier. Schneider av schneiden = skjære, klippeJeg legger en lenke til en tysk tekst. En Bruchschneider i aksjon er avbildet. Han driver på i lyskeregionen til den stakkars pasienten. Av teksten fremgår at Bruchschneider drev med brokkoperasjoner (Bruch = brokk).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I romanen 'Christianus Sextus' bind 2, 'En barbar-natt' beskriver Johan Falkberget en amputasjon. Det er Saxe Tambur som har ødelagt foten og det er ingen annen løsning enn å amputere den.Sitat: 'I må løpe alt I formår efter brochschneider Wetzel!...Wetzel var opprinnelig trønder - utlært i Trondhjem - men hadde tilbragt vandreårene i de syd-tyske stater. Han assisterte alltid bergcgirurgusen ved fot- og benamputasjoner; litt mer kyndig var han vel enn folk flest i feltskjæreri' Slik forklarer Falkberget ordet brochschneider. I 'Wahrig.Deutsches Wörterbuch' finnes ikke ordet. Kanskje finnes det i en ordbok for eldre tysk. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha, Inger. Det er år siden jeg leste Christianus Sextus - kunne ikke huske dette.Ord Bruchschneider står heller heller ikke i den store Duden. Men det skulle vel nå være klart hva det betyr - en som foretar brokkopersjoner eller operasjoner ved brudd.Jeg leste litt videre i tekster på nettet. Brucksnidere, Wundärzte og andre 'leger' vandret omkring i Europa, og gikk for å være sjarlataner, fordi deres pasienter ofte døde av behandlingen.Jeg kan til slutt opplyse at Røros i 1701 også hadde sin bergchirurgus: Berent Brun.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Astrid for du at tok opp gåten med brucksnider Hans Kulberger. Da kan jeg jo fjerne spørsmålstegnene.Jeg har selv tatt en titt i Ingerslevs 'Danmarks Læger og Lægevesen fra de ældste Tider indtil Aar 1800' fra 1873 og blitt klokere av det. Under omtalen av 'chirurger' på 1600-tallet står det bl.a. flg.: «Bartskjærerne vare altsaa fremdeles Danmarks Chirurger, ... Men ved Siden af disse laugsmæssig ordnede Bartskjærere, som vare bosiddende Borgere i de forskjellige Kjøbstæder, og hvis chirurgiske Virksomhed nærmest bestod i Behandlingen af alle Slags Saar, Contusioner, Luxationer, Fracturer o.desl., medens deres operative Foretagender vistnok i Regelen indskrænkede sig til Anbringelse af Blodkopper og Setaceer, Aareladning og Incision af Byller, fandtes her en anden Klasse Mennesker, hvis chirurgiske Virksomhed just var af operativ Art, nemlig de ogsaa i tidligere Tidsrum omtalte Oculister, Sten- og Broksnidere.»Det står videre at de fleste kirurger av denne kategorien i Danmark var omreisende tyskere, men det var også noen som slo seg ned og fikk visse privilegier, - bl.a. den Bruno Jacobi som fikk rett til å etablere fast praksis i København i 1653 « ... dog skal hannem der imod were forbuddet barsker handtwerchet her sammestedtz till affbrech at befatte sig med arm eller beenbrud, ferske hugne eller stungne saar, .. » Det framgår at disse 'broksniderne' ikke bare beskjeftiget seg med brokkpasienter, men også kunne påta seg andre kirurgiske inngrep. Legene befattet seg vel den gang stort sett med lidelser som kunne behandles med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant på Google denne Johann Andreas Eisenbarth som var en av de mest kjente omvandrende kirurger i Tyskland og behersket alle 'teknikker'. Han var Bruchscneider (opererte lyskebrokk), Steinschneider (fjernet 'blærestein') og drev med 'Starstechen' (fjernet grå stær), det siste må være hva en oculist gjorde.http://eisenbarth-koeln.de/JAEiD.htmlIkke minst das Eisenbarth - Lied er fornøyelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.