Gå til innhold
Arkivverket

[#30328] Høyer i folketellingen 1801 i Nordland

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Høyer. Jeg vet ikke om noen som har funnet foreldrene til Elling Hanssen Høyer (1778 – 1848) Se tema 16907. Derfor prøver jeg å skaffe meg oversikt over de Høyer jeg finner i hans samtid. Jeg har søkt i Bergensområdet uten hell og prøver å skaffe meg oversikt over dem som jeg finner i Nordland. Ved søk på Høyer i tellingen 1801 finner jeg på landsbasis 52 personer med dette etternavnet.I Nordland følgende 6 personer: I Rødøy finner jeg disse: Maren Høyer Bentsd 19 år, tjenestejente, Nordnessjøen i Rødøe Maren Høyer Joensd 20 år samme sted som Maren med foreldre Joen Pedersen og Anna Hansdtr Ane Larsdatter Høyer 11 år, Melfjorden, Rødøe, fosterdtr hos Grægus Hansen og Ingeborg Pedersdtr [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=284&teljing=ft1801&filnamn=f11836.wc2&amt=18&funnenr=23>Lenke Videre finner jeg jeg i Steigen: Kirsten Høyer 30 år g m Gabriel Nilsen på Nordskott Lødingen Lenke I Lødingen: Peter Høyer 5 år, Bekkesholm med mor Johanna Cathrina Mohrsen 25 år, ugift og husholderske hos Lars Brun Gram 46 år etter sigende gift, men hans kone har ikke vært hos ham på flere år. Hvem er Peters far? På gården Hestnæs i Lødingen finner jeg Mette Mohrsen, 35 år ugift og tjenestepike hos Jacob Jensen og Dorte Ejlertsd. Kan Johanna og Mette være søstre? LenkeLenkeOg kan disse to komme fra Overhalla der det finnes enda to husjomfruer, ? og Boletha Mohrsen på henholdsvis 20 og 30 år. ? Mohrsen er hos Isaac Severin Frimann og Mariana Elise Angel på Grande prestgård. Boletha er hos Mathias Nummesen von Lund på Halvermoen Øvre. Er det snakk om fire søstre? Lenke Videre i Flakstad prestegjeld, Moskønæs gård og sogn: Ane Tostensd Høyer 20 år, ugift og tjenestepike hos Ole Uldrich Rift og Ane Johanne Ravn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Det finnes et skifte etter ei Anna Birgitte Høyer, Hol, Buksnes, fra 18.08. 1790. Hun hadde ifølge Hol bygdebok kommet fra Kristiansund som enke noen år før hun døde.I skiftet er nevnt to barn: Fæder Høyer -sønn av avdøde, til sjøs, og Henricha Kirstina Høyer -datter av avdøde, gift med Lars Olsen.Henricha Kirstina heter nok egentlig Henricha Margrethe, jf. folketellingen 1801 Lenke, og kirkebøkene (der hun nevnes ved sitt giftemål og sine barns fødsler). Hun kan selvfølgelig ha hatt tre fornavn. I kirkebøkene kalles hun Ahlberg til etternavn, så det er nok navnet på Anna Birgitte Høyers avdøde mann.Henricha Margrethe og hennes mann Lars Brun Olsen er mine 3xtippoldeforeldre, men med unntak av Henrichas mor Anna Birgitta Høyer, har jeg ikke lykkes i å finne deres aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for innspill. Men jeg er ikke kommet noe lenger når det gjelder å spore opphavet til disse personene. Hadde håpet at noen hadde opplysninger om enkelte av dem slik at jeg fikk noe å gå ut fra for ellers blir det lett å famle i blinde. Våger å lufte spørsmålene mine på nytt - kanskje har noen anledning til å slå opp i kirkebøker eller har andre opplysninger. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Else. Takker for det du har opplyst om Anna Birgitte Høyer. Det at hun kom som enke til Nord-Norge er også interessant. Har du forsøkt å spore henne opp her på dette forum? Og vet du om hun hadde flere barn i tillegg til Henricha? I tema 8134 diskuteres navnet Ahlberg - har du sett det? Ved søk på Ahlberg i 1801-tellingen fant jeg ingen, men det finnes fire Alberg.1801-tellingen og Alberg: Elias Alberg i Arendal 27 år Anna Alberg i Bergen 46 år, gift med Tollef Ellingsen. Berthe Maria Alberg, 19 år i Bergen. Elisabeth Alberg 42 år, ugift i Trondhjem.Det hadde vært fint å få flere opplysninger om Anna Birgitte.Hvem var hun gift med og kom hun fra Kristiansund? Henricha Margrete Olsdtr høyen, høyen må vel være feilskriving for Høyer? Da skulle hennes far være en Ole Ahlberg kanskje. Selv om ikke min gåte blir løst, hadde det vært fint om du fant ut mer om Anna Birgitte Høyer. Det er ikke sikkert at dine folk har noen forbindelse til Elling Hanssen Høyer, men det er så merkelig at vi ikke finner hans foreldre og derfor er jeg interessert i alle som har Høyer-navnet. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har søkt litt rundt omkring på nettet for det kan vel ikke være helt umulig å finne Anna Birgittes aner. Siden Kristiansund nevnes kan det kanskje være lurt å se på dette området. Ved søk på FS finnes Anne Margrethe Høyer f 1705 og d 1764, gift med Christen Saed/Sæd (1700 - 1734)Kjenner noen deres barn? Anne Margrethes foreldre: Peter Petersen Høyer og Bodil Marcusen Angel. På denne lenken http://www.soga.no/bjodale/hundsvaer.htm finnes Anne Margrethe Høyer omtalt.Hun bærer et av barna til Abraham Schiorter til dåpen i Borgund kirke.Et av barna til Abraham S ser ut til å oppholde seg på Sommarøy i Øksnes. I 1801-tellingen står han oppført som Jacob Andreas Shorter 53 år gift 2. gang 'Vært forhen skipper og giæstgiver, og lever for nærværende af gaarden og fiskeri' gift med Johanne Cathrina. Jacobs søster bor hos ekteparet.Kan det være en forbindelse her som førte til A.B. Høyers reise til Lofoten: Hvem bodde hun hos? Kanskje er dette bare et vilt tankespinn - men, men... Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Christen Nilssen Sæd (c1665-1734), godseigar på Molvær i Borgund, og Anne Margrete Høyer hadde ikkje barn. Anne Margrete ekta 1735 amtmann Christian Soelgaard. Det var neppe slektskap mellom Anne Margrete Høyer og familien Schiorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Når det gjelder Høyer i Rødøy så kan følgende tilføyes:Der er to personer til som bruker Høyer-navnet: 1) Maren Høyer (Mogensdatter). Hun er født ca. 1752 på ukjent sted, som datter av skipper Mogens Johansen på Nordnesøy. Denne Maren dør i 1777 og der blir holdt «Liigprædiken». (Hun må ha hatt staus, for efter henne kommer disse jentene du nevner som har fått Høyer-navnet ved dåpen). 2): Så dør der en enke på Nordnesøy som blir jordsatt i 1764 og som kaller seg Ane Høyer. Ifølge alder oppgitt ved død var hun født ca. 1681. Jeg kan ikke se at der er noe skifte efter henne. Hvordan hun dukker opp i Rødøy vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Terje. Takker for opplysningene om flere Høyer i Rødøy - interessant. Tar dette med når jeg tar turen til biblioteket for å se nærmerer på de Høyer som er listet opp i NST: http://www.genealogi.no/nst_reg/B/b8.htm Det er mange kvinner med dette etternavnet,men det burde vel ikke være vanskeligere å finne deres opphav av den grunn. Skal komme tilbake med opplysninger hvis jeg finner noe i NST-heftene. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg rakk så vidt å å åpne det første NST, før det var stengetid i dag på biblioteket.I NST XII, side 307 fant jeg en Jacob Friedrich Mohrsen f 1718 i Fredrikstad d 1793 på Fosnes gård i Verdalen. Han var gift to ganger med henholdsvis Alette Christine Kraft og Catharina Marcusdtr Høyer d 1801. Kan dette være foreldre til de fire Mohrsen pikene nevnt i innlegg 1? Hvis ja, kan sønnen til Johanna Cathrina Mohrsen, Peter Høyer, ha fått navnet sitt fra en mormor. Fikk ikke sjekket hvem av de to damene som var mor til Mohrsen-pikene. Fortsettelse følger, men håper på innspill slik at det blir lettere å nøste videre. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Else Thorsen

Hei Inger!Beklager at jeg ikke har svart på dette før, men jeg har vært på ferie og ikke sett innleggene før nå.Desverre så vet jeg ikke særlig mer om Anna Birgitte enn det jeg har skrevet, men jeg tror at årsaken til at hun kom til Lofoten var at datteren muligens allerede bodde der. Henricha Margrethe og Lars Brun Olsen (han er fra Sunnfjord), giftet seg i Hol kirke 28.07. 1787.De var fra ca 1789 til slutten av 1700-tallet bosatt på Hol gård, dit Anna Birgitte kom som enke. Man må selvfølgelig ta i betraktning at hun kan ha kommet først, siden det i bygdeboka bare stod at hun komt til Hol 'noen år før 1790'. Jeg vet ikke hvor de har disse opplysningene fra.Jeg har også vært borte i Peder Pedersen Høyer på min leting etter hennes forfedre, men har ikke klart å nøste noe videre på det. Er enig med deg at det ikke burde være så vanskelig å finne henne siden hun har et (forholdsvis) sjeldent navn.Det kan nok hende at jeg etterhvert oppretter et eget tema om henne, for å se om andre vet noe!Jeg skriver ned navna på barna (de jeg kjenner til, kan være flere) til Henricha Margrethe og Lars Brun Olsen, siden det sikkert er flere oppkallinger blant dem:1. Ingeborg Sophia Larsdatter , f. 26.03 1788, på Finstad, Hol, Buksnes 2. Ole Andreas Larsen, f. 05.11 1789 på Hol, Hol, Bulsnes 3. Anne Birgitha Høier Larsdatter, f. 07.09 1791 samme sted 4. Ingeborg Sophia Larsdatter, f. 10.02 1793 samme sted 5. Margrethe Høyer Larsdatter, f. ca. 1797 6. Andreas Brun Larsen, f. ca. 1802Her ser vi at navnet Andreas går igjen to ganger, og jeg vil jo tro at Ingeborg Sophia også er en oppkalling, men det kan jo selvfølgelig være fra farens familie, f. eks. etter farmoren til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 11): Det var skifte på Broum, Otterøy, Fosnes, NT, den 16 Mai 1793 etter kaptein v. dragonregimentet, Jacob Friedrich Mohrsen (1718-1793), som i tillegg til de to (i innlegg 11) nevnte muligens var gift (mellom dem) med en Anne Wolf. Skiftet lister barna, og vi finner bl.a. flg. barn: - Anne BOLETHE Mohrsen (29 år, hos Kapt. Lund på Halvardmo). Dette må jo være Bolette som i 1801 var husjomfru på Halvermoen Øvre, Overhalla, hos Mathias Nummesen von Lund, - METHE Kierstina Mohrsen (28 år, bos. hos moren). Dette må jo være Mette som i 1801 var bosatt på Bos. på Hestnæs i Lødingen, - Johanna Cathrine Mohrsen ((17 år, bos. hos moren). Dette må jo være hun som i 1801 var husholderske hos Lars Brun Gram i Lødingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 8): Anne Margrethe Høyer (1705-1764) (d. av kanselliråd og eier av Bakke gård (og Ranheim?) i Strinda, Peter/Peder Petersen Høyer og Bodil Marcusdatter Angell) hadde søsknene Hans, Johannes, Marcus Nissen H. (1698-1762), Mette Kristine, Ester (1707-1776) og Helene Dorthea (1708-1786).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Marcus Nissen H. (1698-1762) (nevnt i forrige innlegg) hadde minst 9 barn, og var først g. (1733) m. Bodille (Boletta) Abigael Lindegaard (1706-1763), med hvem han (bl.a.) fikk 7 døtre (hvorav 3 ble g. Møllerup). 2.g. var han g. (1754) m. Bergitte Ulrikke Møllerup (1725-1775).Av barn fra første ekteskap har jeg notert meg Bolette, Catharina, Henriette Margrethe, Peter, Christiana Ludvikka, Hanna Agnethe Elisabeth og Pauline Christine Hedevig, født i perioden 1737-1747 i Bakke, Strinda (Christiana Ludvikka visstnok på Austrått, Ørland).Kan Anne Birgitte Høyer (f. ca. 1740?) være datter i denne søskenflokken ? Hennes datter Henricha Margrethe hadde i så fall en moster og mormors mor ved navn Henriette Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan Lars Brun Olsen f. ca. 1750 (g. 1787 m. Henricha Margrethe Olsdatter Høyer f. ca.1762) være i slekt med den Lars Brun Gram i Lødingen (f.ca. 1754) som hadde Johanna Cathrina Mohrsen f. ca.1776 som husholderske i 1801 ? (Sistnevnte var altså antakelig d. av Catharina Marcusdatter Høyer (1738-1801), som var førstnevnte Henricha's moster dersom hypotesen i forrige innlegg om Anna Birgitte Høyer's herkomst er korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - En liten kommentar til innlegg 9.- Den skipper Mons Johansen Nesøy som nevnes, var sønn av skipper Johan Monsen, g.m. Adelus Pedersdr., bosatt på Sutternes i Lurøy. - Foreldre til Johan Monsen var Mons Johansen, f.c. 1618, g.m. Æredydige Quinde Berith Olsdr. De var bosatt på Fuglestad i Nesna. - Hvor Høyer navnet kommer inn er ikke kjent.- Det kan jo ha vært gjennom Adelus eller konen til Mons, hennes sønn ? - Ellers var jo hele denne slekten omtrent inngiftet med Lensmenn, skippere og delvis presteslekt. Så det er vel der man må lete (?)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei og takk for opplysninger om mange Høyer. Selv har jeg skummet gjennom alle Høyer i de NST- heftene som var tilgjengelige på mitt lokale bibliotek. En rekke navn er nevnt, men det gir ikke noe helhetlig bilde av denne eller disse familiene. Det som fremkommer er stykkevis og delt - personer i Kristiansand, Bergen, Kristiansund og Trondheim.Finnes det ikke noen samlet oversikt i alle fall av familiegrener?I 'Fortegnelse over nordmenn der har taget Borgerskap i København 1683 - 1800' NST, XXXII, nevnes for eksempel: Hans Arnesen Høyer, hyrekusk og Morten Olsen Høyer, begge fra Bergen som tar borgerskap henholdsvis 1764 og 1781. Hvem var disse to?Jeg har notert en rekke andre personer med navnet Høyer, men ingen av dem passer til dem som er nevnt i dette tema.Har noen oversikt over tidlige Høyerfamilier og deres etterslekt?1 Bergen: Henrich Høyer fra Stralsund til Bergen.Finnes det opplysninger om hans etterslekt?2 Kongsberg: Egedius Johansen Høyer fra Tyskland til Kongsberg, 1625 - 1682, nevnt på en nettside. Han var gift med Maren Boyesen (foreldre: Fredrik Boyesen og Anneken Johansdtr Garmann) Deres datter Magdalene f 1664 - d Ytre Sandsvær 1734.Finnes det flere etterkommere? Hvem er Magdalene Egidiusdatter Høyer g m lagmann David Gorrisen Klim, Skien?3 Trondheim: Andreas Svenniksen Høyer f 1669 - d 1750 nevnt i 'Utdrag fra Tr.hjems skifteprotokoller. Videre en Andreas Høyer fra Flensburg (står Flensberg) som tok borgerskap i Tr.hjem 14/2 1687 og døde i mai 1729. Er disse to sistnevnte i slekt?I 'Norske innskytere, pensjonsforsikring 1739' er nevnt: Ester Høyer d 1776, Hans Høyer, regimentskvartermester, hvem er han? Videre Susanne Sophie Høyer, Peter Ehmsen Høyer, sogneprest i Nærøen.Er det slaktskap mellom disse?4 Kristiansand: vertshusholder Svennich Jensen Høyer d 1748. Hadde sannsynligvis datteren Appolone Høyer d 13/10 1769 og g 1755 i K.sand m Herman Friedrich von der Burg (1724 - 1765, førte skipet Emanuel som forliste med mann og mus. Han fikk borgerskap 1751 i Kr.sand) 9 barn nevnt. Benyttet noen av disse Høyer som navn? Videre er nevnt en borgermester Tyge Thommesen Høyer død 1707.Stavanger: Anne Høyer 1693-1723, datter av overrådmann Cort Høyer og Lene Pedersdatter Leganger. Anne gift med Peder Valentinsen d 1761.Det hadde vært interessant om noen satt med oversikter over noen av disse tidlige Høyer. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ester Høyer død 1776 er såvidt jeg vet d. av kanselliråd Peter Petersen Høyer i Trondheim og Bodil Marcusdatter Angell. Peters far er Peter Ehmsem Høyer (rådmann i Flenburg), som også såvidt jeg vet hadde barna Sven og Ehm, pluss en datter, mor til Petter Hansen Høyer, som i 1693 krevde fars-/morsarv i skiftet etter nevnte Sven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ikke vet jeg om det har noen sammenheng og om det er til noe hjelp. Men på begynnelsen av 1700-tallet var det i alle fall en fogd for Bratsberg, Melchior Høyer og en fogd i Nedenes, Peder Høyer. Melchior Høyer ble arrestert rundt 1720 og flyktet deretter til Holland.Høyernavnet har vært i Grenland i alle fall siden den gang.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det er et skifte i Gildeskål i 1780 etter lensmann Ole Sanberg. En av hans døtre har navnet Ester Høyer Sandberg, da 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Johan I. Borgos

Jeg henger meg på en gammel tråd. På 1760-tallet kom Anne Kirstine Høyer til Øksnes i Vesterålen. Faren hennes het antakelig Aksel Høyer, men fødestedet hennes er ukjent, fødselsåret likeså. Hun gifta seg i 1769 med Lars Madssen og blei enke i 1772, flytta til Sortland og gifta seg i 1778 med Søren Mikkelsen, men blei enke på nytt i 1783. Hennes videre skjebne er så langt ukjent.Hvem var foreldrene hennes, og hvor var hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for en interessant tråd, Inger.Vennligst se de seneste innlegg i tråd nr.; 53.912 -'Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes'MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 3 og 12:Kirkebok for Kristiansund i Kvernes:9. Nov 1757 Cop Enkemand Anders Joensen med Pigen Anne Bigitta Fæddersdatter Høyer16. Nov 1759 Døbt Anders Joensens Søn .. Fædder Høyer19. Martj 1762 Døbt Anders Joensens Datter .. Hendrica Margrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.