Gå til innhold
Arkivverket

[#30326] Hvem er foreldrene til Ole Pedersen bodde i KRISTIANIA 1823.

Gjest Inger Fjeld Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Fjeld Kristiansen

Hei Jeg prøver å finne Ole Pedersen sine røtter Han var gift med Anne Marie Olsen,dem fikk en sønn 21.feb.1823.Han ble konfirmert 1837 i Aker. Der står det at Ole var steinhogger. Hilsen Inger Fjeld Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du funnet vielsen til Ole Pedersen og Anne Marie Olsen?FS har denne innførselen fra 'Oslo' (som kan tenkes å mene Oslo hospitals/Gamlebyen menighet)LenkeHvem var faddere for sønnen som ble født 1823? Hadde de flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F. Kristiansen

Hei Tusen takk for svar.Jeg har ikke funnet vielsen. Sønnen Hans Petter var døpt den 16.mars .Fant han i Garison .Jeg har skrevet feil etternavn på moren hun hetter Anne Marie Johansd.Har ikke faddrene sine navn.Kjenner ikke til om det er flere barn.Hilsen Inger F. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Oppgitte vielse: Paret bodde på 'Vækkerøe' i Aker da de ble viet i Aker kirke 28.10.1822. Han 30 år og arbeidsmann, hun 27. Forlovere: Ole Pedersen og artillerist Gunner Olsen. Ole Pedersen står også oppført som artillerist i ministerialboken. (Aker Mini 12 og Aker Klok 4). Hun står kun som Anne Olsdatter i begge bøker.Foreldrene til Hans Petter som er døpt 16.03.1823 i Akershus Slottsmenighet (det het ikke Garnisonsmenigheten før 06.05.1823) bodde i 'Pibervigen', han er skrevet Ole Person (stenhuggeren), hun Anne Maria Johannesdatter (ikke Johansdatter) (Garnison Mini 6).Så jeg tror du må finne en ny vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Med patronymet Johan(ne)sdtr. ble det straks mulig å finne noe:Barn av Ole Persen og Anne Maria Johannesdtr.:Hans Petter f. 21.2.1823, døpt 16.3.1823, Aker, Garnison.Anne Maria f. 14.1.1821, døpt 25.2.1821, Vestre Aker.Finner en enke, Anne Marie Johansdtr. gift 1.4.1823 med Gunder Gulbrandsen i Vestre Aker: Lenke Kan hun være enken etter Ole Persen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Jeg har vært å sett etter vielse men har ikke vært så heldig og funnet vielsen på dem.Det er ikke så godt å lese hva som ble skrevet .Mange prester skrev veldig utidelig.Har du et råd. Hilsen Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Tusen takk HEIDI. Det er ikke så godt å være sikker her.Jeg synes det var raskt etter hun fikk Hans Petter Olsen. Jeg kjenner ikke til når Ole døde.Om dette er samme Anne Marie som gifter seg. Hilsen Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie er født på Ruseløkken, Ole Pedersen står oppført som arbeidsmann, kone Anne Marie Johannesdatter. Hun er døpt i Aker kirke (Vestre Aker kirke og menighet ligger mange år fram i tiden, men her er det mye rart i FamilySearch på dette området, også i kirkebokdelen).Dette samme gjelder Hans Petter som er nevnt, Aker er forsåvidt riktig, men Slotsmenigheten er hans dåp ført i - dette er alt omtalt.Enken som ekter Gunner Gulbrandsen 1. april 1823 i Aker kirke (Anne Marie Johannesdatter, 34) var bosatt på Ruseløkken. Så teorien om at hun er mor til Anne Marie kan ha mye for seg.Det er derimot ikke gitt at Hans Petter's og Anne Marie's foreldre er de samme. Family Search har svært lite på den 'seriøse' delen i Christiania/Aker såvidt jeg vet før langt ut på 1800-tallet (ingenting i Christiania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den enken Anne Marie Johannesdatter som ble viet 1. april 1823, tidligere vært gift med 'din' Ole Pedersen, hadde de definitivt ikke vært foreldre til Hans Petter som døpes 2 uker før uten at hun står oppført som enke (som hun hadde vært om Ole Pedersen hadde vært død).Har lynlest de to menighetenes døde slutten 1820-1823 uten å finne en Ole Pedersen som kunne passe, men dette må ikke sees på som en nøye gransking av kirkebøkene. (Vanligvis overser jeg ikke noen når det bare er et navn jeg leter etter, men man vet aldri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er ingenting gitt, Geir, men vil anta at det er nyttig også å utelukke kandidater i samme område.Selv om Familysearch inneholder mye rart, hender det at funn der gir et godt utgangspunkt for leting i original kirkebok.Hans Petter 1823 og Anne Marias 1821 foreldre er ført nøyaktig likt, ut fra registreringen på FS, Ole Persen og Anne Maria Johannesdtr., og det er jo en pekepinn for en som leter, om ikke annet. Så kan jo du bidra med hva originalen sier.Noen vigsel for OP og AMJ finner jeg ikke i nettmediene, om det så skulle dreie seg om ett eller to forskjellige par. Jeg holder nå likevel en knapp på at Hans Petter og Anne Maria er søsken, jeg, for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir og Heidi Tusen takk for at dere prøver å hjelpe meg. Det som jeg ser du skriver Geir at Ole Pedersen bor i Pepervika.Det er ikke så lett da vi ikke har vielsen. Hilsen Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kirkebøkene sier (nå skal jeg være nøye så det ikke blir slurvefeil):Anne Maria, født 14.01.1821, døpt 25.02.1821 i Aker Kirke, 'ektefødt' datter av Ole Person og Anne Marie Johannesdatter på Ruseløkbakken. (Aker Mini 12 p.65 no.56). Klokkerboken skriver navnet Anne Marie og faren Ole Pedersen, begge steder arbeidsmann, adresse Ruseløkken, konen Anne Marie Johannesdatter. (Aker Klok 4 p.53 no.56).Hun er således (som 'ektefødt')ikke datter av paret som vies i Aker 28.10.1822.Hans Petter døpt i Slotsmenigheten 16.03.1823, født i Pebervigen 21.02.1823, sønn av Ole Persen og Anne Maria Johannesdatter i Pebervigen. (Garnison Mini 4 1820-1828 p.92 no.26).Ingen felles fadder til de to barna (uten at det behøver å bety noe).Hans Petter vet vi vaksineres samme år (1823).Ja Heidi, de kan være søsken. Det eneste som er sikkert er at foreløpig kan man i alle fall ikke finne svaret på nettet, kun i originalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir. Kan det være Ole Persen.Søn til Lisbeth og Petter Da han bor i Peperviken,da han får sønnen Hans Petter.Tilbake for 2.mnd.siden nr.30326.Der vi forhandlet litt om det.Hvem av disse giftet seg 28.10.1822.Var det foreldrene til Hans Petter. Vennlig HILSEN Inger F. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Inger, se innlegg 4, mener Geir der utelukker paret viet i 1822 som foreldre til Hans Petter. Paret viet 1822 har således ingen relevans, lenger. Vi har ikke funnet Hans Petters foreldres vigsel, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Deikmann,jeg så etter vielsen til Ole Pedersen og Anne-Marie Johannesdt. Det som er vanskelig er at jeg er ikke sikker på når de giftet seg.Sønnen Hans Petter fikk de i 16.feb.1823.DE kan ha giftet seg bodde før og etter dette året.Vennlig hilsen Inger F. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det hadde vært fint om noen der ute kunne hjelpe meg,med å finne ut vielsen til Ole Pedersen og Anne-Marie Johannesdt .Fikk en sønn Hans Petter den 21.feb 1823 Døpt i Slottsmenighetenfødt i Peberviken. Vennlig hilsen Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.