Gå til innhold
Arkivverket

[#30349] Anders Danielsen 1727-1785 Kalvåg,Hamarøy

Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Han var gift med Inger Christensdatter.Jeg har ingen fødsel/dødsdata om henne.Kan noen bidra der.Ønsker også å vite noe om hennes forfedre.Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..det var litt lite opplysninger, men jeg finner en Igeborg Christensdtr. i et skifte etter Christen Madsen (åpnet 11.06.1756) i Ulfsvåg. mannen til Ingeborg er ikke nevnt, men hun er gift ihht skifteavskr. og 28 år (f. ca 1728), kona til Chr. er Maren Jeppesdtr.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Takk for svaret Knut.De du nevner er besteforeldrene til Anders.Jeg har mye om hans forfedre,men som sagt ingenting om Inger.Barn i ekteskapet var Elisabeth,Daniel, Niels og Guren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ..det er en fordel om du legger inn de data du sitter inne med, og hvor du har dette fra.. det blir enklere å hjelpe deg da.. ellers sitter eventuelle hjelpere (meg) å leter i blinde, og svarene blir deretter...besteforeldre?? det er ingen Daniel nevnt i skiftet.. i tillegg blir Anders like gammel som sin 'tante'? som var født ca 1728hva står tallene bak Anders Danielsen for (1727-1785)?her er flere forslag:i skiftet etter Inger Christensdatter som åpnet 27.05.1786, Ytre Kalvåg er Anders Danielsen registrert levende (skiftet ble avsluttet på Bertnes 22.11.1786).. skiftet etter denne Anders åpner på Ytre Kalvåg i 1809, og som andre kone er Sirena Wang..antakelig er denne Inger identisk med Inger Chr.dtr. nevnt i skiftet etter Chr. Olsen som ble åpnet i Lervågen 24.05.1744 - kone til Chr. er Ane Olsdtr.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Knut.Jo jeg har nok ved en feil blandet litt årstall her.Det er riktig som du skriver i ditt siste innlegg,med henhold til riktig person til riktig tid.Anders var født 1727 Kalvåg,Hamarøy og døde 28/1-1809.Hans foreldre skal være Elisabeth Christensdatter Winther f.1710 Ulvsvåg,Hamarøy og Daniel Andersen(ingen data om han).Kanskje det finnes et skifte etter han.Disse opplysningene har jeg fått ved oversendelse av mail angående slekten Winther i Hamarøy.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Disse skiftene er det jeg finner i Salten angående Elisabeth:11.06.1756 åpnet skiftet etter Chr. Madsen, i Ulfsvog i Hamarøy (død 1754) blant personer som er nevnt i dette skiftet er: Maren Jeppesdatter, Ulfsvog i Hamarøy, hustru av avdøde (skiftet etter henne åpnet 20.06.1759, Fiche) Elisabeth Christensdtr, Tornes i Tjeldsund, datter, gift Christen Mikelsen, Tornes i Tjeldsund, ektefelle Elisabeth Christensdtr07.06.1762 åpnet skiftet etter Lars Madsen, i Fjelldal i Tjeldsund blant personene som er nevnt i dette skiftet er: Christen Madsen, bror, død Elisabeth Christensdtr, Ulfsvog i Hamarøy, brordatter, gift Christen Michalsen, Ulfsvog i Hamarøy, ektefelle Elisabeth ChristensdtrEt skifte som åpner 22.10.1755 på Tornes i Tjeldsund etter Mallena Pedersdatter, ektemann er Christen Michaelsen.. (Elisabeths 2.? ektemann)Lenger kom jeg ikke i avskr. av skiftene i Salten…Vil for øvrig kommentere fødselsåret til Anders Danielsen, Anders skal være dattersønn til Maren Jeppesdtr. Winther og Christen Madsen. Christen Madsen er født ca 1692, det er rimelig å anta at han er ca 25 år ved første barns fødsel, dette gir fødselsår mellom 1715 og 1720.. Jeg nekter å tro at Anders Danielsen er sønn til Elisabeth om han er født i 1727, om Elisabeth er eldste barn og født 1715 vil hun inneha den store alder av 12 år når Anders blir født, om Elisabeth er noenlunde jevngammel med søsteren Ingeborg kan det være omvendt aldersforskjell, sønnen eldre enn mora!!!.. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Knut.Takk for dine svar.Hvis du har anledning så kan du se på emne nr.28673,som jeg har stilt om Winther familien.Jeg er klar over at årstall kan variere fra kilde til kilde.Har du noe å korigere,så setter jeg pris på det.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Innlegg nr 6 står ved lag…Elisabeth Christensdtr, som blir nevnt i innlegg 5, kan ikke være mor til Anders Danielsen ca 1730-1809…Korrigere årstall???Det er vel riktigere å korrigere personnavn..Viser til samme tema som det henvises til i innlegg 7, tema 28673, innlegg 21 av Børge Strandskog: Sitat: ”Lisbeth Jeppesdtr Winther var gift med Daniel Andersen, Kalvåg (ytre) i Hamarøy. De to må antagelig ha gifta seg sist på 1720-tallet. Sønnen Anders Danielsen skal være født ca. 1730.”Elisabeth Christensdtr som blir nevnt i innlegg 5 er niese til Lisbeth/Elisabeth Jeppesdatter..Dette underbygges av Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/winther.html som fører opp følgende barn på Jeppe Pedersen: 50.36. Peder Jeppesen Winther 51.36. Maren Jeppesdatter Winther, d. 1759, Hamarøy 52.36. Lisbeth (Elisabeth) Jeppesdatter Winthervidere sier Simon Ellefsen: Børn af Lisbeth (Elisabeth) Jeppesdatter Winther og _____: 64.52. Aage Pedersen Angell, d. omkr. 1807Børn af Lisbeth (Elisabeth) Jeppesdatter Winther og _____: 65.52. Anders Danielsen, f. omkr. 1731, d. omkr. 1809 66.52. Guren Danielsdatter, d. før 1807viser igjen til tema 28673, innlegg 21 av Børge Strandskog: sitat: ” Noen år tidligere (1725/26) fikk Lisbeth Jeppesdtr Winther et såkalt ”uekte” barn, en sønn som fikk navnet Aage (døpt 19/4 1726). Til presten Schjelderup oppga Lisbeth som barnefar en Christian som hadde vært i lagmann Peder Angell sin tjeneste. Peder Angell var lagmann i Steigen fra 1710 og til dette året, 1726. Denne sønnen Aage, som altså senere ble gårdbruker og skipper i Kalvåg, brukte konsekvent navnet Aage Pedersen Angell, og det skulle vel mer enn antyde at det var lagmannen selv som var far til Aage, og ikke denne Christian …..”ergo er svar på tema : Anders Danielsen f ca 1730 (skiftet åpnet 07.09.1809 i Kaldvaag Ytre i Hamarøy) var sønn av Elisabeth JEPPEsdatter Winther og Daniel Andersen.. A.D. Var gift 1 med Inger Christensdtr. (skiftet åpnet 27.05.1786 og avsluttet på Bertnes 22.11.1786) hun er antakelig identisk med den Inger Christensdtr. Som nevnes som datter i skiftet etter Christen Olsen som ble åpnet i Lervågen i Hamarøy 24.05.1744. (A.D. var gift 2 med Sirena Wang)Christen Olsen var gift med Ane Olsdtr. Og hadde følgende barn (minst): Peder, Ole, Karen, Anne, Marith, Inger..Christen Olsen Lervåg var sønn av Ole Tollefsen (død før 1723)… Ole Tollefsen hadde følgende barn (minst): Christen, Maren (f ca 1698), Anna (f ca 1703) …Ole Tollefsen hadde følgende søsken (minst): Maren, Marith, Anne (skiftet åpnet 1723) (gm Anders Pedersen, Ljønes i Skjerstad) og Ribor Johansdatter (halvsøster)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ..Jeg glemte å føre inn hvorfor jeg mener at denne Inger etter all sannsynlighet er datter av Christen Olsen i Lervåg: Ingers bror Peder døde ca 1767, skiftet etter ham åpnet 08.10.1767 i Lervåg i Hamarøy, han var gift med Marith Johannesdatter og hadde følgende barn (minst): Marith f ca 1747, Anne f ca 1750, Anders f ca 1755, Christen f ca 1757, Lavina f ca 1764, Petronella f ca 1767 – som verger/formyndere er: Ole Christensen, Tysnes, bror av avdøde, Aage Pettersen, Kaldvåg, søstermann av avdøde og Anders Pedersen, Kaldvåg, søstermann av avdøde (DIS Saltens Salten skifte avskrift)... undrer meg om det er ført feil farsnavn på svogeren/søstermannen Anders, for svogeren/søstermannen Aage er identisk med Aage Pedersen Angell ... antagelsen underbygges av Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/winther.htmlMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.