Gå til innhold
Arkivverket

[#30374] Anne Marie Andersdatter, g. 25.06. 1812 i Sandar m. Mathis Hansen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Ja her går det fort i svingene, - Gunn er jo helt vill.Ole Sandfossen var sønn av Anders Larsen, se side 506.Tror nok vi skal holde oss til kjente barn i henhold til bygdeboken.Anne Marie datter av Anders Nysted ble døpt 9. desember 1782, (side 175 i KB.)Jeg skal skifte Kirkebok og se når Paul ble døpt.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Anders Nysteds sønn Paul ble døpt 22. januar 1786.Faddere: Christine Tostensd. ? – Groe Pedersd.- Peder Abrahamsen, Villum Tolevsen og Villum Henriksen.Jeg kan ikke finne hvor Anders Olsen var før 1780, og hvor han var født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Etter rask gjennomgang fant jeg disse:Nils døpt 26 april 1793.Sissel Maria, døpt 24 januar 1795.Tvillingene Hans og Even døpt 21 januar1798.Gunild Maria døpt 28 november 1802.Resten kan du kose deg med når du får mikrofilmenKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kommer Gunn, den ville, igjen! Så flott at du fant alle disse barndåpene til Anders Olsen i to ekteskap, Kjell!Du sier du ikke har funnet hvor Anders Olsen kommer fra, eller hvor han befinner seg før 1780.Kan det tenkes at ekteparet Anders Olsen og Cesil Knudsdatter har oppholdt seg ved hennes hjemsted.Ved ekstraskatten i Hedrum 1762 finner jeg en Knud Andersen med hustru Anne Hansdatter og datter CICEL ( barn) De bor på Hougen i Hedrum.LenkeEllers var forlovere ved vielsen fra Ringdal. ( Kirkebøkene går vel ikke så langt tilbake, så det er vel ikke lett å finne ut dette?)Mulig det finnes flere opplysninger i Hedrumboka, som også Einar har?Det hadde vært flott å få sjekket dette. Jeg blir som dere ser revet med i jakten.Ha en god kveld alle sammen.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell, og takk til deg igjen.Som nokså ny i DIS sammenheng, så er det et faktum at jeg enda har liten oversikt over hvem som tilhører ekspertisen. Jeg har likevel forstått at du er en av autoritetene på dette område.Derfor spør jeg: Har du i ditt materiale oversikt over døpte i Hedrum for perioden 1770-1780? Det har jo liten hensikt for meg å sette meg til i dager for å studere film om du allerede har den nødvendige oversikt.Som du har lest ut av mine innlegg så finner jeg det litt 'underlig', denne mangelen på barn i nærmeste årene etter vielsen. Det er ikke det at det virker unaturlig, men kombinasjonen med manglende navneskikk (oppkalling) er det vel som pirrer min mistenksomhet.Med bakgrunn i foranstående tar jeg gjerne imot et råd fra deg Kjell. Mener du at det er bryet verd. Noen kos foran micro-filmen det blir det ikke, det vet jeg av erfaring det ikke blir.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innlegg nr 54. (sitat): Ringdal Ø. Br.nr 8. Knut Andersen, d.1805,82 år. Br. ca. 1764-1805. Kom hit fra Haugen i Hedrum. G.1.m. Anne Hansdtr. d. 1786, 68 år. G.2.1786 m.Kristine Nilsdtr. som satt med bruket til ca. 1814. Barn i 1. ekt.: Sissel, g.m. Anders Olsen, Nysted u/Hedrum Prestegård. (flere barn nevnes).Mvh. Einar ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 55: Jeg har registrert døpte i Hedrum 1751-77, noe som er søkbart her i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hans!Jeg er nok ingen autoritet på noe område, men jeg syntes slektsgransking er en fin hobby. Kose var kanskje en dum formulering. Men når alt skal sies så er det å studere kirkebøkene og finne ut ting det som gir mest.Når det gjelder Anders Olsen og den barnløse perioden 1771 – 1782, som du skriver er litt mystisk. Ja det kan ha flere årsaker. Det kan være dødfødte barn, de kan ha vært i en annen kommune (sogn) . en metode kan være å sjekke ut alle de Anders-barn som Kristian har i sin database-(etter 1771). Ellers studere kirkeboken fra 1771 – 1780, noe som vil ta uker og som er helt nødvendig og er ingen lett oppgave. (Dødfødte barn)Her langt oppe i skogen har jeg ikke så mange muligheter til å hjelpe deg med arkivundersøkelser.Det er en ting som du burde gjort for lengst. Det er å kjøpe en mikrofilmleser og kjøpe film fra de områder som er av størst interesse. Det nytter ikke å renne til biblioteket hver gang det er noe du lurer på.Da vil også innstillingen til mikrofilmlesning bli noe helt annet. Og husk, før eller senere ender det opp med en Ole, Anders eller Karen. Å prøve på å gå langt tilbake i tid er stort sett bortkastet tid.Solen skinner, graset gror og fuglene synger.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell og Kristian!Takk for gode råd. Jeg bruker stadig Kristians data og det har registrert har hjulpet meg til å finne mange av mine aner. Flott arbeid! Takk for det!Nå under forsøk på å hjelpe Einar, har jeg flere ganger gått gjennom både dåp/ ekteskap / døde og skifter som er registrert i Hedrum.Tok en ny runde i dag for å lete etter barn av Anders Olsen og Cisil Knudsdatter i perioden 1771- 1782.Fant et par navn av interesse under Anders Ringdal. ( Navnet på en av vitnene i 1. ekteskapet til Anders Olsen)Først fant jeg en Hans Andersen dpt 1771 , med far Anders Ringdal. Så fant jeg denne Ole Andersen dpt 1774.Samme far.LenkeEn av fadderene her heter Knut , og Familien til Cicel Knudsdatter flyttet jo til Ringdal.Ellers fant jeg ingen barn av Anders Olsen , Nysted døde i den samme perioden.Vet ikke om dette er til noen hjelp. Men det er mulig bygdebøker, sammen med disse fadderopplysningene kan føre til en oppklaring.Ellers har jeg funnet en mulig kandidat til Anders Olsen, f. i Andebu, ca 1739. Her har jeg dessverre ikke kunnet sjekke nærmere.Det ser ut til at faren der heter Ole Andersen og at det i tillegg er en sønn ved navn Isak og en annen Abraham. ( Disse navnene rimer ikke så bra med navn i etterslekt.)( Dette er fra Mormonerdatabasen, nokså usikker)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker stadig å finne ut av hvor Anders Olsen, Nysted enten kom ifra, eller hvor han og fam. oppholdt seg i tiden etter vielsen 1771, og fram til han står oppført som husmann på Nysted u.Hedrum Pestegård, s.374 i bygdeboka.Jeg har bl.a. tatt for meg mulige barn som bærer navnet Ole. Det beste hjelpemidlet her er jo Kristian Hunskaar sine databaser,(her var meningen å legge inn lenke, men det lyktes ikke. Jeg skal forsøke å få en annen til å legge inn lenka i neste innlegg.)Her finner jeg jo noen som kan være innteressante. Problemet er bare det at far Anders ikke er nevnt ved etternavn, kun gårdsnavn. Finner ikke disse Anders nevnt hverken på Ringdal eller Sandfossen. Gunn har rett i at det kan være nære forbindelser mellom Ringdal, Kjære og Nysted.Er det noen som er istand til å finne Anders Olsen m. fam. i tiden 1771 og 1780 ???Mvh. Einar ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Jeg prøver med en lenke til de 8 Ole Andersner som du finner under døpte i Hedrum i det aktuelle tidsrom.LenkeEr redd at det bare er en av kandidatene som kommer med i lenken, så derfor skriver jeg av her.1. 1763 Ole Andesen , Gjelstad2. 1764 Ole Andersen, Faret3. 1770 Ole Andersen, Sandfossen,4. 1771 Ole Andersen Sandfossen.5. 1774 Ole Andersen , Ringdal,6. 1774 Ole Andersen, Sagstuen.7. Ole Andesen, Hotvedt.8. 1776 Ole Andersen, Haugen.Det er vel disse du mener.Det går an å finne alle ved å søke på Ole Andersen, men jeg vet ikke om du kan lenke til alle samtidig?Håper dette kan være litt hjelp. Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Det er mulig at det er gått meg forbi, men har det vært nevnt i debatten hvor kona til Anders kom i fra: Cicil Knudsdtr, datter av Knud Hole. Er det noen som vet hvilken Hole-gård dette er? Kan det foreligge et skifte etter Anders?Om det kan være til noen hjelp, legger jeg fram en liten oversikt over fødte og døde på Nysted fra 1780 til 1806. Noe er fra Kristian Hunskaars avskrifter og noe fra avskrifter på Hedrum Historielag:Fødte:30.04.1780 Christian Nicolay Anders Nystæd09.12.1782 Anna Maria Anders Nystæd22.01.1786 Poul Anders Nystæd30.03.1791 Niels Anders Nystæd26.04.1793 Niels Anders Nystæd24.12.1795? Sidsel Marie Anders Nystæd01.11.1798 Even (tvill.) Anders Olsen Nystæd01.11.1798 Hans (tvill.) Anders Olsen Nystæd28.11.1802 Gunild Marie Anders Olsen NystædDøde:1782 Hedrum Pr.gård Christian Nicolay Andersen 1 ,5 år Nysted1787 Hedrum Pr.gård Karen Larsdatter 73 år Nysted1789 Hedrum Pr.gård Sidsel Knudsdatter 46 år Nysted1789 Hedrum Pr.gård Hans Andersen ?? 20 år Nysted1792 Hedrum Pr.gård Niels Andersen 1 1/2 år Nysted1806 Hedrum Pr.gård Anders Olsen 72 år NystedKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Kolbjørn!Dette var glimrende. Se innlegg nr. 54 og 56 om Knud, far til Cicil.Jeg har ikke sett han på gård Hole, men det er mulig den familien også er flyttet dit.Flott hjelp fra lokale slektforskere i Hedrum som har tilgang på kilder vi andre har vanskeligheter med å finne. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Etter kolbjørn`s innlegg nr. 64 (det var godt å få deg med på banen, Kolbjørn) så ser det ut for meg som at debatten bør spisses inn mot det Kolbjørn nevner, nemlig om det finnes skifte etter Anders Olsen. Dernest, hva jeg selv har etterspurt tidligere, nemlig hva med fam. Anders Olsen i tiden fra vielsen i 1771 og fram til 1780.Mvh. Einar ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Spørsmål til Kolbjørn!Jeg har lett en god del etter Andes Olsens opphav, både i Hedrum og i Tjølling. I følge folketellingene skulle han være født ca 1739.Tjøllingbøkene er undersøkt nøye før, og der har vi sjekket ut en del kandidater i passende alder.Har nå vært innom Andebu og der finner jeg på mormonerbasen en Anders Olsen i passe alder.LenkeHan har også en bror Isak Olsen f 1747 og en Abraham Olsen , f. 1744.Vet ikke om du har tilgang til kilder fra Andebu også?Er det mulig å finne ut hvor Anders Olsen , Nysted kommer fra, i arkiv i historielaget i Hedrum?Paret kan jo ha bodd i nærheten av hjemgårdene i årene 1771 til 1780. De kan ha fått barn i dette tidsrommet utenfor Hedrum? Så langt tidsrom uten barnefødsler var ikke vanlig i den tiden?Har du noen gode råd om hvor vi burde lete?Hva med skifter, finnes de i Kongsberg, eller har dere lokale avskrifter av disse?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Ifølge FT 1801 var han 63 år, bygdeboken sier han var 72 år da han døde 1806.LenkeI Tjølling er det to poster under Varild som jeg ikke kan redegjøre for.Databasen er ferdig registrert til og med 1800, men det gjenstår noe arbeide.1774 53 13.11 Marthe K Anders Olsen Varild Anne Svensd. Varild Helvig Jensd. Vik Børre Varild Hans Helgesen Vik Lars Bentsen Varild 1777 33 21.09 Marthe K Anders Olsen Varild Johanne Reiersd. Østby Oline Kristensd. Varild Kristen Hansen Varild Ingebret Andersen Varild Knut Larsen VikKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil GunnJeg forstår det slik at du har tilgang på Tjøllings bygdebøker. Har du sjekket en Ole Gulliksen på Huseby om han kan være far til Anders Olsen.Bakgrunnen for mitt spørsmål er at Nils Rødbøl, som er vitne ved Anders første ekteskap er gift med ei Anne Olsdatter fra Huseby i Tjølling.Den ovenevnte Ole Gulliksen er eier av Rødbøl i Hedrum fra ca 1740 - 60 (side 286 i Hedrum b.b.) Det er mulig at Anne Olsdatter er datter av denne, og kanskje søster/halvsøster til Anders. Kanskje bare et skudd i blinde.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for tipset , Laila. Jeg sitter med bygdebøkene for Tjølling i fanget og skal sjekke din 'mulige teori.'Flott at flere fortsetter å lete. Jeg kommer tilbake når jeg finner noe av interessse.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Laila. ang. innl.nr.69.På s.248 i Tjølling Bygdebok står det u.Huseby: Ole Gulliksen, Lingum Ø., f.1706 d.1768. Br.1732-68. Eide parter i Guri, Lingum, Bergan og Vannøya, 2bpd, smør i Rødbøl i Hedrum, byttet han til seg av stedtr. Marthe mot Guriparten. G.1 1732 m.enken etter Ole Paulsen, Anne Trulsdtr.d.1759, 76 år. G.2.m. Kristine Andersdtr. Skåra Ø. Ingen barn nevnes.Så kommer noe innteressant. Etter Ole Gulliksen overtar Morten Hansen fra Istre. Han blir g.m. enka etter Ole Gulliksen. Denne Morten Hansen er nemlig fadder til Mathis Hansen som i 1812 blei g.m.(min A.M.A.)Anne Marie Andersdtr.Denne Anne Olsdtr.Huseby som du nevner er datter av Ole Paulsen, som Ole Gulliksen overtok etter.Mvh. Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til vielsen til Ole Gulliksen og Anne Trulsdatter. LenkeHar oversendt til Einar det jeg har funnet så langt om OLe Gulliksen.( Under Lingum Ø. og Guri står det en del om denne familien og makeskifte med Rødbøl i Hedrum. s. 575 Lingum Ø. s. 203 Guri.)Problemet er at det kun er oppført en stedatter av Ole Gulliksen , Marte og en søster av henne , Anne. Siden Anne Trulsdatters første mann også het Ole, er det ikke godt å si om disse damene er hel eller halvsøsken?Noen Anders Olsen fant jeg ikke her. Mulig Hedrumbøkene gir bedre svar. Det overlater jeg til Einar å slå opp. Han har bygdebøker fra begge steder.Hedrumbøkene har jeg dessverre ikke hjemme for tiden.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian Hunskaar.Når jeg går inn på dine sider for døpte i tiden 1751-77, og leter på fars fornavn; Anders, så stopper jeg ved 2 hendelser, nemlig:06.10.1771. Hans, fars fornavn= Anders. (intet efternavn), fars gårds navn= Ringdal.19.06.1774. Ole, osv. som ovenfor.Problemet mitt er at jeg ingen Anders finner på Ringdal gårdene som kan passe i alder, men det er ett mulig unntak. Den Anders Olsen som vi er på leit etter.På Ringdal Ø, br.nr.8 er Knut Andersen, osv. Barn: Sissel g.m. Anders Olsen Nysted.Hva mener du om dette Kristian? Er de Anders`r som er nevnt som far, den o6.10.71 og 19.06.74, den Anders Olsen vi er på leit etter ?Jeg og mange med meg. er meget spent på ditt svar!Mvh. Einar ________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Innlegg 67 og 68 – alder og fødselsår på Anders Olsen Nysted:Iflg. kirkeboksavskrifter på Hedrum Bygdetun (Innlegg 64) dør Anders i 1806, 72 år gml. Altså født i 1734. Jeg har selv også leita en del etter fødsel på Anders Olsen, men som du vet, så er det ikke enkelt å finne fødsler fra perioden før vi har kirkebøker. Du spør om vi har materiale på Hedrum Bygdetun som kan peke på hvor Anders Olsen kommer fra, men det tror jeg neppe – dessverre.Når det gjelder Einars teori om at Anders Olsen i tiden etter vielsen bodde på Ringdal, eller en plass under Ringdal, så er dette interessant. Det ville jo løst problemet med den barnløse perioden – men det var dette med bekreftelsen da! Skal bli spennende å se hva Kristian svarer.Denne Knud Andersen på Ringdal Ø. (se FT1801) er jo så vidt jeg kan se far til Anders Olsens kone Cicil, gift 2.gang 1/9 1786 med Christina Nielsdatter på Ringdal. Denne Knud finnes innført med tre forskjellige etternavn: 1.)Knud Hole (Navn på stedet der man satte over Lågen på Rauan/Roligheten, ca 500 m nedenfor dagens Bommestad bru), 2.) Knud Andersen, 3.) Knud Ringdal. Her er Knuds vielse nr.2 og datteren i 2. ekteskap:Trolovede og viede i Hedrum 1785-1801: 28 25/23 1786 01.sep 09.jun 1786 Forlovere:Anders Sørensen og Niels Børresen Førenamn Etternamn Brudgom Knud Andersen Brur Christina NielsdatterFødt: 19.07.1789 1789 Anne Maria Knud RingdalChristine og Knud døde på Ringdal:1805 Ringdal Knud Andersen 82 år 1834 Ringdal Ø Christine Nielsdatter 72 1/3 årLegger med fødsler på 3 barn med oppgitt far Ander Ringdal:06.okt 1771 Hedrum Hans Anders Ringdal19.jun 1774 Hedrum Ole Anders Ringdal25.12.1779 Hedrum Christen Anders RingdalKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;nå har jeg ikke bygdebøkene foran meg. Jeg er enig i at Anders *kan* ha bodd på Ringdal, enten som inderst hos svigerfaren eller som husmann på en plass, før han kom til Nysted. Står det noe i bygdeboka om når han kom til Nysted? Husmannskontrakten burde være tinglyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.