Gå til innhold
Arkivverket

[#30313] Julius Efraim Olsson til Hvaler

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Julius Efraim Olsson ble født 29.10.1845 i Skee I norra Bohuslen. Den 4. mai 1877 flyttet han til Hvaløerne, som jeg regner med var Hvaler. Er det noen som kjenner til ham og hans etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men jeg ser nå at det skiller 5 år på fødselsåret. Kanskje ikke riktige mann allikevelMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anne  Marie Sandhaug

Den Julius Olsen som Lars Ove Wangensteen nevner er født 18.6.1839 i Skee, og er sønn av Ole Andersen Kanterød og Sofie Andersedatter - iflg. Hvaler bygdebok. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

jeg har at Julius f 29-10-1845 giftet seg med Inga Augusta Johansdtr f 20-10-1846 i Kville i Sverige den 30-11-1877. De hadde en sønn Olaf Martin Juliussen f 21-05-1878. Han vet jeg ikke mer om. Inga hadde en datter fra tidligere.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for svaret. Har du funnet ham som født i Skee? Har du noen tilknytting til personene? Giftet de seg i Kville eller hvor og hvor bosatte de segVennlig hilsen Hans P. hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Hans Pettter :)Dette tror jeg kan være dåpen til Julius Ephraim.Fødte i Skee 1845 - 1889Løpenr. 1950 - 14.februar 1846 Julius Ephraim - adresse Vik. Han er født utenom ekteskap oä, og bare morens navn oppgis Oliana Olsdotter 21 år.http://www.slaktdata.org./register/SKEE-F5.TXTJeg har ikke funnet Inga Augusta.Jeg finner heller ikke innflyttingen som du nevner 4.mai 1877, og jeg klarer heller ikke finne noen av de nevnte i FT 1900.Kan de ha flyttet tilbake igjen til Sverige tro?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for svar. Julius Efraims far var Olaus Olsson, skolelærer i Skee, fødd 11.5.1816 og mor Anna Catharina Andersdotter, 1.12.1815. Begge født i Skee. Siste bosted var skoletorpet Långemyr tilhørende Norra Buar. Julius hadde flere søsken, Johanna Eloisa 17.3.1840, Anders Otto(Min oldefar) 3.10.1842, Pauline Augusta 13.6.1849, Amalie Charlotta, 2.10.1852, Selma Carolina, 17.8.1855 og Justina Kathrina, 12.6.1862. Jeg kjenner en del til hvor søsknene ble av bortsett ifra Julius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Hans Petter :)Jeg overså den Julius Ephraim,(Løpenr. 1440)som ble døpt 29.oktober 1845. Han har også adresse Vik.Så rart at de ikke er å finne i folketellingen.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Inga Augusta har jeg født i Svenneby, Krokstad, Kville. Desverre har jeg ikke sted for ekteskap. I Hvaler bygdebok B II s 724 sies det at hun fikk innflytningsattest 24.3.1870 fra Fredrikstad til Botne hvor hun hadde kommet høsten før. Hun var født i Svenneby sokn. Datter av fisker Johan Olof Olson og Anna Katarina Pedersdtr. Om Julius sies det at han var skomaker og kom i 1877 til Skjelsbu og bodde her til han våren 1879 flyttet til Kråkerøy med hustru)Inga) og sønn Olaf Martin. Ettersom de begge er på Hvaler rundt den tiden de gifter seg er det vel sansynlig at det var der de ble gift. Ingas første mann døde i 1875. Datteren fra første ekteskap døde på Trara i Glemmen i 1904.Det er en Inga Olausen med en sønn født i 1886 på Billetthøiden i Glemmen i 1900 som enke, riktignok født i 1848, men det er ikke store forskjellen og kan være verdt å sjekkes. I så fall er Julius død før 1900. [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0132&kenr=013&bnr=0115a&lnr=00>LenkeDen foran var sansynlig feil, og mulig det er Inga Augusta her som bor sammen med dattern og hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nok en kommentar. Det var den siste som var Inga Augusta. Knytningen til meg er at hennes første mann er en jeg er i slekt med.Utifra morens etternavn kan dette være sønnen[url="http://draug.rhd.isv.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0103&kenr=028a&bnr=0005&lnr=01>LenkeMen så finnes det en Olaf Martin Lie født 1878 på Hvaler også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei dette var interessant. At Julius flyttet til Hvaler var notert i en husførhørslengd i Skee. Det ble også notert i husfør for årene 1861-1865 ved navnet til min oldefar, Anders Otto, at han var skomaker og skredder. Han arbeidet som snekker i Kristiania. Jeg regner med at Julius som var litt yngre lærte noe av det samme som brorern. Julius stod broren nær og var fadder i brorens barndåp i Idd i 1867. Dåpsbarnet fikk navnet Bartrean Efraim.Hvor ligger Skjelsbu og er Botne på Kirkøy? Er den rette sønnen, Olaf Martin funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Botne er på Kirkøy på Hvaler, og Skjelsbu er på Vesterøy på Hvaler.jeg kom med forslag om at de to lenkene kunne peke mot Olaf Martin, men hvorvidt det er tilfelle at noen av dem er det må du nok undersøke nærmere. Bygdeboka har ikke noe mer om han. Halvsøsteren hadde 5 barn, men jeg vet ikke noe mer om dem heller. Deres evt etterkommere kunne kanskje ha visst noe.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sjekket og funnet fødselen og dåpen til Olaf Martin og utflyttingen til Kråkerøy. Olaf Martin ble født 21.5.1878 og døpt 7.7.1878 på Hvaler. Bostedet var Skjelsbolien på Vesterøy og far var skomaker. Han flyttet med mor og far og ingen andre søsken 24.12.1879 til Kragerøen i Gleminge. Det betyr kanskje Kråkerøy i Glemmen? Kjenner noen til hvor Trara lå eller ligger i Glemmen og om navnet Lie kunne vare en boplass i Glemminge eller Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Så vidt jeg kan se lå Trara under Nygård , som lå i den sørligste delen av byda. Gården grenset i øst og vest til Glomma, i vest dessuten til Evja som deler mot Trosvik, og til bekken i Bjørndalen som delte mot Kniple. I nord grenset den til Lisleby og Nøkleby utmark og Kirkeleie og Glemmen inn- og utmark. Grensen begynner ved Glomma rett overfor norde Nabbetorp, går vest over fjellet og lislebydalen, dreier deretter vesntlig i bordvest og nord til Kirkeleie, går sønnenfor Kirkeleie og Glemmenbakken og over høyden til bekken i Bjørndalen(beskrivelse om Nygård). Dette iflg Glemmen bygdebok. Trara lå vest for Skrokkelia adskilt ved en bekk,Eiendommen ble i 1909 overdratt Fredrikstad kommune. Det som var Nygård er vel alt i Fredrikstad kommune i dag. Det var sikkert plasser som het Lie i Glemmen, men vil anta at det sikkert var flere av dem.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei jeg er ikke så veldig god på detaljerte kartoversikter i Østfold, men er det slik å forstå at Trara ikke ligger på Kråkerøy?Jeg har idag sjekket døde manns- og kvinnepersoner for Glemmen for årene fra 1894 til 1901 og fant Karen Jenny Olavusdtr. død 7. jan. 32 år gml. og begravet 17. jan. (Nye krk) Traramoen var oppgitt som hennes bosted. Jeg fant ikke at Julius Efraim Olsson var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Trara lå vel i gamle Glemmen og idag i Fredrkstad, og ikke på Kråkerøy. Dette underbygges vel også av at Kråkerøy og Glemmen har hver sine bygdebøker, og Trara er nevnt under Nygård i Glemmen bygdebok. Mener bestemt at Trara ikke ligger på Kråkerøy. Det står i boken at ved Fredrikstads byutvidelse i 1867 var de vesentlig Nygårds grunn som ble innlemmet i byen.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.