Gå til innhold
Arkivverket

[#30335] Skifte på Tyssøy, Sartor


Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

Skulle gjerne visst kven som var arvingar og eventuelle formyndarar i skifte etterKnut Simonsen Tyssøen Sartor 560b 6b 1779-1783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 7. juli 1780 og nevner barna Peder Knudsen Tøsøen, myndig, Herbor Knudsdatter Hamre, myndig, og Karie Knudsdatter Nore Toft, myndig. De to døtrenes ektemenn er ikke omtalt i skiftet så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Stemmer årstall 1789, Yngve? Skal det være 1780?Ellers utveksler jeg gjerne informasjon om disse, Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Tusen takk til Yngve.Til Heidi:Det eg prøver å finne uta av er ei Agathe Endresdatter som gifta seg ca 1810 med Andres Olsen Foldnes br.nr 1.Ved teljinga i 1801 finn eg ei som passar her Lenke . Ut frå skiftet ser eg at lensmann Peder Knudsen hadde to systrer. Agathe må ha vore dotter til ei av dei. Veit du noko om det? Og veit du om det er same Agathe som gifta seg på Foldnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Agathe var ikke datter til Peders søstre. Herborg (1742-1804) var gift med Salomon Pedersen Hamre. Kari (1745-1820) var gift med Wincents Mikkels. Bakka på Nore Toft, og Peder Peders. Bakka.Det kan nok likevel stemme at Agothe Endresdatter er hans niese. Han var først gift med Bothilde Paalsdtr. Skoge 1740-1784 i 1775, siden i 1785 med Kari Hansdtr. Bakka (1754-1810).Karis ene bror er den heteste farskandidaten for Agathe, tenker jeg. Han var Endre Hans. Bakka - Algrøy f. 1760. Han ble Guri Mikkelsdtr. Kallestads tredje ektemann i 1789. Mor til Endre og Kari (pluss Peder, Botla, Karsten og Hans) var Agathe Pedersdtr. Hamre, gift med Hans Mikkels. Bakka, så her er vel farmor oppkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har ikke original kirkebok tilgjengelig, men på FS finner jeg disse barna på Endre Hansen og Guri Michelsdatter:Hans, døpt 22.11.1789. Michel, døpt 29.6.1794, og Agaathe døpt 26.12.1791. Det gir vel svar på hvem Agathen du har funnet i 1801 var - men om hun var gift til Foldnes vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men, i og med at hun er oppført som Agathe Endresdtr. Algrøy ved vigselen, så er jeg villig til å satse noen kroner på at du har funnet rette damen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Det er mykje som tyder på at det kan vere den rette, men kven som fann kva skal vi snakke mindre om. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.