Gå til innhold
Arkivverket

[#30374] Anne Marie Andersdatter, g. 25.06. 1812 i Sandar m. Mathis Hansen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her limer jeg inn en lenke til 1801tellingen med Tjenere Christian og Marie Andersen.LenkeLitt vanskelig å følge disse ungdommene som er ute i tjeneste, når de mangler slektstilhørighet til gårdene de arbeider på?Men det er sikkert lurt å ta disse med i undersøkelsen. ( Om hun her kalles Maria, kan det jo være noe hun bruker til daglig, eller at det er en feilskriving?)Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja her kom jeg over nok en pussig ting.Det viser seg nemlig at Anne Marie Andersdatter og Paul Andersen har nok bror Christian, Andersen dpt 1780 i Hedrum ( Samme far Anders Olsen Nysted)LenkeIndisiene blir stadig fler! Kan hende to av søskene tjente på samme gård?Husker ikke at denne Christian var nevnt i Bygdeboka, men det kan du vel finne ut Einar?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en blandt dere vestfoldinger som vil/kan sjekke spørsmålet i avslutningen på dette innlegget? Anne Marie Andersdtr. f.1784 Eftang i Tjølling, datter av Anders Olsen Eftang, g.m. Nils Jacobsen, Nevlunghavn. Vielsen foregikk i Tjølling 15.juni 1811. Jeg har notert i margen i bygdeboka;'død en mnd. etter vielse'. Spørsmålet er da: Hvem døde en mnd. etter vielsen, han eller hun ?Mvh. Einar___________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut for at brikkene faller på plass.Gunn spør i innlegg nr. 27 om Christian er tatt med i bygdeboka som sønn av Anders Olsen, Nysted. Svar: Det er han ikke.Kunne vi nå finne opphavet til den siste Andersen, nemlig Ola (Ole) Andersen så kan vi kanskje konkludere.Mvh. Einar______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 28.Brunlanes Bygdebok side 715, Nevlunghavn.Nils Jakobsen f. 1791, d. 1855 gift med Anne Marie Andersd. Eftang Øvre,f. 1784, d. 1855.Og skulle være sjekket ut godt.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du sjekket Brunlanesboka igjen, Kjell!Da skal jeg prøve på å lete etter Hedrumforbindelser på Biblioteket i Sandefjord i morgen.Om noen har tilgang til Hedrum-kirkebøker fra ca 1780 +- noen år , hadde det vært flott å få hjelp til å finne Anders Olsen Nystads barn fra 1. ekteskap.Det skulle vel ikke være født en Ole Andersen med, han som far også vel?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Kjell.Rettelse til mitt innlegg nr,29: Det mangler plassering av både Simon Andersen, og Ole (Ola) Andersen.Når det nå er visse ting som mer og mer peker mot Anders Olsen, Nysted, som mulig far til flere av de Andersen/Andersdtr.(som er nevnt som både vitner og faddere) så drister jeg meg til følgende antagelse: På grunn av at denne Christian, som Gunn har funnet, han er ikke nevnt i bygdeboka, da er det grunn til å regne med at det i bygdeboka er fler som ikke er tatt med.Anders Olsen g.1.gang 1771. Det første barnet vi kjenner er Christian, døpt 30 april 1780. Den gang fulgte de vanligvis navneskikken. Den første gutten burde da hatt navnet Ole. Det vil ikke forundre meg om det ved sjekk av k.b. vil vise seg at en Ole er den førstefødte gutten. I så tilfelle vil det være god grunn til ????Er det noen i Hedrum som vil sjekke dette?? Muligens finnes og Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunn.I dine innlegg nr. 23 og 24 nevner du en Hans Tveiten. Hvordan kommer han inn i saken ? Jeg viser til mitt innlegg nr. 19.Mvh.Einar _____________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hans Tveiten ( Tveten) er en av kausjonistene ved vielsen til Paal Andersen og Karen Clausdatter. ( se Kjells innlegg nr. 17)Ikke rart at en går surr i navn her.Dessverre fant jeg ikke mye nytt i dag på biblioteket. Leseap. var opptatt i den tiden jeg var der, og ikke var det stort utvalg fra Hedrum i tiden 1777-1800, som jeg kunne se.Vet at Larvik bibliotek har større utvalg i filmer og flere leseap. men dit kommer jeg meg ikke med det første.Får håpe på hjelp av lokale krefter i Hedrum.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Vedrørende Paal (Pål) Andersen, jeg har i dag sett litt i Sandar Bygdebok og plasser under Prestegården. På plassen Kirkeeroa er Pål Andersen nevnt, han døde 1837, 52 år gammel. Etter 1865 oppføres Mathis Hansen her skriver Lorens Berg. Se side 392. – Er dette Fiskeren og Tømmermannen?? [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Begravede2&view_detail=1&ID=367>LenkeDen Pål Andersen som er 15 år 1801 i Hedrum, kan passe på alder. Karen Clausd. døde 1852. LenkeJeg legger inn lenke til FT 1801 for Prestegården i Hedrum med personer på plassene, Anders Olsen er nr. 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott med disse lenkene , Kjell! Jeg lette meg gjennom et par permer med opplysninger om skifter , skjøter og beboere under Sandar prestegård med plasser.Der fant jeg nettopp den Paal Andersen som du nevner her , d. 1837. På plassen Kirkeroa.Her var hustrus navn blitt til Kari Olsdatter i de håndskrevne notatene.( I kirkebokkopi står det Clausdatter)Barn som var nevnt var: Anne Cecilia g.m Ole RasmussenKaren som tjener hos lensmannen ( d. 1818)Helene f. 1820 , d. 1839.Jeg er enig med deg at den Paal Andersen som er 15 år i 1801 kan passe bra.(1801 Hedrum.)Jeg fant dessverre ingen ting om innflytting fra Hedrum i disse permene. Har sendt en privat mail til Einar om det jeg fant i dag. ( det var litt magert resultat) Flott at du også hjelper.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Anders Olsen , Nysteds 1. ekteskap, om noen kan sjekke hvilke barn disse to har fått i Hedrum?LenkeBarn som er funnet er : Anne Marie Andersdatter,Paal Andersen og Christian Nicolai Andersen.Kan det være flere?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kjell.Den s.392 som du viser til i innlegg nr.35, den har jeg vendt tilbake til mange ganger de siste år. Om det er min tippoldefar Mathis Hansen som der er nevnt, det kan være godt mulig. Det er ting som tyder på at Paal Andersen er svoger til Mathis.I FT 1865 så bor Mathis hos sin datter Karen g.m. Stian Pedersen i Langgt. i Sfrd. Pnr Nytt hushold Fornavn Etternavn Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 1478 1 1 Stian Pedersen Sadelmager g 37 m Nedre Tellemark 1865-telling for 0706 Sandefjord Listenr Gårdsnummer Gatenavn Kjøpstad 234 234 212 Langgaden Sandefjord Pnr Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 1478 1 1 Stian Pedersen Sadelmager g 37 m Nedre Tellemark 1479 2 Karen Pedersen Hans Kone g 50 k Sandefjord 1480 3 Petter Ludvig Pedersen Deres Søn ug 10 m Sandefjord 1481 4 Christopher Pedersen Læredræng ug 17 m Ned. Tellemark 1482 5 Mathis Hansen Svigerfader e 85 m Tjølling Digitalarkivet 2004. Rettar til databasen: RHD. Versjon frå 24.07.2000 WebCens © Jan Oldervoll 1998-2004 Framsida | English | Kontakt | Debatt | Ordlista | Nyttige lenker | Hjelp 1865-telling for 0706 Sandefjord [6685/7]Sidan 23.1 1998: 22.181.534 sider. I dag: 87840.Jeg prøvde her å legge inn ei lenke,men jeg ser at det lyktes ikke.Det er så mange av fadderne som er adressert til disse plassene u. Prestegården. I tillegg til Kirkeroa nevnes Myra, Ragnildsbru og Kottet.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med lenke til din Mathis Hansen, som bor hos datter og svigersønn i 1865.LenkeDet ser jo ut til at vi nærmer oss sterkt en løsning på mysteriet her nå.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til innlegg nr. 32. Om det vil vise seg å være belegg for slike tanker gjenstår å se.Men jeg har funnet en god kanditat. FT 1801, Sandar, gård; Rove Søndre. Ole Andersen. Til opphold. 30 år. (dvs. f.1771, samme år som vielsen av Anders Olsen Nysted og Sissel Knutsdtr)Jeg leter nå etter en passe Simon.Har i dag bestilt inn film fra Hedrum. Om noen kommer meg i forkjøpet er det bare kjærkomment.Men om vi ikke nå nærmer oss den rette A.M.A. vil det være mer enn pussig. Skulle gjerne hatt noen kommentarer på dette fra 'ekspertisen'.Mvh. Einar __________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. forannevnte Kari Olsdtr. så tror jeg at hun er datter av Ola Ingebretsen Stange. Det står at to av Olas døtre bodde i Kottet. En av disse var vel Kari. s.637 i bygdeboka.Mvh. Einar ________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fadderne til min oldefar, Anders Mathiesen er skrevet inn som; Anders Ragnildsbru. På s. 422 i bygdeboka så står u. småbruk bl.a; Etter ham kom fra 1806 Anders Olsen, bror av Ingebret Vestre Stange. Han døde barnløs.Rekken av indisier begynner og bli lang.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Simon Andersen, så er det kun 3 stk. i 1801 i Vestfold. Det er 2 i Sem og en i Sandar. Sisnevnte tror jeg må være den ettersøkte. Simon Andersen. Dreng. 23 år. Sverstad Nordre i Sandar.Rent aldersmessig ville også han passe inn i søskenflokken til A.M.A. fra Nysted.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til den mest aktuelle Simon Andersen.LenkeDet blir spennende å se om du finner opphavet til både Ole Andersen og Simon Andersen i Hedrum?Lykke til med kirkebok-lesing!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg her søkt igjen på Ole Andersen f. i Hedrum ca 1772.Jeg finner en som kunne passe svært bra i alder.Det som gjør saken vanskelig her, er at kun fars fornavn er nevnt , med gårdsnavn som etternavn.Her er Anders Sandfossen far.Lenke Kan Anders Sandfossen og Anders Nysted være samme person ? Bygdebokoppslag skulle muligens gi svar på det? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager forhastet slutninger.Den Ole Andersen (Innlegg nr.40)som jeg har nevnt ser ut til å være f,19.12.1772, sønn av Anders Larsen.Den Simon Andersen (innlegg nr. 43) som jeg har nevnt ser ut til å være f. 28.01.1778, sønn/dreng av Anders Halvorsen på Sverstad Nordre i Sandar.Opplysningene er hentet fra Sandar Kirkebok Vestfoldslekt.Så dette ble 2 skritt tilbake.Mvh. Einar _____________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå behøver jo ikke alle faddere være slektninger.Det kan ofte være naboer eller venner av familien. Ole og Simon Andersen kan være noen utenom familie. ( Kan hende bekjente av Mathis Hansen?)Fortsatt er det flere Ole Andersener som er født i Hedrum ipasse alder.Om flere leter, kan det være vi finner løsningen på puslespillet til slutt.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til den Anders Sandfossen med sønn Ole Andersen, dpt 1771, Hedrum.LenkeVet ikke om faddere her kan fortelle noe om hvem denne Anders er? Han har også en Ole Andersen døpt tidligere i Hedrum. Den Ole er vel da død, før den som er dpt i 1771.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiFørst vil jeg si at om jeg har forstått dette riktig så har du faddere på barna til Mathis og Anne Marie. Det kunne kanskje vært enklere for de som skal eventuelt være med å lete hvis disse fadderene hadde kommet fram i debatten. Personlig blir jeg litt forvirret av alle disse navnene som som plutselig dukker opp:-)Jeg har fått med meg at det er snakk om en Paul/Paal/Povel Andersen og en Ole Andersen som er faddere?Finner både en Povel og en Ole på gården Haneholmen i Sandeherred se lenke LenkeDisse kan kanskje være kandidater?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila.Her kommer 2 lister. 1.Vitner og forlovere ved vielse av Anne Marie Andersdtr. og Mathis Hansen: Ola Andersen Sfrd. og Even Larsen.--- Ola Andersen Sfrd. og Kristian Andersen.2. Faddere. -til Hans, f. 1 04.1812 Sfrd.-- Oline Reiersdtr. Sfrd.- Inger Olsen, Myra.- Ole Andersen, Sfrd.- Uldrik Jensen Bru. Kilde: K.b.Sandar 1789-1814 s.158.-til Karen, f. 22.10.1815 Sfrd.-- Oline Reiersdtr.- Berte Olsdtr.(m.sin mann)- Ole Andersen.- Paul Andersen, Myra. Kilde: K.b.Sandar 1814-1835 s.9.-til Anne, f. 20.07.1818 Sfrd.-- Kari Olsdtr. Presteeiet.- Ole Andersen,ibid.- Ole Hansen, ibid.- Thor Jonsen, ibid.- Berte Olsdtr. ibid.Karen Clausdtr. Presteeiet.- Berte Marie Olsdtr.- Ola Møller.- Ole Hansen.- Thor Jonsen. NB. Det er forskjell på prest og klokkerbok. Kilder: K.b.Sandar 1814-1835 K.s.47 (rull 509) og !814-1835 s.41.-til Anders, f. 21.01.1827, Sfrd.-- Berte Olsdtr.- Kristiana Jacobsdtr.- Anders Ragnildsbru.- Simon Andersen.- Ole Hansen.NB. Anders Ragnildsbru tror jeg må være Anders Olsen, bror av Ingebret Olsen Stange.Mvh. Einar ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.