Gå til innhold
Arkivverket

[#30319] Oppslag i bygdebok for Årdal i Sogn og Fjordane

Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Eg har ein Anfinn Olason f.1754 i Vetti,Årdal i Sogn og Fj.Foreldre OLa Anfindson f.1721,Vetti Årdal og Mari Olsdatter f.1719 Hjelle,Årdal i Ryfylke. Eg er interessert i å få vite kvar det vert av Anfinn OLason,yrke gift m.m. Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har slått opp i den gamle bygdeboka til Laberg, men der fant jeg ingenting. Den omtaler først og fremst brukerne av de forskjellige gårdene og noen husmenn. Så slo jeg opp i Krossens bygdebok, bd. III, og der fant jeg jeg da litt. Anfinn omtales her som Anfinn Olsson Seim og det står at han fikk to barn utenfor ekteskap: 1) Per f. 1796 (med Ragnhild Andersdotter). 2) Jens f. 1801 (med Maren Knutsdotter Asperheim). Ettersom han omtales med gårdsnavnet Seim, er det vel ham vi finner der i FT 1801: LenkeDette skulle kanskje tyde på at han ikke ble gift i det hele tatt, men sikker kan du vel ikke være uten å sjekke kirkebøkene. Til slutt nevner jeg at noen Per (Peder) Anfinnsen som kan passe, finner jeg ikke i FT 1801, så han døde vel som liten. Jens har vel ikke kommet med i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne Anfinn du mener?Anfinn Olason Birth: 1754 Vetti,Ardal, , Sogn Og Fjordane, Norway Christening: Death: 1805 Father: Ola Arnfinnsson Family Mother: Mari Olsdotter Iflg. FS/IGI dør denne Anfinn Olsen i 1805 (opplysninger herfra må alltid sjekkes), og på nettsidene til fylkesarkivet i Sogn og Fjordane finner jeg registrert et skifte i Årdal, 1805, som gjelder Anfind Olsen, bosatt på Seim [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Ffornamn+like+%27an%25fin%25%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=15>Lenke. Her oppgis Ole Olsen som myndig bror og Sigrid Olsdatter som søster, død. Det nevnes også to søsterbarn: Ole Tomassen og Mari Tomasdatter.Dette er nok Anfinn Olsen på Seim i 1801. Han er ugift og 47 år, dvs. f.ca. 1754 Lenke. Men dette behøver slett ikke å være ”din” Anfinn OlsenJeg finner en Ingrid (Ingeri), døpt 1761 i Lærdal, datter av Ole Anfinnsen og Mari Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

Oppslag i bygdebok frå Årdal Her står følgende om Ola Arnfinnnson Vetti sønn av Arnfinn Arnfinnson og Ingrid Olsdatter som hadde syv barn. Dette er samme aner som jeg kommer fra på min mors side. Ola og Marie hadde følgende barn: Siri f. 1744, Anfinn f !754, Ola f 1756, Anders f. 1759, Ingrid f 1761. Anfinn Olsson Seim Vettti hadde to bar utenfor ekteskap det er: Per f 1796 mor: Ragnhild Andersdatter Jens f 1801 mor Maren Knutsdatter Asperheim Kjell Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

I følge bygdeboken fra 1985 går han bort i 1805. det tyder på at han var i Årdal i 1801. I følge bygdbok 1932 av Jon Laberg hadde hans far bruk 5 på Seim - Anfinn freista å halde på bruket men selde det i 1780 til Tomas Olson Lægreid. I følge denne bok dødde han som ugift i 1805. Kjell Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Takk for hjelpa. Da har eg fått klart at dette var eit bomskot med tanke på den Anfinn Olson som eg leitar etter. Kan ikkje gje seg men må prøvevidare Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

HeiEg vart litt nysgjerrig til grunnen for at de søkte etter desse folki i Vetti/Seim?Me veit det at han Ole Anfinnson var utabygdes 'Hardanger' etter 1780, da han let sonen til å driva bruket på Seim.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Terje Du skal få veta grunnen til at eg leita etter desse folka. Eg er på jakt etter opphavet til ein av forfedrane til kona mi. Han heitter Anfind Olsen og var f.i1754. Eg fann da denne Anfinn Olasonf.1754 og tenkte at kanskje har eg no funne eit spor vidare attover. Det var diverre ikkje korrekt. Eg vil ikkje gje meg riktig enno Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Terje: Er du sikker på at Ola var i Hardanger 'etter 1780'? Jeg har nemlig opplysninger om at han arbeidet på Lilledals Kobberverk i Hardanger i 1767, men det verket ble nok nedlagt før 1780. Jeg trodde han da reiste hjem igjen til Årdal? Har du noen kilder som forteller at han bodde i Hardanger etter 1780, kunne det være fint å vite hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Sjølvsagt kom han heimatt omkring 1770, blingsa litt på årstali.Det såg ut til at han Ola Vetti satt hardt i det sjølv om han hadde kjøpt dette bruket av svigerfaren sin og som svogren hadde brukt til han enda i Offerdalen da Ola Vetti overtok.Det skal elles nemnast at dette bruket er #4 av seimsgardaneMvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.