Gå til innhold
Arkivverket

[#30374] Anne Marie Andersdatter, g. 25.06. 1812 i Sandar m. Mathis Hansen

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenI bygdeboken står det at han var husmann fra ca 1780 - 1806.Dette er en nøtt. Jeg har tenkt at vi kanskje må prøve å følge de kjente barna til Anders Olsen. Flyttet de til Sandefjord/Sandar? Finne hvem de eventuelt giftet seg med og fikk de barn som kan gi svar på slektskap mellom dem og Anne Marie. Dette krever jo litt tid med mikrofilm.Har også sett litt på denne Oline Reiersdatter som er fadder. Prøver meg med et skikkelig langskudd: Kan Olea Enersdatter(Einersdatter), Anders Olsen's 2. gifte, ha blitt til Oline Reiersdatter i k.b. for Sandar? Jeg har ikke funnet henne gift i Sandar på Vestfoldslekt. Kan hun og stebarn/barn ha flyttet til Sandar?Mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Einar!Jeg finner ingen barn etter Ole Gulliksen født i Tjølling.Når det gjelder Hans Mathisen Skåra’s sønn Mathis, døpt 9. mars 1782 og fadder Morten Hansen Huseby (d. 1785) er det ikke noe rart med det. Morten bodde ikke på Skåra, men drev gården fra Huseby. Hans Mathisen var vel en slags bestyrer (arbeider) på eindommen. Se side 487 - 488. det er grunn til og tro at forholdet til neste eier var det samme. Lars Jørgensen d.y. fra Fristad, eier og bruker 1786 – 1801.Mathis Hansen, gift med Anne Marie Andersd. 1812 i Sandar, har sikkert vært godt kjente før de dukket opp i Sandar. Avstanden mellom Skåra og eks. Ringdal er liten og var sikkert en del av deres lokalmiljø.(hvis våre antagelser er riktige).En annen ting er at barn ble sendt ut på arbeid på gårdene før konfirmasjonsalder. Tjenestefolk arbeidet for mat og husrom og liten betaling. Jeg har det som ballast at jeg har vokst opp i bondekulturen og har følt på kroppen hva det var å være gutt på 40-50 tallet. Far sa alltid når du er konfirmert er du voksen og ferdig med det – gå ut og jobb..Jeg har aldri bodd i Tjølling, men har vært mye i området på slektsbesøk eks. Skalleberg., Klåstad, Håkestad, Hovland, Kjær, Løve, Dreng , Kjerringvik med flere. Det var mange turer sydover langs Sørlanske hovedvei til vi tok av ved Verningen og Håkestad-veien eller gjennom Sandfjord – Hem – Klåstad-stranda. Eller med tog til Løve stasjon.Det skulle vært fint om vi klarte å finne ut mer om Anders Olsen’s forhistorie.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til (76): Reier Olsen på Gunnersrød (under Hagenes i Hedrum bygdebok) hadde ei datter Oline, f. 1764. Jeg har ikke notert noe om henne videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, alle sammen!Jeg tror jeg har vært like spent som Einar, på svar fra dere?Først til Kolbjørn! Flott med din hjelp til leting i kilder og kirkebok-avskrifter og for ditt ryddige oppsett av det du har funnet!Artig med info om Knud Andersen og hans etternavn, som skiftet etter stedene han bodde. Bra med en lokal-historielags-mann her.Til Kjell! Morsomt med din vurdering og din bakgrunn som bondesønn, med aner i samme områder som Einar og jeg har våre.Glimrende at du registrer og har registrert kirkebøker fra Tjølling. Stor Takk til deg!Til Kristian! Du har gjort en kjempejobb med all din registrering av kirkebøker og skifter.Dette er noe som alle slektsgranskere i Vestfold setter stor pris på! At du også tar deg tid til å svare her i debatten, setter jeg ( vi) svært stor pris på.Så Laila, som fortsatt står på for å hjelpe oss. Bravo!En blomst til dere alle fra Gunn ( den ville!)Foreslår for Einar at du legger ut et nytt tema senere med tittel: Anders Olsen , f. ca 1734, ukjent sted, d. 1806 i Hedrum .Her kan du så liste opp alle fakta som er funnet.Det blir lettere å holde oversikt i debatten da, tror jeg?I dette temaet har vi vært innom så mange navn, at det blir vanskelig å holde oversikten.Takk for hyggelig debatt, alle sammen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Jeg sitter her å prøver å samle tankene, men de har en tendens til å fyke til alle kanter.Til Laila ang. innlegg nr. 69. Tanken om at Anders Olsen kan være sønn av Ole Gulliksen har jeg selv arbeidet med. Foreløpig har jeg ikke belegg for det.Når det gjelder opphavet til Oline Reiersdtr. er det nok som Kristian sier(78), s.478 i bygdeboka. Hun er videre omtalt på s.315 i 'Sandefjords historie', bind 1, av Knut Hougen. Der som enke etter Ole Christian Reinert.Til Kjell i (77). Jeg skrev litt om Ole Gulliksen på bakgrunn av at Laila hadde brakt ham inn i debatten. Det interessante her er jo koblingen opp mot Morten Hansen som fadder til ham som skulle bli mannen til Anne Marie Andersdtr.Ellers kjentes det godt at mine spekulasjoner i (73) fikk en slags aksept både fra Kristian og Kolbjørn.I den grad jeg klarer å samle tankene, så dreier de seg mest om spørsmålet,: Hva gjør jeg nå ?Mvh. Einar ________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til Einar(Til innlegg 73)Må dessverre gjøre oppmerksom på at ved Anders Olsens vielse i 1771 finnes en forlover ved navn Anders Ringdal. Altså:hvis Anders Olsen i en periode på 1770-tallet kalte seg for Anders Ringdal, har vi plutselig fått to å velge mellom som far til barna. Men fatt mot, ingen ting er umulig! LenkeKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Kolbjørn!Jeg lurer på om ikke den Anders Ringdal som du finner ved vielsen til Andes Olsen, 1771, kan være Anders Nilsen, Ringdal. ( s. s. 203 Tjøllingbok , under Guri)Sitat:' Anders Nielsen i Hedrum d. 1785, 61 år, eier og bruker 1748-85. Drev også andre parter av Guri, opptil halve gården. Eide Hegdal 1774-79. Hadde også part Vannøya, som datteren Anne Olea fikk.g.1748 med Marte Olsdatter. d. 1801. Barn:1. Gunhild, 2. anne Olea, 3. Maren.' Marte Olsdatter er den samme som stedatter til Ole Gulliksen ( involvert i Makeskiftet med Rødbøl i Hedrum)Søster av Anne Olsen, som før nevnt.Samme Ole Gulliksen som var nevnt som mulig far til Anders Olsen. ( Ikke funnet å ha barn)Håper det var en forklaring på de to Anders Ringdaler.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til den Anders Nilsen Ringdal V. som jeg mener må være den 2. Anders Ringdal. Her fra kirkebokkopi av vielsen med Marte Olsdatter.LenkeVet du Kolbjørn, eller Kristian hvor man oppbevarer slike Husmandskontrakter?Det hadde vært av stor interesse å fått se om det finnes en for husmanden Anders Olsen, Nysted.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Ved oppslag på 'Ekstraskatten for 1762' av Kristian Hunskaar, så finner jeg Anders Sørensen Ringdal Ø. som oppsitter. På s.315 i bygdeboka finner jeg under Ringdal Ø.: Anders Sørensen,d.1817, 84 år. Br. 1761-1817. G.1.1762 m. enken etter foreg. Anne Andersdtr. d.1795, 77 år. G.2.m. Mari Torstensdtr. d.1831, 72 år. Hun brukte gården til sin død. Det står intet om mulige barn. Jeg har i margen i bygdeboka notert denne Anders som 'vitne' ved vielsen til Anders Olsen.Om jeg regner riktig så ville Anne Andersdtr. vært 52 år det året Anders Olsen og Cicel Knudsdtr.blei viet. Er du enig med meg Kolbjørn, i at vi kan se bort fra den mulighet du nå sist gav rom for.Ellers er det noe merkelig med denne Ole Gulliksen som liksom ligger å svever gjennom denne debatten. Husk at vi enda ikke har funnet opphavet til Anders Olsen.Mvh. Einar ______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Anders Sørensen , Ringdal fra ekstraskatten.Er enig med Einar at det kan like gjerne være denne , Anders Ringdal som senere er vitne.LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vitnet Anders Ringdal ved vielsen til Anders Olsen i 1771, må sannsynligvis være den Anders Sørensen som er pekt på i (84). Det ser vel ikke ut som om han (eller i alle fall hans kone) kan ha satt barn til verden i 1770-åra. Barna i 1771 og 1774 (73) er vel derfor ikke hans - ergo er det ennå mulig at denne Anders Ringdal er den samme som Anders Olsen.De aller fleste husmannskontraktene er nok evig tapt (83), men det er sikkert mulig å finne noen i pantebøker, eller tinglyst i tingbøkene. Men jeg er usikker på hvor sterkt regulert dette var i loven, dvs om man måtte tinglyse husmannskontrakter. Det er tydeligvis ikke funnet noen slik kontrakt i dette tilfellet under arbeidet med Hedrum bygdebok, men hvor grundig pantebøkene og tingbøkene er undersøkt, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiSandefj. Bibliotek har på lokalavdelingen permer med bl.a. skifteavskrifter. Jeg var nyskjerrig på denne Paul Andersen Prestegården. Og jeg fant et skifte etter ham.Verge for Paul's yngste datter var Mathias Hansen Sandefjord. Videre het hans eldste datter Anne Cecilia.Jeg har 'savnet' et barn 'oppkalt' etter Cicel Knudsdatter. Det betyr nødvendigvis ikke så mye, men når man sliter litt så er det godt med noen ekstra indisier:-)Ser også nå at Gunn tidligere har funnet dette for deg, bortsett fra Mathias som verge. Det har vel ikke kommet fram her?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Laila.Mathis som verge var nytt for meg. Denne opplysningen gir fin bekreftelse på hva jeg tidligere har antatt, nemlig at Paul Andersen var bror til Anne Marie Andersdtr.Nå er vel slektskapet så greit dokumentert at jeg kan på nytt ta fram mitt EMBLA program for å fylle ut med nye aner.Om det ikke kommer nye opplysninger i debatten, så er det vel riktig å sette strek denne gang.Jeg vil rette en hjertelig takk til alle bidragsytere. Tusen Tusen Takk.Mvh. Einar ______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott levert av deg , Laila. Denne Mathis Hansen hadde jeg ikke sett under min gjennomgang av permene fra Sandar Prestegård.Så har jeg et et spørsmål til Kolbjørn. I innlegg 64, der du så fint lister opp de du har funnet på Nysted, har du en Karen Larsdatter, d. 1787, 73 år.Kan det tenkes at hun kan være en slektning av Anders Olsen, muligens hans mor?Eller kan det være en som tjener på prestegården?Finner en pige med det navnet under prestegården ved ekstraskatten i Hedrum.LenkeLurer på om du enkelt kan finne ut hvem hun er?mvh. Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Gunn stiller et spørsmål til Kolbjørn (89) Verden kan stadig vise til 'tilfeldigheter'. Når jeg nå henger meg på dette Gunns spørsmål, så har det sin faktiske grunn i at mor til Mathis Hansen og da svigermor til Anne Marie Andersdtr. bar navnet Karen Larsdtr. Den Karen som er d.1787 er en generasjon tidligere. Men at hun hvner mitt opp i det som er nesten å betrakte som et slektsrede, det er artig. Det skulle vært meget interessant å få vite noe mer om denne Karen.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Karen Larsdatter som gifter seg med Hans Mathisen i Tjølling i 1772.LenkeForeldre til Mathis Hansen og svigerforeldre til Anne Marie Andersdatter.Fra før har vi funnet en Hans Mathisen som døde i 1801 på Klepåker, Tjølling 59 år.Vi vet vel ikke sikkert når Karen Larsdatter døde, eller hvor?Det står ikke noe om Hans Mathisen er er enkemann i dødsåret.Karen Larsdatter har vi ikke sikkert funnet dødsåret til.Riktignok finner vi en Kari Larsdatter på Kleppåker i 1801. Men det er ikke sikkert dette er hustruen til Hans?Kan det være en mulighet for at Karen Larsdatter har bodd i Hedrum på eldre dage hos familie? ( død der i 1787?)Er det en mulighet for at hun kan være svigermor til Anne Marie Andersdatter?Står det noe om denne Karen Larsdatter på Nysted, var ugift, ved angitt dødsfall 1787?Det skulle vært artig å finne flere opplysninger om den foran nevnte Karen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå har jeg nok rotet litt med alder på de forskjellige Karen ( Kari) Larsdøtre. Prøver med en liten oppklaring.Nå fant jeg igjen den Kari Larsdatter fra 1801-folketellingen som vi tror er mor til Mathis Hansen og svigermor til Anne Marie Andersdatter.LenkeHun er enke og bor på Kleppåker med en fostersønn Lars. Alder passer da ikke med den Karen Larsdatter som døde på Nysted i Hedrum i 1787.( 72år)På Vestfoldslekt finner jeg ingen Karen ( Kari) Larsdatter fra Kleppåker i Tjølling som kan passe med Karen ( Kari) fra 1801-tellingen.Her er det fortsatt noe dunkelt, men jeg ser at jeg må ha tatt feil når det angår alder på mor til Mathis Hansen. Damen i Hedrum er for gammel til å passe inn her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Tilbake i denne perioden er det ikke så mange holdepunktene, og det er nok slik som Kristian svarer at denne Karen Larsdatter kan være hvem som helst - også pike på prestegården. Er også redd for at dette fort kan føre ut på viddene, men det er i alle fall gift en pike Karen Larsdtr i 1773 med Lars Aasen og Anders Nysted som forlovere. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe Hvis dette er Karen Larsdatter død på Nysted i 1787 har hun vært 59 år ved vielsen i 1773.Kanskje noe i eldste laget for en pike? Mulig det skulle ha stått enke? Dette kan i alle fall tyde på at Anders bor på Nysted i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svar Kolbjørn!Det er nok ikke enkelt å finne ut av dette som du sier. Når alder ikke er oppgitt på brud eller brudgom, så er det mange muligheter.Ved søk på F.S.etter barn av foreldre: Iver Sørensen og Karen Larsdatter fant jeg flere. døpt i Hedrum.Da må denne Karen Larsdatter som du har funnet g. 1771, med Iver Sørensen være en mye yngre utgave.Jeg fant også et barn av Iver døpt i Hedrum på kirkebokavskriftene her.LenkeSom du sier fører dette nok lett ut på viddene.Vet at Einar har fått filmer fra Hedrum i dag som han skal se gjennom på biblioteket.Håper han finner noen flere spor, men det skal vel ikke bli lett?Litt merkelig at Anders Nysted ser ut til å befinne seg på den plassen i 1773? Da håpet vi at han skulle vært på Ringdal.Takk at du har brukt så mye tid på å sjekke kilder, Kolbjørn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Turen på biblioteket blei en bomtur. De hadde sendt meg feil film.I Hedrum Bygdebok s.918 u.Odberg Søndre, br.nr.5: Iver Sørensen, fra Kvelde br.nr.5 d.1829, 83 år. Br. 1776-1806. Bodde på Skogen i 1775. G.1773 m. Karen Larsdtr.,d.1827, 79 år. (så nevnes barn m.m.).På s.373 u.Hedrum Prestegård, Plasser: Lars Iversen Åsen, nevnes 1757, trolig bror av Ole Iversen Skogen.Jeg finner ingen 'Lars' som passer til far for Karen Larsdtr.Mvh.Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til det forrige temaet ditt om Karen Larsdatter.LenkeHer har det vært søkt mye etter å finne den rette damen. Folketellingen 1801 ser ut til å være nokså unøyaktig her med fødselsår. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Alle ting må få sin ende, så også denne debatten. Vi er iferd med å havne litt ut på viddene, som Kolbjørn påpekte muligheten for. Det står riktignok noe igjen som vil bli forsøkt sjekket, da så snart k.b. for Tjølling vil bli lagt ut på nettet, noe jeg virkelig ser fram til.Mine konklusjoner er klare, både hva gjelder Anne Marie Andersdtr., og Karen Larsdtr. som også er blitt debattert.Anne Marie Andersdtr. er datter av Anders Olsen Nysted g.m. Cidsel Knudsdtr. Ringdal Ø. Hedrum Bygdebok s.374. Rekken av indisier er blitt svært overbevisende. Det endelige og faste holdepunkt fikk jeg av Laila (87). Ellers er jeg enig med Laila i at det er grunn til å 'savne' navneoppkalling etter Cidsel Knudsdtr.Karen Larsdtr. er datter av Lars Olsen Løve M.og Mari Kristoffersdtr. Sundby. Tjølling Bygdebok s.430. Problemet her er at boka har oversett det faktum at det blei født ei Karen i 1751. Det er nesten 'mystisk' at hverken denne Karen Larsdtr. eller hennes mann; Hans Mathisen er nevnt i bygdeboka. Karen Larsdtr. døpt i Tjølling 5.des. 1751. (Kilde: Family Search). Hun blei konf. i Tjølling 1764. (Kilde: K.b. microfilm PF 57 s.55). Hun blei viet til Hans Mathisen 17.10.1772. (Kilde: K.b. microfilm PF 57 s.63), samt Vestfoldslekt.Som jeg gjorde i innlegg nr. 88, så sier jeg igjen takk til dere kjære bidragsytere. Det er godt å vite at det er noen der ute som bryr seg.Skulle noen av dere likevel komme over nye opplysninger, så er min E-post adr: aemathie@online.noMvh. Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.