Gå til innhold
Arkivverket

[#30344] Maren Hansdatter f. 7 jan 1770 i Ogna

Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Jeg har gjort et søk i FS, men finner ingen Maren Hansdatter, f. 1770 i Ogna (del av Egersund), verken i IGI eller VRI. I FS/IGI finner jeg imidlertid en Maren Hansdatter (Hansen), datter av Hans Leidland, som ble døpt 4. juni 1768. Det finnes også en Maren Skanke Hansen, som ble døpt 31.8.1768, datter av Hans Lange. Jeg finner heller ingen Maren Hansdatter i folketellingen 1801 for Egersund. Det finnes en Marta Hansdatter, født 20.1.1770, men fødested er Lund, Rogaland.Spørsmålet er: Har du flere opplysninger om Maren? Var hun gift? osv…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Grethe! Ja,Maren var gift med Henrik Mathiasson f.7 sep 1766 i Ogna. De gifte sig 25 nov 1792. Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I folketellingen 1801 for Egersund finner jeg en Henrik Mathiesen Vatnemoholm, gift for annen gang, og hans kone heter KAREN Hansdatter, 29 år, f.ca. 1772. De har barna Sibilla, f. 1798 og Dorthe, f. 1800 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11101&gardpostnr=252&personpostnr=2065&merk=2065#ovre>LenkeFinner ekteskapet i Egersund, 23.11.1792:HENRICH MATHIESEN Marriages:Spouse: KAREN HANSDRMarriage: 23 NOV 1792 Egersund, Rogaland, Norway-------------------------------------------------- Og Karen er døpt 7.1.1770 i Ogna, datter av Hans Helvig. Men det er flere Hans å velge mellom i Ogna, så jeg har foreløpig ikke klart å finne noe mer om Karens opphav. På Helvig i 1801 bor det en Jacob Hansen, 22 år, ugift, gårdbrukende bonde Lenke. Hans mor, Dorthe Henrica Olsdatter, 56 år, enke for tredje gang, forestår huset. Vi finner også en Elen Hansdatter, 27 år og gift, bosatt på Helvig i 1801 Lenke.Jeg vet ikke noe sikkert, men det er en viss mulighet for at dette kan være søsken av Karen, for den ene datteren til Karen og Henrik Mathiassen heter Dorthe, riktignok Dorthe Malene og ikke Dorthe Henrica, men kanskje…?? Finner Jacob Hansen døpt 19.9.1779 i Egersund, sønn av Hans Jacobsen og Dorthe Olsdatter. Elen Hansdatter er døpt 16.12.1772, Egersund, og hennes far oppgis til Hans HELVIG (!). Da er det vel mulig å dra den slutning at Elen er en yngre søster av Karen. Så finner jeg følgende: Hans Helvig og Dorthe Olsdatter har en datter Dorthe, døpt 21.4.1776. I tillegg dukker det opp en Jacob døpt 19.5.1767, sønn av Hans Helvig.Hvis vi da går ut fra at Hans Helvig er identisk med Hans Jacobsen, finner jeg en Hans Jacobsen som ble gift med Dorthe Henrikke Olsdatter 24.11.1765, Ogna. Denne Hans ble iflg. FS/IGI døpt 2.2.1731, Helvik, Egersund, sønn av Jacob Hansen og Elen Larsen.Jacob Hansen og Elen Larsdatter giftet seg 29.1.1730, Egersund. Jacob Hansen var, iflg. FS/IGI, født 11.11.1703, Fotland, som sønn av Hans Nilsen og Elen Jacobsdatter. Elen Larsdatter var døpt 24.6.1705, Melhus, Egersund, datter av Lars Jørgensen og Ingeleiv Henriksdatter.Hans Nilsen og Elen Jacobsdatter ble gift 1700 i Egersund:Hans Nilssen Birth: 20 MAR 1670 Fotland, Egersund, Rogaland, NorwayBurial: 12 OCT 1739 Egersund, Rogaland, NorwayParents:Father: Nils HanssenMother: Elisabet KjetilsenMarriages:Spouse: Elen JakobsenMarriage: 18 JUL 1700 Egersund, Rogaland, Norway--------------------------------------------------Elen Jakobsen Birth: 1662 Tengs, Egersund, Rogaland, NorwayDeath: 30 DEC 1734 Parents:Father: Jakob TorgersenMother: Thala GunnarsenMarriages:Spouse: Hans NilssenMarriage: 18 JUL 1700 --------------------------------------------------Dette kan være muligens være faren til Hans Nilsen, Nils Hansen, på Fotland i 1664 Lenke. Og dette kan være Elen Jacobsens far, Jacob Torgersen, på Tengs i 1664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Grethe! Nu hittar jag inte längre ord för min tacksamhet! Du är Fantastisk. Tack!!!! Mvh Gerti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.