Gå til innhold
Arkivverket

[#30348] Etternavnet Fyren i Østfold

Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Blant mine aner finner jeg Marie Fyren, f. 1732. Hun var gift med urmaker Johann Christopher Zinche, og de levde i Østre Fredrikstad. Marie skal være født i Østfold.Håper noen kjenner etternavnet Fyren og vet mer om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har vel sjekket de innleggene før.Har du sett i bøkene til Kielland, A.C.L:Stamtavle over fam. Kielland samt nogle cognatiske familier, ........Petersen von Fyren... Stavanger 1878, og Kielland, Axel: Fam. Kielland med dens kognatiske ascendents. Chria 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk for informasjonTil Berit: Har sett på tidligere debatter. Marie Fyren ser ut til å være en gåte. Jeg har ikke sett bøkene til Kielland.Til Tore: Interessant at det fantes en Zincke i Fredrikstad i 1722, for Marie Fyren's mann, Johann Christopher Zincke, var født i 1725 i Thaldorf, Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

I Tema 8693 opplyser Kenneth Holter at foreldrene til Marie Fyren finnes i kirkebøkene for Fredrikstad og Moss. Dette tyder vel på at hun hadde røttene sine på disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Vigerust nevner den gamle avdankede håndverkeren Zincke i Fredrikshald (ikke Fredrikstad!).Urmaker Johan Christopher Zinches enke Maria Fyren var blant altergjestene i Halden (Fredrikshald) i 1793. Dette er nevnt i boka Haldenhåndverkere Gjennom 300 år av Lauritz Opstad. Zincke er ikke nevnt som urmaker der.Hun bodde jo i Fredrikstad med sin yngste sønn 1801, kan hun ha hatt slekt i Halden og ha vært på besøk der etter hun var blitt enke?I NST bind XXX hefte 3, s.222 (artikkel skrevet av Rolf Rasch-Engh) finnes i en liste over bryllupsvers prest og dikter Ole Camstrup fra Etne skrev, også presten Niels Leganger og Marie Fyren Finde med. Dette verset må ha vært skrevet i den første delen av 1700 tallet. I Fredrikshald vrimler det av Legangerslekter på slutten av 1700 tallet. Kan 'din' Maria Fyren ha hatt slektskap til disse gjennom dette paret?Dette er bare en tanke...Jeg fant ”Zinkes enke” 65 år død i Fredrikstad 1803. Noe mer står det ikke i det transkriberte heftet jeg har av denne kirkeboka. Det lønner seg sikkert å se i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk for interessante spor!Uansett, det at en Zincke levde i området allerede i 1722 åpner kanskje for at slekten til min forfar kom til Norge mye tidligere.Ja, Marie var enke i 1793. Skifte etter urmakeren var 6. aug 1790.Etter mine notater ble Marie født i 1732(71 år i 1803).Jeg er litt usikker mht til 'yngste sønn', Lorentz. Ifølge FT 1801 levde Marie Zinche (68) og hennes sønn Lorentz Zinche (13) på Gard No 14 i 2det Quadrat i Frederichstad prgj. Ut fra dette skulle Marie være 55 år gammel da Lorentz ble født. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei. Må bare understreke at det ikke var foreldrene til Maria Fyren som ble funnet i kirkebøker for Moss og Fredrikstad, men hennes og Zinches efterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg tror I skal til Vestfold for at finde Maries forældre.I Personalhistorisk Tidsskrift 1 række,V 1884, side 129 findes slutningen af Henrik Fuirens autobiografi, meddelt af O. Nielsen.Henrik Fuiren kom fra Danmark og slog sig ned i Laurvig 1694. Han var bartskærer, forsøgte sig med handel og blev senere ansat til at tage sig af de kvæstede,der blev ført i land fra flotillen i 1712. Han blev først gift med Boe Bertelsen og Dorethe Jeesdatters datter Anne.Den 17 August 1717 blev han viet til Margareta Grÿner, datter af Petter Grÿner, post- og møntmester i Christiania.Han fik mange børn. Om den sidste skriver han: 'Anno 1732 war min hustru med barn igien, blev forløst d. 10 april om aftenen ved 7 slet [med] et piegebarn. D. 14. kom til den h. daab, wie opkaldte Maria sl. Peder Abrahams, mit sødskendebarn. Maria havde til fadderer: forvaldter mons. Heegaard, mons. Iver Hesselberg, mons. Christopher Stockflet, toldskriver, madam Antonette her Jonases, mads. Mari Hans Angels.'Og så: 'Og da denne min øngste datter war 6 aar gammel anno 1738, blev hun begiert af min kones sødskendebarn hr. leytnant Mechelenborg og Huustru, der sielf ingen barn havde, at de wilde tage hende till sig, om wie wilde tillade dem det, til en fremdeles optugtelse. Jeg med moder consenterede dem udi deres forlangende og blev dem sendt till Friderickstad dito aar d. 30 juni'Jeg kan kun anbefale at læse hans historie. Den er fuld af Laurvig-navne og han nævner alle sine børns faddere.Hallvard: hvis du mener, det er den rette Marie, skal jeg prøve at finde mere om Fuiren-familien.Med venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva johansen

finnes det noen som har opplysninger om peggy karanda otelie moe født torvik? i bindal 1 juli 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDet er skifte etter 'Henrich Fiuren' i Larvik i 1745-1746, se skifter i Larvik på Digitalarkivet 1672-1812.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk, Berit Frank Pagh, dette blir mer og mer spennende. Jeg vil sette stor pris på ytterligere informasjon om fam. Fuiren, og familien som adopterte Marie. Både fødselsåret 1732 og sted for denne Marie stemmer med andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Mange takk til Egil og Tore. Disse opplysningene bekrefter Henrik Fyren som mulig far til Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Dette er ekteskapet til Jacob Fyren og Else Trøner:LenkeHun er datter av en Christoffer Trøner (Visstnok fra Tyskland) og Marie Strangesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Ikke for å spolere debattens seriøsitet, men denne fyren (Henrich Petersen….- eller var det Jacobsen) har også en annen bakgrunnshistorie.Gjennom bekjentskaper og besøk på Kvitsøy (i havgapet utenfor Stavanger) har jeg flere ganger hørt en merkverdig og underlig historie om Henrich Petersen og årsaken til at han tok navnet von Fyren.I vinter sto også historien å lese i ”Bygdebladet” for Randaberg, Rennesøy og Kvitsøy. http://www.bygdebladet.no/nyhet.cfm?nyhetid=1196Henrik Petersen burde jo tatt navnet von Vippefyren, men det klang jo ikke så bra dersom det skulle lyde som et adelsnavn.Vi ser jo at denne historien forutsetter at Henrichs far ikke var noen Jacob. –Og hvertfall ingen Jacob som allerede anvendte navnet von Fyren.Historien vil man garantert få høre den dersom man avlegger Kvitsøy fyr og losstasjon et besøk.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk for historien, med en naturlig forklaring av navnet Fyren. Jeg har også antatt at Marie Fyren sine aner hadde en tilknytning til et kystfyr. Men det ser vel nå ut til at hennes etternavn er en omskriving av det danske etternavnet Fuiren. Har det samme betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Henrich Petersen von Fyren fra Stavanger er åpenbart en helt annen enn postmester Fyren i Larvik (som mest sannsynlig er en Jacobsen).Mens den førstnevnte ikke hadde noen kjent tilknytning til '(von) Fyren' som slektsnavn, hadde sistnevnte mest sannsynlig en dansk Jacob von Fyren til far. Her er det vel en mulighet for tysk herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiI skiftet i Larvik er nevnt Henriks far; Jacob von Fiuren med ektefelle Margretha Pettersdr. Grüner (ikke nødvendigvis mor?).Se Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Henrich von Fyren sin tilknytning til Danmark bekreftes av Skifteregister for Larvik 1672-1812, som Egil nevnte. Henrich's far var vinhandler Iacob von Fiuren, København.Skifteregisteret bekrefter også opplysningene fra Berit Frank Pagh om at Maren (Marie?) (13 år, og datter av Henrich og hans 2. kone Margretha Pettersdtr Grüner) var hos kapteinløytnant Mechlenborg, bortsett fra at Mechlenborg her er bosatt Christiania.Fra merknadene i skiftet: Henrich's første kone fikk 19 barn, mens hans andre kone fikk 14. Men bare ni av barna levde ved skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.