Gå til innhold
Arkivverket

[#30320] Vengen i Telemark

Gjest Heidi Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Brekke

Mine oldeforeldre het Trygve og Hjørdis Karlsen. De bodde i Tistedal, og der ble de kalt for Vengen ( slik uttalte de det, men det er ikke sikkert det staves slik. Det ble fortalt meg at Trygve kom fra Telemark. Han døde før andre v.krig , men jeg har ikke peiling på noe mer. Er det noen som kan komme med tips om hvor/hvordan jeg kan finne ut mer om Trygve ? Kan Vengen være Vinje tro ? Heidi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Vengen er et stedsnavn i Kvinesdal og navn på bruk i Ålen og Selje. Vengen kan ellers være forvanskning av 'så mye rart', men jeg synes det høres merkelig ut hvis Vengen skulle stå for Vinje. Det var heller ingen som het Trygve i folketellingen for Vinje 1900. Det skulle vel ellers være mulig å finne dine oldeforeldre, ihvertfall oldefar, i folketellingen for 1900 hvis han er født før eller i 1900. Men du burde kanskje skaffe til veie opplysninger om dine oldeforeldres fødsels- og dødsdatoer slik at vi kan snevre inn litt? En tur til kirkegården eller telefon til kirkevergen i kommunen der de ligger gravlagt er kanskje en idé?I Telemark for øvrig finnes - Trygve Emanuel Karlsen f. 1900 i Porsgrunn - Trygve Valter Karlsen f. 1893 i SkienDu kan jo sjekke folketellingen 1900 for personer med navnet Trygve (Tryggve) i øvrige fylker på www.digitalarkivet.no. Har prøvd forskjellige varianter av Vengen, men har foreløbig ikke funnet noen logiske forbindelser (bortsett fra en Hjørdis Wenger f. 1894 i Bodø).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.