Gå til innhold
Arkivverket

[#30372] Etterlyser foreldre til Anders Andersen Svanøe f. 1845 Kinn.


Gjest Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Stormoen

Anders Andersen Svanøe f. 1845 Kinn. (FT 1865 for Bergen oppført som Svanøen, FT 1875 for Bergen, uten patronymikon), er han sønn av Handelsmann Anders Svanøe (f. 1815, Kinn) og Hustru Karen f. Ruud (f. 1823, Bergen)? Driver og går mine for mange år siden henrykt og hurtig innsamlete anerekker kritisk etter i sømmene. Mye slurv med kildehenvisninger, mildest talt, - og dette 'farskapet' klarer jeg ikke å finne ut av hvordan jeg har kommet frem til(!) Har ikke tilgang på kirkebøker for Kinn (Svanø), så hvis det finnes en vennlig sjel derute . . . ?Håpefullt - E. Stormoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på utflutte frå S&Fj, vil du finne ein A.A. frå Svanøy som flutte til Bergen 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Litt på sida, men er det nokon som kjenner opphavet til den nemnde Anders Svanøe, f. 1815 i Kinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Takk for hjelp begge, - Det ser absolutt ut til at hr. Kjøbmann i Bergen - Anders Svanøe og hustru Karen, ikke kan 'lastes' for smedlærlingen og dampskipsmaskinsten Anders Andersen Svanøe. Men høyst sannsynlig er det Anders Andersen og hustru Ragnhild Jensdatter, husfolk under Svanøe, som er 'rette vedkommende', - og som dere fant for meg. Takk & Takk igjen.Fylkesarkivet i SF var et hyggelig bekjentskap, selv om det var en smule bortreist noen timer på dagen i går, og bare returnerte mystiske feilmeldinger. Men det kom sterkt tilbake. Forsåvidt. En nøtt kommer som kjent sjelden alene, men har en tendens til å generere nye sådanne:Anders Andersen d.e. har iflg. FT 1865 dødd før den tid, all den stund fru Ragnhild Jensdatter sitter igjen som enke. (innlegg 3) Men han lar seg ikke finne blandt de 5 gravlagte Anders Anderssener i aktuell periode I Kinn. (I den forstand at ingen av de 5 er bosatt på Svanøe.)Enkefru Ragnhild oppgis å være født i Lærdal i samme 65-telling, men de tre Ragnhildene der,(søk på fornavn 'ragn' ettern. 'je') - er født på uaktuelle tidspunkt. 1787, 1850 og 1866. Derimot finnes et par kandidater i Sogndal...?Og av alle Ragnhilder som noensinne har giftet seg i Sogn , er det kun én som har ektet en Anders Anderssen i noenlunde akseptabelt tidsrom (1844) Men hennes far het Anders og ikke Jens (??) Og ingen av de 18 Ragnhild Jensdøtre som har inngått ekteskap i Fjordane mellom 1660 og 1920 har falt for en Anders.. (Henger man med her? Jeg gjør det knapt selv ;-)Er arkivet under digitalisering, m.a.o. 'under construction' - uferdig, eller er jeg en slett søker?Når det gjelder siste spørsmål: Jeg har Anders far som Ole Torgersen Svanøe. Ingen årstall, ingen kilder. Så i tråd med innlegg 1 . . alt er mulig når man raser avsted langs tvilsomme slektsgrener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!For det første kan vi først fastslå at det som ligg søkbart på www.sffarkiv.no sine databasar langt fra er komplett for heile perioden den er sagt å dekke.Det er truleg ingen av dei Anders Andersen (d.e.) som du finn på sffarkiv.no som er den rette her.Ragnhild Jensen, f. ca. 1810 Lærdal: Ved søk på FamilySearch (FS) IGI finn eg der to oppføringer: ei f. 1808 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100194910347&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og ei f. 1809 Lenke). I tilleg finnes ei f. 1813 i Sogndal (Lenke)Men som du seier, eg finn heller ingen Ragnhild Jensen som g. seg m. Anders Andersen på FS IGI. Men derimot ein Ragnhild Andersen som g. seg m. Anders Andersen i 1844 i Lærdal. Men ifølge FS IGI ser det ut til at dette paret fekk fleire born i Lærdal, samt at søk på sffarkiv.no bekrefter at f. året deira er ca. 1818.Den einaste Ragnhild Andersen f. omkring 1810 er denne f. 1806:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for info om den andre Anders Svanøe, f. 1815. Har laga eit eige tema om han og familien her Lenke så eg ikkje fyller opp ditt tema med 'uvesentlige ting'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest even stormoen

Hallo Anders, takk for interessen, men hvis du studerer innleggene i temaet, så vil du se at det var akkurat den linken jeg selv hadde som særdeles håpefull, men den ble (heldigvis)grundig torpedert (dessverre) :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.