Gå til innhold
Arkivverket

[#30361] Skjenkested og butikk i Drøbak

Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Johannes Jacob Westbye er født 1840 i Sandvigen Asker. Fra FT 1875 bor han i Drøbak. Han er gift med Maren og har datteren Hanna.Hanna gifter seg etterhvert med Oskar Pedersen(Overlods og Dampskibsdisponent) og får barna Finn og John.Det finnes en bevilgning fra 1877hvor han har rett til å utskjenke øl, vin og cider.Det fantes også et en gård i Drøbak som het Westbygården. Her drev han og konen Maren en kolonialbutikk og Glassmagasin.Han opprettet også et legat hvor: Rentene anvendes til bespisning av gamle ved Drøbak gamlehjem ved en komitee av 3 kjøpmannsfruer -valgt av forsorgsstyret- der i samråd med Gamlehjemmets bestyrerinne anordner bespisningen. Til 'den flinkeste og ?? gut og pige som går ut av folkeskolens 7.klasse kr 20,- til hver' Ved folkeskolens forsorg.Er det noen som kan fortelle mer om hans liv i Drøbak,skjenkestedet,legatet,butikken og opplysninger om evnt etterkommere. (se også tema 23047 i brukerforumet)På forhånd takk for hjelpenMed vennlig hilsen Kristin Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Siri Undall

Jeg kjenner en etterkommer etter Hanna og Oskar Pedersen som har flere opplysninger. Send meg en e-post, så skal du få navn og telefonnummer. siriun'at'start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Siri!Dette var spennende. Jeg har lett så lenge etter spor. Jeg har sendt deg en mail og ser fram til å høre fra deg.Takk for hjelpenMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.