Gå til innhold
Arkivverket

[#30314] Ingeborg Mikkelsdatter, Langeland i Ålen


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Ingeborg mikkelsdatter ble gift med Ingebret Johnsen Moen(Nordre) i Tufsingdalen. Hun var født i ca. 1751 og døde 4. mars 1835 i Tufsingdalen. Er det noen som kjenner til hennes foreldre og forfedre m.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sett under Langland i Ålen og Ålbyggen (bygdeboka), men har ikke funnet noen Mikkel. En kikk i FT 1801 viser at Michel og farsnavn på Michels- er sjeldne. De fleste farsnavn er på Lillegjerdet hvor Mikkel Johannessen var bruker på slutten av 1700-tallet. Han hadde mange barn i to ekteskap, flere flyttet ut, men jeg finner ingen Ingeborg - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hans Petter!Jeg går fra det er denne Ingeborg du etterlyser opphavet til LenkeHadde de flere barn enn Jon? Greitt å vite med henblikk på mulig oppkalling.I manntallet for Røros 1701 finnes en Olle Langland 50 med en sønn Hans 17 som jeg mener er Ingeborgs farfar og oldefar. Disse må naturligvis være kommet fra Langland i Ålen, og er muligens i slekt med en av de eldste brukere der.Jeg vet hvem Michel Langlands kone Karen (Kari) Jonsdatter er, hun er i slekt med en av mine aner.Men nå tar jeg kvelden! Du får melde deg, om du ønsker mer hjelp.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svaret. Jeg er interessert i å få rede på mest mulig om Langland. Ingebret's foreldre var, Jon Ingebretsen Moen og Dordi Larsdtr. Østgård. De hadde flere barn. Barnnr. 1 Marit, f.1757, d.1823, ble gift 8.juli 1779 med Jo Michelsen Langeland, døpt 31.1.1751 og død ca. 1806. Hun ble som enke gift med Jon Pedersen Feragen De var første brukere av Østre Elgåen(Litj-Jo-hagen) Det må ha vært sterke bånd med Langeland da 2 søsken ble gift med søsken fra Moen Nordre i Tufsingdalen.Ingebret og Ingeborg får flere barn. Nr. 1. Johanna, d.1.4.1782 g.2.7.1812 m. John Knutsen Sømåen, Sømådalen. Deretter 2 sønner som døde tidlig i barneårene. Nr. 2. John, d.16.10.1791, g.6.7.1818 med anne Johnsdtr. Sømåen Deretter ny sønn som døde tidlig. Nr. 6. Mikkel, f.30.5.1801 g.m. Marit Olsdatter(fra Rørostraktene), f.1794. Barnløse Han var 'Tusen Mikkel' i Jacob B. Bulls fortellinger ifra Rendalen. Marit var barnepike for barnene til presten .Det var en del etterslekt ifra Moen Nordre som bemerket seg ved å være fremsynte og kloke personer. I USA satte de spor etter seg som prester, Stats-og regjeringsadvokater. Dettew ble en del skryt, men jeg er litt fasinert over at de som vokste opp i disse karrige fjellbygder(Naturflotte omgivelser) kunne nå så langt.Med hilsen Hans P. hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg holder egentlig på å slåss med husvask, men tar gjerne en pause!Michel Langland døde i 1756 38 år, og var sikkert født i Røros.Hans far Hans Olsen Langland døde i 1762 82 år - det er ham som var 17 i manntallet.Hans Olsen Langland var gift meg Margrete Michelsdatter Scot, som døde i 1753 71 år.Far til Hans Olsen Langland var Ole Langland 50 år i 1701, død i 1730 82 år. Ole Langlands kone Kirsten Einersdatter døde i 1732 80 år (men jeg vet ikke sikkert om hun var mor til Hans).Margrete Michelsdatter Scot (fra Brekken) var datter av Michel Olsen Scot som jeg fant skifte etter på Eirik Strøms nettside. Skiftet fant sted i 1716 og Michels kone var Margareta Andersdatter. (Michel Scot var 71 år i 1701). I skiftet nevnes også datteren Margareta 33 år gift med Hans Olsen Langland.Alle disse data er fra kirkebøkene her i DA, og på RHD. Du bør sjekke alt, samt få med deg datoer.Karen Jonsdatter tar jeg senere. Du får se på dette og si hva du tror.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

God morgen!Karen Jonsdatter - jeg er sikker på hennes identitet etter å ha sett fadderne på hennes og Michel Langlands barn. Mye av det Jeg gjengir angående Karen er hentet fra Rørosboka b. 3, side 115 ff. Derfor kan jeg ikke innestå for at fødselsår/dødsår er korrekt.Karen Jonsdatter skal være født i 1723, noe dødsår kan jeg ikke se. Hennes foreldre var Jon Hansen Smed / Smedsønn og Ingeborg Colbensdatter.Jon Hansen Smed (1697 - 1777) kom fra gården Sevatdal i Hådalen (på veien mot Femund), og var sønn av Hans Jonsen som 1701 var 35 år og grubesmed og hadde sønnene Sevat, JON, Ole. Hans Jonsens kone var Anne Sevatsdatter som døde i 1753 92 år. Hun var sannsynligvis datter av Sevat Findsen som var 70 år i 1701 og døde i 1727 99 år. Det er sikkert ham som som har gitt navn til gården Sevatdal.I manntallet for 1705 (Eirik Strøms nettside) sies det at Hans Jonsen var 'bortløben', og hans kone Anne hadde en eller to drenger i arbeid og drev med kullbrennervirksomhet. Mannen ble aldri funnet, og hun døde som enke etter Hans Kletsmed.Ingeborg Colbensdatter (1697 - 1772) var datter av Colben Olsen (som i manntallet 1701 var 41 år og bergsknekt) og Karen Andersdatter som døde som enke i 1728 64 år.I 1694 var det skifte etter en Oluf Olsen Nordfjord. Til stede var avdøde to brødre COLBEN Olsen og Harald Olsen. I et senere skifte (1713)etter Oluf Olsens kone Lucia Svendsdatter får man vite at foreldrene til disse tre brødrene døde i Nordfjord 'udi Bergens Stift'.Jeg er forresten etterkommer etter Jon Hansens bror Hans Hansen Smed som var gift med Ingeborg Colbensdatters søster Maren.Jeg ser du har lagt igjen din mailadresse. Tar kontakt med deg angående Langland i Ålen - det er egentlig ikke nevnt noe konkret der, som kan knytte disse Langland på Røros til gården i Ålen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Astrid, i innlegg (7) sier du at Michel Langlands far var Hans Olsen Langland. Har du noen kildehenvisninger som begrunner dette? (Sannsynligvis har du rett, og skiftet etter hans kone Margrethe i 1753 kan sannsynligvis bekrefte/avkrefte dette).Du har sikkert også sett at en Halvor Langeland døde på Røros i 1727, 70 år gammel. Dette *kan* være en bror til Ole Langland, uten at jeg har noe belegg for å si det. I 'Ålen' av A. J. Reitan nevnes en Halvor f. 1663, men ikke noe om hva som skjedde med ham. Kanskje er dette samme person som blir begravet på Røros i 1727, selv om alderen avviker med 6 år.Halvor f. 1663 sin far het Haftor. Haftor hadde også en sønn Jon (som jeg stammer ned fra). Haftor døde sannsynligvis i 1665, dette er gårdens mannlige representanter i manntallet 1666: LenkeHaftor er kalt 'Halffer' i den digitale utgaven av manntallet, vet ikke om det er slik i den opprinnelige utgaven også. Han heter Haftor også i en oversikt over de som betale engeskatt i Rugeldalen i 1661 (J. Prytz: 'Røraas I - Beretninger om bosettningen i Røraas præstegjæld 1610-1710'). Hvis Haftor hadde en sønn Ole f. ca 1650, ville han i 1666 være mer enn gammel nok til å holde til et hvilket som helst annet sted.'Ålen' sier videre at Langland ble overtatt av Bjørn Hansen (som også er min ane), i følge sagnet kom han fra fra Sverige og giftet seg med datteren på Langland. En 'Bjørn Langland' nevnes i et skattemanntall fra Røros i 1774 (J. Prytz). At en utenbygds mann skulle ta over gården tyder vel da også på at de mannlige potensielle arvtakerne enten døde eller flyttet ut (Jon til Reitan).Ole Langland er benevnt murmester i folketellingen 1701 og kobberverkets manntall 1705. Han hadde kanskje mer interesse for industriarbeid enn gårdsdrift, og flyttet til Røros. Hans bror Halvor ble kanskje også med, og vi skal ikke se bort fra at det er han som er nevnt som røstwender i folketellingen 1701 (Halfver Halvorsen)? Står det eventuelt noe mer i de nye bygdebøkene for Ålen?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Korreksjon til mitt forrige innlegg: Bjørn Langland var selvsagt nevnt i skattemanntallet 1674, ikke 1774. Det står forøvrig 'Bjørn Langeland haffver Sandkjønvolden och Kuraasvolden, betaler 1 ort'.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Jon!Jeg har nok dessverre ingen konkrete kildehenvisninger. Det eneste er oppkalling og faddere ved dåp.Michel Langland hadde følgende barn i denne rekkefølge: Margrete (1746), Hans (1748), Jon (1751), Ingeborg (1753), Maren (1755). De fire første har besteforeldrenes fornavn.Av faddere på disse barna finner jeg Hans Langlang, Johannes Langland (sannsynligvis en bror av Michel), samt to potensielle søstre Margrete og Maritte Hansdatter.Margrete Langland giftet seg i 1739 med Ellend Hansen Trønnes. Finner ved deres barn faddere av familien, bl. a. Michel Langland og folk av Scotslekten. Johannes Langland ble i 1756 gift med Elen Knudsdatter Skanke.Jeg er enig med deg i at dette er og forblir indirekte bevis!Til ditt spørsmål om hva som står i den nye Ålenboka om den eldste slekta på gården. Forfatteren sier med tellingen 1701 som kilde at Halvor (Haftorsen) Langland (sannsynligvis)var ugift og kom til Kårvollen, en husmannsplass under Langland.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Astrid, du har helt rett :)Nå har jeg sjekket skiftet etter Margrethe Michelsdatter Scot, Hans Olsen Langlands hustru. (Røros Bergrett, skifte 1754, folio 961). De hadde 2 sønner og 3 døtre, nemlig:- Michel Hansen Langland, 37 år- Johannes Hansen Langland, 28 år- Margrethe Hansdatter g. m. Ellen Trønnes- Kiersten Hansdatter g.m. Haagen Erichsen Hollen ved Femunds Hytte- Marithe Hansdatter g. m. Tolluf Amundsen ved Foldals GrubeAngående Halvor Haftorsen Langland så står det omtrent det samme i 'Ålen' (jeg hadde ikke bladd langt nok første gang...), dvs. Halvor er benevnt som husmann i 1701, og forfatteren antar at dette er på Kårvollen. Videre antas det at han var svakelig og gammelungkar og derfor ikke tok over hovedbruket. Står ikke noe om at han døde i Ålen, så det *kan* jo fortsatt være han som døde på Røros.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så flott, Jon! Med dette skiftet fikk vi den siste datteren Kirsten, som var den eneste av barna som ikke brukte navnet Langeland da hun giftet seg. Kirsten - oppkalt etter Kirsten Einersdatter - passer jo godt. Jeg så forresten som faddere på barna til Johannes L og Ellend T Einer Lien, Anne Magrete Lien, noe som kan tyde på at Kisten Einersdatter kunne være i slekt med disse.Halvor Langeland kom sikkert til Røros etter 1701, og jeg synes din teori om at Ole og Halvor kunne være av den gamle slekta på Langland, er interessant. Ole Langland, fant jeg ut igår, hadde en sønn og en datter i 1705. Datteren Anne Olsdatter L. finnes i listen over døde i Røros, meget gammel, som flere andre i slekten.Mvh AstridMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Astrid!Jeg har prøvd å nøste litt i disse fadderne for om mulig å bringe noe mer klarhet i Kirsten Einersdatters opphav (selv om det kanskje kan være vanskelig å finne særlig mye om noen som er født midt på 1600-tallet og i tillegg er kvinne...)Hvis vi tar utgangspunkt i Einer Jensen Lien, så var han gift med Lucia Larsdatter Rise (Hans Langland var forlover i deres bryllup). Han hadde sannsynligvis følgende søsken:Erich Jensen Lien g.m. Gunhild ErichsdatterOle Jensen Lien g.m. Kirsten ArnesdatterGjertrud Jensdatter Lien g.m Peder Hansen KnobAnne Margrete Jensdatter Lien g.m. Tore SylvestersenKirsten Jensdatter LienEllend Jensen LienDet kan se ut som om disse kaller seg Røraas i stedet for Lien ved en del anledninger.Videre ser det ut til at de ovennevntes far er Jens Erichsen Lien/Røraas f. ca 1685, d. 1757. Hans kone og foreldre finner jeg igjen på http://www.home.no/svein-arnolf/Carl%20Hagen.htm (jeg kan derfor ikke garantere noe så lenge jeg ikke har sjekket med kildene). Uansett skal Jens Erichsen da være gift med Marit Olsdatter f. ca 1690, d. 1723, og hans far Erich Halvorsen Røraas f. ca 1660. Kommer ikke noe videre her.Følger man Lucia Larsdatter Rises forfedre bakover kommer man heller ikke til noen kandidat for opphavet til Kirsten Einersdatter. Lucias foreldre var jo Lars Olsen Rise f. ca 1690 (far Ole Christensen Smelter og mor Lucia Larsdatter Rise) og Peternille Ingebrigtsdatter f. ca 1692 (far Ingebrigt Olsen Opdal og mor Karen Rasmusdatter).Ser derfor ikke så lyst ut. Jeg har inntrykk av at navnet Einer var lite utbredt i området på den tiden. Jeg finner en berggesell Einer Øyen i Bjørn Nyheims bergverksprotokollavskrift for 1692, dette er vel sannsynligvis Einar Taraldsen Øyen fra Singsås som det er skifte etter i 1693. Ellers finner jeg Jens Einersen, knekt ved Hestkletten i 1687 og Joen Einersen, knekt ved Hestkletten i 1687 og ved Kristian V gruve i 1692Det er et sted som heter Einarsvohle i Rørostraktene i en matrikkel fra 1688, nærmeste jeg finner på kartet er Einarsenvollen i Hessdalen. Vet ikke om dette kan gi noen ledetråder. Kanskje har Ole Langland giftet seg før han kom til Røros (jeg tror neppe han er født på Røros)Men nå gir jeg meg :)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jon, jeg gir meg også. En eller annen gang møter man jo veggen, og er det best å slutte! Men moro var det i alle fall:-)Einar er virkelig et sjeldent navn på Røros. Disse Lienfolkene har jeg vært borti før (tema 17562), og de kom kan hende også fra Ålen??Enarsvola finner du på Norgesglasset på østsiden av Glomma, like øst for Gullikstad, 885 meter over havflaten. Har nok ingenting med voll å gjøre, grunnordet er vol som er navnet på mange av de 'runde' fjellformasjonene i trakten.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Enarsvola selvsagt, jeg søkte på 'Ein...'. Ellers så ligger Enarsvollen like i nærheten, kanskje er det samme person som har gitt navn til både vola og vollen... Men det blir vel ikke lett å finne - i den boka jeg nevnte av J. Prytz, som er en saumfaring av Guldal Fogderis regnskaper om eiendom etc. på Røros på 1600-tallet, så kan jeg ikke finne en eneste Einar.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Enarsvola - stedsnavns skrivemåte legges vel så nær som mulig opp til den lokale uttale. Derfor er det ikke alltid lett å finne frem på Norgesglasset, etter hva jeg har erfart.Jeg har også denne boka av Prytz som du nevner, og har hatt stor nytte av den selv.Sist søndag lette jeg litt på måfå i Rørosboka etter disse Langeland, men fant ingen. Og det ville sikkert ikke hjelpe så mye om man fant dem heller?!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.