Gå til innhold
Arkivverket

[#30306] Skifte Dortea Pedersdatter Kjøkkelvik - Skjold skipreide

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Hvem er oppført som arvinger, eventuellt om det finnes noen formyndere, i skifte etter Dortea Pedersdatter Kjøkkelvik. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 9. mai 1762. Skiftet nevner enkemannen Hendrich Pedersen og avdødes søsken, bror Johannes Pedersen Gietlevigen, søster Marte Pedersdtr, gift med Niels Biøndahl, og Petriche Pedersdatter, 12 år. Niels Biøndahl var formynder for Petriche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

For andre som har følgt disse personer i andre innlegg, så er Johannes Pedersen Gietlevigen, ein feilskriving for Hetlevig på Askøy, der han var gift med Agathe Salomonsdatter, da trulig datter til Salomon Joensen Hetlevig, som er nevnt i dette skifte. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hei Oddvar.Er du sikker på at det var Hetlevig på Askøy? Her er det lett å bli lurt.Hetlevik på Askøy høyrde til Herdla skipreide / tinglag, medan Hetlevig ved Loddefjord høyrde inn under Skjold (Fana).Når det gjeld den kyrkjelege inndelinga var det ikkje så enkelt. Her høyrde både Hetlevik på Askøy og Hetlevik ved Loddefjord inn under Askøy prestegjeld på denne tida.Dei to Hetlevik-gardane vart av og til halde frå einannan ved at dei var kalla nordre og søre Hetlevik, men som oftast skreiv presten berre Hetlevig om begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo ToreDet var jo naturlig at det gjaldt Hetlevik v. Loddefjord siden dette ligger ved Bjørndalen, men eg er faktisk innom begge disse Hetlevik gårdene. Siden eg ikkje har 100 % beviser enda så ville eg ikkje legge dette ut, men en tanke eg har er at Jan Jansen Hetlevik på Askøy er far til Salomon Joensen Hetlevik. Trulig er denne Jan g. med ei Halversdatter og der kommer også indisiene på at Halver Joensen Bjørndalen kan være bror til Salomon og sønn av Jan Jansen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=1590&merk=1590#ovre>Lenke Det er mykje som knytter Hetlevig sammen med familiene i Bjørndalen og også til Sotra, da spesiellt Snekkevik.Eg antar også at Mons Pedersen Hetlevig v. Loddefjord er far til Johannes Monsen Hetlevig, som er oppnemnt formynder for Rasmus og Ingeborg Pedersdatter Tyssøy, barna til Peder Jacobsen Tyssøy 1.g. NN 2.g. Ingeborg Monsdatter (Johannes sin søster)Ref. tingbok. Her vart jo Halvor Bjørndalen og Anders Mathopen nye formyndere. Her er vel far til Johannes i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder far til Dorthe, Peder Johannessen Biørndal så var han trolig gift tre ganger.Først 24.06.1720 med Brithe Hansdatter, gravlagt 11.05.1742.Andre gang giftet han seg 24.06.1745 med Johanne Knudsdtr.Hun døde 29.09.1745 etter å ha født en sønn Hans, han døde imidlertid allerede 29.09.1745.Derette giftet Peder seg for tredje gang i Fana 02.07.1747 med Martha Olsdtr. Biørgen Lenke. De fikk to barn sammen, Birthe 15.04.1748 og Petriche 16.11.1749. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den samme Marthe Olsen giftet seg så 26.12.1750 med Niels Olsen Biørndal.Marthe døde 28.03.1751 hvorpå Niels giftet seg på nytt 12.11.1752 Med Marthe Pedersdtr. Biørndal, søster til Dorthe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og forøvrig finner vi den samme Marthe Pedersdatr. som enke på gården Stølen i 1801 med sin halvsøster Petriche Pedersdtr. og hennes mann og datter. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo RuneDer gav du meg ett svar som eg ikkje hadde sett, fordi denne Marthe Olsdatter Biørgen er nok ho som enke gifter seg 1750 med Niels Olsen ( f. ukjent sted) 2.g. i 1752 med Marthe Pedersdatter, som da er datter til Peder Johannesen Bjørndalen.Når det gjelder Johanne Knudsdatter så var ho datter til Knud Henrichsen Hetlevig (Askøy)g. Christi Olsdatter (f. ukjent sted). Far til Knud er Henric Henricsen f. trulig Florvåg. g. antagelig 4 ganger. Antageligvis er det her Henric navnet til Henric Pedersen Kjøkkelvig g. Dorthe Pedersdatter Bjørndalen kjem i frå. Henric Henricsen Hetlevig f. Florvåg har antagelig budd ei stund på Skålevik v. Kjøkkelvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.