Gå til innhold
Arkivverket

[#30336] Børre Andersen Henden.


Gjest Endre Holten
 Del

Recommended Posts

Gjest Endre Holten

Har noen opplysninger om Børre Andersen som bøkslet gard i Henda, Averøy på Nordmøre i 1778. Han hadde vært gift 2 ganger tidligere står det i kirkeboka da han i 1796 giftet seg ned Berit Pedersdatter Bugge fra Nesset. Ved ankomsten hadde han 4 barn, Inger, f. ca. 1766, Ole, f. ca. 1767, Berit, f. ca. 1768 og Agathe, f. ca. 1769. Børre flytta til Nordlandet i kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Børre Andersen i 1801, 70 år, f. ca. 1731 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11553&gardpostnr=383&personpostnr=4608&merk=4608#ovre>LenkeKan dette være en kandidat til Berit? – men denne er født og døpt i Frei….BERITH BORGERSEN Birth: 17 FEB 1769 Christening: 22 FEB 1769 Frei, More Og Romsdal, NorwayFather: BORRE ANDERSENMother: BERITH OLSDR--------------------------------------------------Og dette er kan hende Agatha?Agatha Borresen Birth: 1767 Henden, Bremsnes, More Og Romsdal, NorwayMarriages:Spouse: Lars KnudsenMarriage: 29 JAN 1792 Dette er vel Agatha i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er det noen som vet hvem som var mor til Agatha ? Agatha skulle være min tipptippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Børre Andersen er vel ikke et altfor vanlig navn på Nord-Møre. Står det virkelig ingenting ved forlovelsen hvor han kom fra? Hvis han giftet seg i Kvernes, har jeg god erfaring med forlovererklæringene der.Men hvis det nå ikke skulle stå noe, så finnes det andre muligheter enn å lete kirkebok for kirkebok. Børre KAN komme langveis fra, men på den annen side kan han ha oppholdt seg et sted i de nærliggende kirkesognene. Jeg ville ha tatt for meg hovedmanntallet for ekstraskatten (1762) og lett sted for sted. Hvis man da ikke finner ham på Nordmøre, så er jo det også et funn. Da ville jeg ha utvidet søket til de omkringliggende bygdene. Jeg har selv funnet folk på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis forekomsten av navnet Agathe i 1801 er noe å gå etter, så var det bortsett fra i Kvernes ganske mange i Borgen, Nesset og Veøy som het det.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Hei Endre, på Family Search har jeg funnet noe som kan ligne på et spor. Jeg har prøvd å finne dåpen til de ungene du nevnte og har funnet et par mulige kandidater som kan være verdt å sjekke i kirkeboka for Frei: 1: En Ole Borgersen, døpt 3.feb. 1767, av foreldre Bore Arentsen og Beret Olsdtr.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220828455&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke 2: Ei Berith Borgersen, døpt 22. feb. 1767, av foreldre Børre Andresen og Berit Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Ja, jeg var vel litt kjapp der: Som det går frem av lenken var Bereth døpt i 1769, ikke 1767. Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Takk skal de ha for gode tips! I dag var eg på biblioteket og såg på kyrkjebokfilmar. Under Frei (Tingvoll) fann eg: '1769, introd. (innleid) Børre Andersen Bratøens kone Berit Olsdatter, barnet døbt i Christiansunds kirke' Børre Andersen var truleg gift med Berit Olsdotter Brattøy, f. 1745, sjå Freiboka b.1, s. 14. Mora var Berit Hallvardsdotter frå Løvollen på Meek i Averøy.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Det er skifte i Kristiansund den 25/3-1794, s. 484, etter Berete Olsdtr. Enkemann var arbeidsmann Børre Andersen Hennen i deres hus på Nordlandet. Dette huset lå mellom Ole Hansen Lillemorks hus på nordre og Peder Kroghs på søndre side.De var barnlause. Hennes utearvinger var:1. Den avdødes bror Ole Olsen Schorpen den ældre.2. Ole Olsen Skorgen den ældre.3. Ole Olsen Skorgen den yngre.4. Bård Olsen Skorgen, død, 3 barn: a. Ole Bårdsen, b. Beret Bårdsdtr. gift men mannens navn vites ikke og c. Barbro Bårdsdtr., men mannens navn vites ikke.Alle disse arvingene skal være myndige og bosatt i Romsdals Amt.Det er rart at 3 av hennes søsken het Ole Olsen. Kan det være at nr. 2 og 3 er sønner av nr. 1? dette må sjekkes i Romsdala.I følge kirkebok for Kristiansund døde Børe Anders. k.(one) Berit Olsdt. den 25/3-1794, 75 år gl.På FS fant jeg Borje Andersen Mjelve gift den 12/11-1762 i Grytten kirke med Birgitte Olsdtr. Faand. Kan noen sjekke dette i kirkeboka for Grytten? Kanskje er Inger døpt i Grytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.