Gå til innhold
Arkivverket

[#30374] Anne Marie Andersdatter, g. 25.06. 1812 i Sandar m. Mathis Hansen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Etter mye, og til nå forgjeves leting for å finne opphavet til min tippoldemor Anne Marie Andersdtr (A.M.A.), tillater jeg meg nå å ta opp igjen tema 29622 LenkeHar søkt i tilgjengelige digitale kilder, pluss bygdebøker for Sandeherred, Hedrum, Tjølling, Stokke, Nøtterø og Brunlanes.Har foretatt landsomfattende søk i 1801-tellinger på alle navnevarianter. Det er et problem at flere steder i Vesfold, der er ikke barna ført opp med etternan i 1801-tellingen.Har lett gjennom fedrenes fornavn, for å sjalte ut alle utenom Anders. Aldersangivelse ved død ser ut til å være ført svært nøyaktig i kirkeb. D.1861, 77,6 år. Sandar.I folketellinger, bygdebøker og mor-mon kort. kan aldersangivelsen være svært unøyaktig. Jeg har stoppet ved aldersangivelse f.1784 + - 2 år, dvs. fra (15 - 19)år i 1801.Da står jeg igjen med 3 mest sansynlig kandidater. Den siste fra forrige debatt innlegg 23. Se lenken over.1. A.M.A. f.1782, datter av Anders Olsen, Nysted u.Prestegården i Hedrum, fra 1. ekteskap med Sissel Knudsdtr, Ringdal.2. A.M.A, 19 år, tjenestejente på Omdal i Stokke, 1801.3. A.M.A, 15 år, tjener på Jonne Nordre i Hedrum, 1801.Et tankeekspriment: Kan de forannevnte 1 og 2 være identiske. Jeg finner nemlig ikke noen A.M.A. i Hedrum i 1801, som passer til nr.1. Det er ikke langt fra Hedrum til Stokke, og da ikke umulig at A.M.A. kan være tjener på Omdal.Jeg trenger hjelp til å finne min tippoldemor A.M.A. som senere gifter seg i Sandeherred i 1812 m. Mathis Hansen fra Tjølling f.09.03.1782.Hva med konfirmanter-lister (1798----)og eller kommunikanter om slikt finnes notert i Hedrum eller Stokke. Utflyttere ??Mitt håp nå er at noen lokale slektforskere / lag kan løse dette mysteriet.Mvh. Einar________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra konfirmasjonslistene i Stokke kirkebok:Anne Maria Andersdatter Hugen konfirmeres i Arnadal kirke 8. oktober 1797, 15 år gammel.Fra dåpslistene:Anne Maria, datter av Anders Hansen Hagen (Hugen?) og Johane Henrichsdatter, døpes 20. februar 1782.Anne Maria, datter av Anders Nielsen Korsene og Anne Erichsdatter, døpes 5. oktober 1785.Anne Maria, datter av Anders Iversen Rørkuld og Dorte Nilsdatter, døpes 4. mars 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det ekteparet som har en datter Anne Marie Andersdatter døpt 1782 og konfirmert 8 okt 1797 fant jeg viet her : LenkeVed forledresøk på Anders Hansen og Johanne Henrichdatter kom det opp følgende barn f. i Stokke:Christopher dpt 2 feb 1767, Stokke.Christopher dpt 28 feb 1768, Stokke.Grete Maria dpt 9 mar 1770, Stokke.Christine dpt 26 jul 1774, Stokke,Anne Marie Dpt 20 feb 1782, Stokke.Vet ikke om dette er den samme Anne Marie Andersdatter som vi finner som tjeneste-jente på Omdal i 1801?Foreldrene: Anders Hansen og hustru Johanne Henrichdatter, bor som husmend under Gjennestad i 1801, uten barn.Denne Anne Marie Andersdatter passer bra i alder, men om hun senere gifter seg i Sandar med Mathis Hansen, er vel ikke lett å finne ut?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den Anne Marie Andersdatter som tjener på Omdal i 1801.LenkeSpørsmålet er, hvem er hun datter av?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at vi kan se bort fra den siste Anne Marie Andersdatter, Rørkuld, som Kjetil fant dåpen til. Den Anne Marie fant jeg gift her:LenkeHar ikke funnet flere Anne Marier i passende alder gift i Stokke,under kirkebøker på Vestfoldslekt. Her er bare utlagt vielser for et begrenset tidsrom.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det er noen som har mulighet til å finne de to damene fra Hedrum som er nevnt først her, i kirkebøker.Anne Marie Andersdatter, datter av Anders Nysted.og Anne Marie Andersdatter, tjenestejente på Jone ( Gjone)Finnes de på komfirmantlister? Har de giftet seg i Hedrum? Er de registrert døde i Hedrum?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Bror av Anne Marie Andersdatter,Nysted, Hedrum. LenkeHan kunne passe fint til å være identisk ved en fadder ved dåp til Mathis Hansens barn, i Sandar.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan finne vielsen mellom Karen Clausdatter og Paul (Pål) Andersen.Viser til lenke i siste innlegg av Gunn Huglen. Dette 'kan' bli et gjennombrudd i saken. Dette på grunn av at blandt fadderne til barna etter Mathis Hansen og Anne Marie Andersdtr er det en ved navn Paul Andersen Myra. Vielsen mellom Paul og Karen m. vitner og forlovere kan gi sporet til de rette Andersen / Andersdtr.På forhånd hjertelig takk !Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du navnet Karen Clausdatter fra? Finner henne ikke nevnt tidligere i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Gunn Huglen som fant henne som fadder sammen med sin mann Paul Andersen. Jeg har nettopp funnet vielsen i 1812 til Pål Andersen og Karen Clausdtr. Denne Karen var ny for meg, da jeg trodde å ha oversikt over faddere til barna av Mathis Hansen og Anne Marie Andersdtr. etter avskrift av k.b. på film.Mvh. Einar____________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste innlegg glemte jeg at har ikke funnet vitner og eller forlovere. Dette tror jeg vil være avgjørende for å finne 'sansynlige' spor bakover, samt mellom fadder Paul Andersen og mulige søster Anne Marie Andersdtr.Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er her du har opplysningene om ekteskapet mellom Paul og Karen:LenkeKirkeboka inneholder nok opplysninger om forlovere, dataregistreringen er bare et ekstrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ketil.Det er riktig som du antar. Har du en mulighet til å hjelpe meg videre?Mvh. Einar______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å finne ut en passende kandidat til Karen Clausdatter g. 1812 med Pål Andersen.Finner en i Hedrum Lenke17 år i 1801, og en i Larvik på 21 år.Om Pål Andersen kommer fra Hedrum og er søster til Anne Marie Andersdatter, kunne det jo passe at han har truffet sin hustru Karen på hjemstedet?Vet ikke om kirkebøker for Hedrum kan gi svar på dette.Håper fortsatt at noen kan gjøre oppslag herfra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Paul Andersen , sønn av Anders Olsen , Nysted, som tjener her i 1801-telling Hedrum.LenkeHan kan passe med alder oppgitt i bygdebok og på F. S.Kan det være han som senere gifter seg i Sandar med Karen Clausdatter ( Klausdatter)?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Ifølge Sandar MINI 3 kort 6/7 side 211, var det lysning for Paal Andersen, Prestegården og Karen Clausd. Sfj. 23. feb. 1812.Kausjonister var Hans Tveiten og Erland Erlandsen.De ble viet 23. mars. Her er to navn som jeg ikke klarer å lese.Presten i Sandar 1799 – 1832, Andreas Fredrik Schrøeter's rablerier er ikke lett å lese. Se side 131 i Sandar bygdebok.Registrering av Schrøeter’s kirkebokføring skulle være et fint tidsfordriv for Sandefjord’s Slektsforskere.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du Kjell, fant kausjonistene ved vielsen til Paal Andersen og Karen Clausdatter.Du skulle ikke tilfeldigvis ha de samme opplysninger om ekteskapet til Mathis Hansen og Anne Marie Andersdatter fra Sandar i 1812. Har hørt at disse innføringene er svært vaskelig å lese,og at det blir en stor oppgave å registrere fra denne tiden.Her lurer jeg på om jeg ikke har funnet den ene kausjonisten, Erland Erlandsen, i 1801?LenkeSkal ta en tur innom biblioteket her igjen og sjekke de gamle skifte og skjøte-protokollene i lokalavdelingen der.Er jeg heldig så kan det hende jeg finner filmene også?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viiner til vielse Mathis Hansen og Anne Marie Andersdtr; Ola (Ole) Andersen Sfrd. og Even Larsen.Forkovere: Ola (Ole) Andersen Sfrd. og Kristian Andersen m.koner.Mvh. Einar___________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her fant jeg den Erland Erlandsen som finnes i 1801 telling i Sandar. Det er svært få med det navnet i Vestfold, så dette er nok den rette mannen som senere er kausjonist ved vielsen som før nevnt av Kjell.LenkeMulig det står om disse i Bygdebøkene?Til Einar. Da fant du igjen vitner ved vielsen til Anne Marie og Mathis, flott.Jeg skal ta en tur til biblioteket en av de første dagene for å lete der.Vet ikke om jeg finner så mye fra Hedrum, men jeg kan prøve.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Kristian Andersen og hustru som er forlovere ved Mathis Hansens vielse?LenkeDet var flere mulige Ole ( Ola) Andersener som giftet seg i Sandar på den tiden, så der vet jeg ikke hvem av dem det kan være. Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den Hans Tveiten som var kausjonist under vilesen til Mathis og Anne Marie?LenkeHer dukker det opp en Johanne Marie i 1801, men den damen har vel ikke noe med din Anne Marie å gjøre?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FT. 1801 Hedrum, på gården Stensvold så står følgende: Christian Andersen 23 år, tjener. På linjen under står: Maria Andersdtr. 18 år, tjener. Om denne Maria er oppgitt med sitt fulle navn, da er det ikke den Anne Maria jeg søker etter.Jeg stoppet likevel opp ved dette på grunn av at for meg ser det ut til å være 2 søsken. En av forloverne ved A.M.A. vielse het jo Kristian.Mvh. Einar__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.