Gå til innhold
Arkivverket

[#30315] Søk i USAs folketellinger -- Peder Nerem

Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

En av mine tippoldefedre forsvant til USA, 'og siden har ingen sett'n'. Nå lurer jeg på om noen med tilgang på amerikanske folketellinger kan se om han er registrert der.Han var født Peder Kristian Rasmusson Nerem i 1867 i Tresfjord, og utvandret 9. mai 1887 med State Line. Hans planlagte reisemål var delstaten Colorado.8. juni 1887 ankom han New York på skipet 'State of Indiana' som Peder Nerem. Der slutter sporene etter ham.Da hans datter i Norge giftet seg, var han i kirkeboken ført som farmer i Amerika. Datteren skal senere ha nevnt et skip som gikk ut og ikke kom tilbake og at faren hennes 'ligg vel drukna på Dakota-bankane'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Var han ugift da han reiste til Amerika? Vet du om noen i familien hans (søsken o.l.) besøkte han der borte? Var det flere i familien hans som dro og i såfall når?-mvh- Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (5), av Alf Thore Skinstad: Opplysningene referert der er nok basert på en etterlysning jeg satte inn i et norsk-amerikansk tidsskrift en gang i 1990-årene.Ad (6), av Lisa Kjønigsen: Ja, Peder Nerem var ugift da han emigrerte, men han etterlot en gravid kvinne som senere fødte deres barn -- min oldemor. Jeg kjenner ikke til besøk ''der borte'', men hans kiste skal ha funnet veien tilbake til hjemgården i Tresfjord. Hans søster Gurianna reiste til Amerika i 1890, men jeg vet ikke hvor hun havnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.