Gå til innhold
Arkivverket

[#30363] Oberstløyntnant Fredrik von Rappe, Bugaarden.

Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

En ane i slekta, Frans Andersen (1721 - 1773)Nordre Sem, bodde på Bugardseie i Sandeherred og ektet enken Inger Fredriksd. (L.Berg. s.228).'Bugaarden efter 1748, kjøpte oberstløyntnant Fredrik von Rappe (L. Berg s.376, br.3), garden.'Vet noen om enken Inger Fredriksdtr. var datter av oberstløytnanten, og i tilfelle om han var identisk med http://www.vigerust.net/adel/adel1747_rappe.htmlSpent på svar. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall vielsen mellom Frans og Inger i Sandar i 1742 [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=524>Lenke. Her forloverne Lenke I 1742 har Frans og Inger sønnen Truls til dåpen Lenke og to år senere sønnen Pouel Lenke Kanskje dette er konfirmasjonen til Truls Lenke Inger Fredriksdatter dør i 1761, 54 år gammel (f.ca. 1707) Lenke. Det dør for øvrig en Jørgen Fredriksen på Bugårdseiet i 1756, 50 år gammel (f.ca. 1706) LenkeI den samme kirkeboka finner jeg at Inger Fredriksdatter gifter seg i 1737 med enkemann Truls Olsen, Lenke. Her er forloverne Lenke Dødsfallet til Truls Olsen viser at han bodde på Bugårdseiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei,Denne Friderich Otto von Rappe var uekte sønn av generalløytnant, stiftamtmann i Akershus stiftamt, overpresident i København, ridder av Dannebrogsordenen, ridder de l'Union Parfaite, overdirektør for det Danske Skuespilhus etc. Friderich Otto von Rappe (1679-1758) som er den som laget innberetningene gjengitt av Vigerust. Sønnen var født i 1726, jeg har ikke funnet hvem moren var eller hvor han ble født. Sekondløytnant 1750, kapteins karakter senere samme år, fast kaptein 1751. Da faren døde i 1758 var han som uekte barn ikke arving, men arvingene (farens kones søsters barn) ga ham en gave på 3000 rd. fra boet (som var på ca. 60.000 rd.). Gift 1758 med Alette Maria Eilschou (1737-1799), datter av en velstående kjøpmann i Halden. Var stasjonert i nøytralitetsvakten i Itzehoe i Holstein 1758-1765 under den europeiske syvårskrig med nordenfjeldske gevorbne infanteriregiment. Brigademajor 1758, midlertidig majors grad 1760. Etter hjemkomsten ble han 1765 oberstløytnant, midlertidig oberst 1774, fast oberst 1775. Fra han kom hjem til Norge i 1765 bodde han i Sandefjord bortsett fra en kort periode i Kristiansand 1776-1778. Kjøpte gården Lille Bugården like utenfor Sandefjord i 1767 og bodde der, solgte den i 1779. Da kjøpte han et stort hus i Sandefjord, kjent som Søebergs hus. Dette huset var 'Folkets hus' tidlig på 1900-tallet. Han døde 20. november 1780 under en reise til København og ble begravet i Sandefjord 11. desember. Han hadde kun ett barn, datteren Juliane Margrethe von Rappe (1760-1790). Hun giftet seg 1784 med kaptein, senere generalløytnant Christoph Friderich Peter Theodor von Lowzow (1752-1829) som bodde på Rye gård på Hedemarken. Hun døde der i barselseng etter at hennes og mannens eneste barn, den senere generalmajor Ditlef Frederik von Lowzow (1790-1866) var født. Alle i slekten Lowzow i Norge i dag er etterkommere etter Ditlef Frederik, og dermed etter oberst Rappe i Sandefjord. Som du da ser har nok ikke den nevnte Inger noe med Rappene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si takk til dere som har tatt jobben med å besvare spørsmålene mine. Jeg var nok for rask med å legge ut dette. For meg var dette et gammelt spørsmål som lå på min 'egen harddisk', har hatt det på kladd siden lenge før det ble lagt ut på nettet og søkbart. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Ola Morken

Leilighetsfunn: 23/9 1848 dør en Fridrik Rappe, sergeant, 38 år gml. Bosatt Sophienberg, i Sør Fron og gravlagt Sør Fron Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at gamle tema ikke blir glemt.Sistnevnte Rappe er nok ikke aktuell for meg.Dette fikk meg til å se på Fredriks navn påny, på Vestfold - slekt og i Lorens Berg : Sandeherred.Sigfred Christensen, Mossrød, og Carl Thors. Bugården var forlovere. Jeg har en anelse om at hun var av Sigfreds slekt. Skal finne fadderne til Truls og Paal når jeg får anledning til å se i kirkeboka, det kan muligens si noe.Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

En kortversjon: Det var to Rappe-slekter fra Mecklenburg i Norge. Den ene kom til Norge i 1668 med den senere oberst Caspar Jochim von Rappe (død 1699, kommandant på Fredriksten festning). Generalløytnant Frederik Otto von Rappe var hans sønn og oberstløytnanten i denne tråden dennes sønn igjen. Denne slekten har levende etterkommere i Norge i dag i Lowzow-slekten.Den andre Rappe-slekten kom til Norge i 1718 med kaptein August Frederik von Rappe (1692-1778). August Frederik og Caspar Jochim var fjerne slektninger, sannsynligvis var August Frederiks far Caspar Jochims firmenning. August Frederiks sønn Bernt Hartvig von Rappe (1726-1815) bodde på Lesja fra 1766 har hauger av etterkommere i Gudbrandsdalen og andre steder (inklusive min kone, derav interessen), bl.a. de som heter Rappe i vår tid (disse via sønnen Peder Mathias Rappe (1774-1833) som slo seg ned i Kristiansund-traktene). Jeg er ikke sikker, men den Fridrik som er nevnt kan være Peder Mathias' sønn Fredrik som ble født på Lesja i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.