Gå til innhold
Arkivverket

[#30342] Lars Henriksson-Fotland och Jorine Jonsdatter


Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Jag söker föräldrar till Lars Henriksson-Fotland och för hans hustru Jorine Jonsdatter. Deras dotter Ingeborg föddes i Egersund 2 mar 1848. Skulle också vara tacksam för födelsedatum och vigseldatum för Lars och Jorine. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lars Henriksen og Jorine Jonsdatter er i FS/IGI bokført med disse barna: Et barn, født og død 21.11.1846 Ingeborg, f. 2.3.1846 Anne Gurie, døpt 10.4.1851 Henrik (Henrich), døpt 8.10.1854 Et barn, født og død 14.4.1859 Jonas, døpt 7.12.1860Her er familien på Øksnebø i Egersund i 1865 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1116&kenr=007&bnr=0001&lnr=000>Lenke. Her står det at Lars Henriksen er født 1803 i Egersund pr.gjeld, mens Jorine er født 1825 i Høylands prestegjeld.Dette er nok Jorine (FS/VRI)Jorine Birth: 30 Jan 1825 Place:Christening: 06 Feb 1825 Place: Hoyland, Rogaland, NorwayParents: Father: Joen JOENSENMother: Guri OLSDR--------------------------------------------------Jon Jonsen og Guri Olsdatter ble gift i Høyland 14.12.1824. Jon var 22 år ved giftermålet, mens Guri iflg. FS/VRI var 42 år. Jons far het også Jon Jonsen, mens Guris far het Ole Larsen. Guri skal m.a.o. være født ca. 1782, og i f.t. 1801 for Høyland finner jeg en Guri Olsdatter, f.ca. 1785, men jeg kan jo ikke garantere at det er rette person Lenke. Det finnes en Ole Larsen, 50 år, i samme folketelling, og det er jo aldersmessig ikke umulig at dette kan være en ”fars-kandidat” til Guri Lenke. I FS/VRI finner jeg i allefall at Ole Larsen og Berte Thiølsdatter hadde en datter Guri, f. 1786 (bare årstallet), død 30.5.1855.Av FS/VRI framgår det at Jon Jonsen og Guri Olsdatter fikk ytterligere to barn: Jon, f. 7.10.1827, og Birthe Maria, f. 9.2.1829. Hvis vi går tilbake til folketellingen 1801 og Ole Larsen, så heter hans kone Birthe, så her kan det være en mulig oppkalling.Dette kan være Jon Jonsen:Joen Christening: 11 Mar 1804 Place: Hoyland, Rogaland, NorwayParents: Father: John JOHNSENMother: Marthe JOHNSDR--------------------------------------------------Jeg finner ikke foreldrene til Jon Jonsen gift i FS. I Folketellingen 1801 for Høyland finner jeg en ugift Jon Jonsen, 41 år, nasjonal korporal, men det er ingen garanti for at dette er faren til Jon Jonsen d.y. Lenke. Jeg har for øvrig ikke kunnet finne flere barn født/døpt i Høyland med foreldre Jon Jonsen og Marte Jonsdatter.--------------------------------------------------LAERS HENRIKSEN Christening: 27 MAR 1803 Egersund, Rogaland, NorwayFather: HENRICH LARSENMother: INGEBORG RASMUSDR--------------------------------------------------HENRIK LARSEN Spouse: INGEBORG RASMUSDRMarriage: 08 NOV 1798 Egersund, Rogaland, Norway--------------------------------------------------Henrik og Ingeborg i Egersund, 1801 Lenke. Henrik er f. ca. 1762, mens kona Ingeborg er f.ca. 1780.Henrik Larsen, 1762: Lenke. Jeg finner en Lars Henriksen som giftet seg 18.12.1761 i Egersund med Barbro Torgiersdatter, og da kan det stemme bra med at dette er foreldrene til Henrik Larsen. Den eldste datteren til Henrik og Ingeborg heter Barbro, og de får også en sønn i 1816 som de kaller Torgjer (se nedenfor). I 1801 bor Lars Henriksen og Barbro Torgiersdatter sammen med sønnen Henrik og svigerdatter Ingeborg Lenke. Lars Henriksen er 70 år, f.ca. 1731, mens kona er 64 år, f.ca. 1737. Den eneste Barbro Torgiersdatter (Torgersen) som jeg finner i FS, ble døpt 1.9.1736, Helleland, datter av Torgi(er?) Holte, men dette er en høyst usikker kandidat.To mulige Ingeborg? Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Grethe! Nu är jag helt överväldigad! Du ska varmt tack för allt ditt arbete. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.