Gå til innhold
Arkivverket

[#30303] LE FEVRE/le Febvre i Norge

Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Det skal ha innvandret minst 2 slekter le Fevre til Norge. av den grunn øsnker jeg å få vite mest mulig om denne slekta her i Norge.Tar imot alle innspill om slekta.Min forfader var parykkmaker i Trondheim,han skal ha flyktet/emigrert fra Orleans i Farnkrike til Trondheim, siden skal han ha jobbet i Christiania som Parykkmaker, språklærer og lærer i fornemmelig fektning.'I 1836 innsendte parykkamkerens 3 døtre andragende til regjeringen(kfr. nr. 87 av Norske Intelligentssedler for 1836, visstnok ang. arv etter general Lefebvre, Madame Sans Gene's mann). General Lefebvere var den samme som Hertugen av Dantzig, Napoleons General Pierre Francois Joseph le`Febvre.Men parykkmakerens barn alle var kvinner,kunne de ikke arve!(etter hva man tror da!)En stund senere står det å lese:Artikkel i Christiania Intelligentssedler fredag 15. april 1836 – side 4.Til en ubemidlet Mand ved Navn Lefevre i Brunsvig ankom for kort Tid siden en med høi Postporto behæftet Pakke. Han kunde ikke indløse den, og hans Søn, hvem den derefter blev tilbuden, var i Begreb med at sende den tilbage, da hans Mester, Vognfabrikanten Gille, traadte imellem og sagde: ”Man kan dog ikke vide, om der ikke er noget Godt i den; jeg vil give Dig forskud til Portoen”. Pakken blev nu aabnet, og man kan tænke sig den fattige Svends forbauselse, den indeholdt den Bekjendtgjørelse fra en fransk Øvrighed: at Lefevre, hans Fader, var den eneste Arving efter Marschal Lefevre, Hertug af Danzig, og han maatte komme og modtage de 8 millioner, som hans berømte Slægtning havde efterladt ham. Ledsaget af en Consulent afreiste Lefevre strax til Paris.Hvor er BRUNSVIG og hvem er vognmaker GILLE?.Hvis vi hadde visst det hadde det vært enklere å vite hvem denne le`Fevre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så vidt jeg kan se er vel 'Brunsvig' en fordanskning(?) av det gamle hertugdømmet Braunschweig i Nord-Tyskland. Det finnes en mengde personer med etternavn Brunsvig - har de alle et opphav i nevnte hertugdømme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da må dette være en annen, Nicolai Lefevre, skal ha kommet til Norge fra Orleans. Gift 23.05.1765 med Agnese Mathiasdatter Schultz i Trondhjem (obs. har ikke kontrollert denne vielsen i kirkebok). Borgerskap i Christiania som hattemaker 27.09.1771. Også denne Lefevre hadde døtre, disse er gift og bor i Christiania ved folketellingen 01.02.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linkene, har nok vært borti de før ja.Angående parykkmakeren så er han den samme som Geir nevner som hattemaker(kan ikke huske å ha sett akkurat hattemaker-tror nok det er parykkmaker det er ment?).Parykkmakeren hadde bare døtre.men den ene av de Anne Gurine hadde faktisk en uektefødt sønn Per/Peder sønn av parykkmakerens svigersønns-bror Peder Grimsgaard.Hvor han ble av vet jeg ikke,men han kan jo ha kalt seg le Fevre??.hadde uansett vært greit å fått kartlagt alle med etternavn le Fevre/le Febvre i Norge.Brunsvig er jeg svært usikker på hvor ligger,men det ligger iallefall en plass i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes en gård Brunsvig i Lister og Mandal amt.Lenke Det kan være man må trykke et par ganger på lenken for å få den til å virke (av og til får jeg feilmelding når jeg går inn på Dokumentasjonsprosjektet, men det funker øyeblikket etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Har ikkje noko kjennskap til desse Le Fevre / Lefevre, men det bur Le Fevre / Lefevre / Lefevre Grimsgaard i Oslo og austlandsområdet i dag. Har desse noko med 'dine' Le Fevre å gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parykkmakerens datter Marie Helene giftet seg med Børre Grimsgaard. -En god del av etterkommerne har blitt døpt med le Fevre som etternavn. -En av deres etterkommere min Tippoldefar fikk sin mors slektsnavn istedenfor Grimsgaard-ble derfor hetende Widerberg(Omtrent alle med dette navn stammer fra han).Parykkmakerens datter Abel Margrethe var gift med Bertram Dybwad. Fra dem stammer b.l.a. slektene Nerdrum og Schøyen?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var han parykkmaker, jeg holdt på med flere ting på en gang, og det straffer seg.Døtrene og deres barn skulle jeg ha oversikt over, den eldste Abel er jo nesten 70 år når dette skjedde (hun døde jo i 1849).Men at noe barnebarn av Nicolai Lefevre har tatt parykkmakerens navn, kjente jeg ikke til. Men så slutter mitt arbeide med Christiania i 1815 så det er mer tilfeldig hva jeg har samlet etter dette år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ville hjelpe iallefall da Geir!, Nå vet jeg jo ikke helt sikkert om dette barnebarnet kan ha antatt le Fevre som etternavn, men det er en mulighet for det, det ser iallfal ikke ut som han tok farens navn.Hvis du vet noe mer om parykkmakeren så vil jeg gjerne høre, tror han skulle holdt til ikke så langt fra Akershus festning, har ikke helt klart å lokalisere det ennå,var det ikke Tollbodgaten tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gårdeiere i kvartalene i Christiania, har jeg ikke kommet så langt ennå at materialet dekker tiden etter at le Fevre/Lefevre kom til Christiania. Jeg har også kontrollert med Finne-Grønn's skisser og notater (ikke publisert materiale), men også det forgjeves.Vi vet fra folketellingene 01.02.1801 at Grimsgaard bodde i Tolbod Gaden, ikke mange gårdene derfra også Anna Maria Dybwad, søster til Berthram i Hakadal. Uten å ha gått grundigere til verks, har jeg ikke mer å tilføye på den siden på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker kan man være på at Brunsvig som er nevnt er det samme som Braunschweig?.Det kan jo godt være at jeg er blitt litt blendet av at de tre søstrene le Fevre faktisk hadde sendt inn søknad til samme arv, nøyaktig samme år som le Fevre i Brunsvig mottar sin pakke.Er klar over at mange Franskmenn som flyktet fra Frankrike ofte dro gjennom Tyskland-og mange av dem bosatte seg også her. Kan jo virke som en løsning siden vi ikke vet noe om hvem denne le Fevre var.En vognfabrikant ved navn Gille går det kansje an å finne i Braunschweig?.-Siden det er flere slekter ved navn le`Fevre og steder som heter Brunsvik/Brunsvig i Norge holder jeg fortsatt en liten knapp på det.-I innlegg 10 mente jeg selvfølgelig med mellomnavn lefevre!(Ups!).-Takk så langt for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.