Gå til innhold
Arkivverket

[#30375] Peder Peders. Falch (1701-59), Tjøtta (sv.far til Jacob W. A. Dass)


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Peder Pedersen Falch (1701-1759) var visstnok husmann, boende på Tjøtta, Helgeland, og g.m. Petronelle (Pernille?) Larsdatter, og far til Berete (1725-1797), som var g.m. Jacob Wilhelm Andersen Dass (1714-1749), sønnesønn av dikterpresten på Alstahaug.Hvem var foreldre til Peder ? (Aktuelle 'kandidater' kan kanskje være 1) Peder Lauritsen Falch f. ca.1676 (sønn av Laurits Pedersen Falch (1636-1705), sogneprest i Fosnes), 2) Petter Lauritsen Falch, som i 1691 fikk bestalling som sorenskriver i Namdal (hvem var hans foreldre ?), 3) Peter Melchiorsen Falch (1680-1721) på Alstahaug (sønn av jekteskipper Melchior Pedersen Falch (1641-1721) på Sørvik, Alstahaug)).Søstrene Randi (f.1728) og Inger Pedersdatter skal ifølge bygdeboka fra Sømna være døtre av en Peder Pedersen og Pernille Larsdatter. Kan dette være nevnte Peder Pedersen Falch (1701-1759) og Petronelle Larsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! -- I følge A. O. Åavangs siste bok, mener han at denne Peder Pedersen ikke var av Falch-slekt.-- Av en annen kilde fremgår det at hans far var Peer Clausen, kone ukjent.- Det har også vært antydet at familiefaren, Claves (Persen) skulle være Gudbrandsdøl.-- Det er en art. i N.S.T av Kåre Hasselberg vedr. noen forhold på Tjøtta.- Der var en Jon Sincler som holdt til ved Tjøttasjøen. Han flyttet visstnok til Løvøya som eides av Fogden Petter Jacobsen. - Av samme art. fremgår det at Fogden i 1628, - på vegne av Claus Nilssons arvinger,- skattet for 2 våger i gården på Løvøya.- Det kunne da være fristende å gjette på at dette var samme familie som kom til Tjøtta, men at familiefaren da ikke hette Persson, men Nilsson og at enken (arvingene) fikk Jons plass på Tjøtta og han fl. til Løvøya.-- Denne Peer Clausson Tjøtta hadde barna: Niels Persson, f.c. 1681, Claus f.c.1695 og Peder, f.c. 1698 som overtok plassen på Tjøtta og blev g.m. Pernille Lartsdr.-- Det er ikke kjent hva de første av disse drev med, men de har åpenbart vært folk med fremdrift.- En av disse hadde egen Jekt og drev med fiskekjøp / prod. av klippfisk ? - Han eide egen gård i Austbø som han leide bort. - En annen gikk i skomakerløre og startet skomakerverksted.-- Denne plassen på Tjøtta skal være identisk med tomten til et av de gamle hoved-bruka på Tjøtta, omtr. der hvor prestegården er i dag.-- Røtvold srev i sin bok, at Berit og Jacob William skulle være fir-menninger.- Vel, det kunne jo være gjennom kvinne-ledd, da det mangler et par koner her i starten.- Dette slektskapet kunne jo også være gj. Dass-ætt, hvor jo både Lars og Pernille forekom.--Ellers var vel ikke Berit g.m. Jacob, men hadde kun to sønner med ham.-- Du nevner et par piker, Inger og Randi.- Peder Pedersen hadde ihvertfall en dr. Ranni, f. 1728, men jag kan ikke se noen Inger.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Hei. Ser at det står under Falch III at dette kan være mulige foreldre til Petronelle Larsdatter. Anne Larsdatter (Falch?) og Lars Jacobsen. Da kan kanskje Lars(Lauritz Falch) sønn av Peter Jacobsen Falch være felles for Beret og Jacob William Andersen Dass. Var Beret og Jacob William gifte? Er etterkommer av disse, men vet ikke mer enn det som sto i boken av Røtvold - at de var 4-menninger. -Inger-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Til siste innlegg; - Fremgår det hvor denne Anne Lars- (Laurits)dr, g.m. Lars Jacobsen bodde ? - Jeg går ut ifra at du da mener Anne Elisabet, f.c. 1679.-- Som oven nevnt, så skulle ikke Berit og Jacob W. ha vært gifte.- Jacob var 'levemann' og brukte sine penger på klær og instrumenter.- Etter hva som sies, så skal han ha bodd hos sin bror Peter (Andersen) Dass som hadde overtatt på Tjøtta.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.-- Vel, dette tror jeg andre egentlig kan svare bedre på enn meg, da jeg jo vet det har vært forsket og gravd mye på denne grenen på Mindnes.- Selv har jeg en gren fra Anne Hansdr. (gen 2.) på Mindnes i hennes 1. ektesk. - Men denne Petter Frantzen som hun blev g.2.m. er jo en bror av en av mine aner, fra 'samme krets'.-- Som jeg nevnte i innlegg 2., ville ikke jeg utelukke at denne Claus Nielsens arvinger på Løvøy var identisk med faren til Per Clausen Tjøtta.- Denne Peter Franzen som blev g.m. Anne Hansdr. i hennes 2. ektesk. skal også ha vært fra Løvøya, sønn av Trondhjemsborger Franz Nilsen.-- Imidlertid; Jeg vet ikke hvem denne Anne Larsdr. var, som blev g.m. Peter Franzen i hans 2. ektesk. Ei heller hvem den Lars Jacobsen var, som blev g.m. Anne Larsdr. i hennes 2. ektesk.--At der var en datter Pernille, kunne jo passe ganske godt inn i sammenhengen.-- Tja, hvorfor ikke ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Nu ser jeg, i.h.h.t. Simon Ellefsen, at den Lars Jacobsen som var på Mindnes og var Anne Larsdatters 2. mann var d. 1748.-- Den Lars Jacobsen (Falch) som var fra Tjøtta og tidl. antatt å ha vært bosatt på Mindnes, skulle være død 1765 på Bjørum i Vemundsvik.- Dette også i.h.h.t. Simon Ellefsen.- Da er det noe som ikke stemmer.-- Nu kunne dette jo allikevel gå sammen og at Lars Jacobsen på Mindnes fremdeles bli en 'Falch', dersom hans kone Anne Larsdr., f.c. 1702, f. eks. var datter av denne Lars Jacobsen på Bjørum i Vemundsvik.-- Mon det lot seg gjøre å finne noe skifte etter denne Lars Jacobsen i Vemundsvik ? (v. Namsos) -- Denne Pernille Larsdr. g.m. Peder Pedersen på Tjøtta måtta da være en søster av denne Anne Larsdr. (og ikke dr. av Lars Jacobsen og Anne på Mindnes og som var død før skiftet)- ettersom eldste dr. av Pernille på Tjøtta var f. ca. 1726,- dersom dette da er rett lei å lete i det store og hele.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Melbøe

Kanskje noen andre kan kaste seg ut i debatten og belyse dette litt bedre. Har en tre-menning i Leirfjord som driver med slektsgransking, men hun finner det meste fra skifte og er ikke så aktiv på nettet. Sender du meg e-mail kan du få hennes navn og e-mail. Min adresse er i-melb@online.no -Inger-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk for mye nyttig informasjon !(Til innlegg 7): Vi kan da muligens ende opp med en Lars/Lauritz (Falch?) (bosatt i Nesna ?) med barna - Anders Larsen Falch (lensmann, verge for søsteren Ane i 1749), - Ane Larsdatter (Falch?) ((ca.1702-1758), g.1) Petter Frantzen Winther og g.2) Lars Jacobsen på Mindnes død Nov 1748) og - Petronelle (Pernille?) Larsdatter (Falch?) f.ca.1705, g. Peder Pedersen (ca.1700-1759) på Tjøtta (foreldre til Berete Pedersdatter Falch f.ca.1725 g. Jacob W. Dass, Randi/Ranni f.1728 og Inger). Nevnte Ane Larsdatter f. ca.1702 fikk i sitt 2. ekteskap m. Lars Jacobsen bl.a. datteren Petronelle f.1721 (oppkalt etter moster).Alt basert på nokså løse hypoteser, riktignok .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Jeg ser at Simen Ellefsen skriver i Falch III at Anne Larsdatter, Peter Frantzens andre kone, muligens kommer fra Nesna, og er av Falch-slekt. Nå avdøde Arnt O. Åsvang har også foretatt omfattende undersøkelser i Nesna med tanke på at hun kunne komme derfra og ha Falch-navnet med seg, men uten resultat. Videre opplyser Ellefsen at Anne Larsdatter var født ca 1702. Hvis dette medfører riktighet var hun 14 år da hun giftet seg med Peter Frantzen og 15 da hun fødte sitt første barn. Det er også fremsatt en hypotese at angjeldende Anne Larsendatter døde i 1758 noe som fremgår av Trondhjems Skifteprotokoll nr 17 (1758-1765) Dersom dette er den Anne Larsdatter som det snakkes om her ville dette trolig kunne dokumenteres dersom hennes barn fra de to ekteskapene er nevnt i skiftet. Anne Larsdatter er min ane, men jeg må si meg enig med foregående innlegg at de hypotesene som fremgår av Ellefsens lenke er nokså løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor A. Olsen

Har lest gjennom de forskjellige innlegg her om hvilket opphav Peder Pedersen eller Pernille Larsdatter, som han ble gift med, skulle ha. Dersom Pernille er av Falch slekt er det vel mulig hun eventuelt er datter av Laurits (Lars) Falch, sogneprest i Fosen. Han skulle jo ha 6 barn, men har ikke kunne finne noen steder navn på disse. Bortsett fra Anders eller Andreas som overtok embetet etter han. Er det noen som har navnene på ovennevntes barn. Mine aner er iflg. Sømna bygdebok ovennevnte Peder og Pernille, via datter Randi Pedersdatter, f. 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Pernille/Petronelle Larsdatter (f. rundt 1705?) kan kanskje være d. av s.pr. i Fosen, Lauritz Falch, men søsknene Ane og Anders var det neppe, hvis det er slik at Lauritz' sønn Anders overtok embedet etter ham, for Ane's bror Anders var som det framgår av debatten lensmann (i 1750), ikke prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Unnskyld, det 'framgår ikke av debatten' at Anders var lensmann, men han var det visstnok lell, såvidt jeg har funnet 'andre steder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fire av barna til sogneprest i Fosnes, Lauritz Pedersen Falch: Peder f.ca.1676, Andreas ca.1678-1706 (overtok kallet til faren i 1701), Anna 1678-før 23 mai 1752, g.m. Andreas' etterm. i embedet, Niels Olsen Parelius (1665-1721), Hans ca.1691-1741. (Og kanskje Petter Lauritzen Falch, som fikk bestalling som sorenskriver i Namdal den 6 Jun 1691 også tilhører denne søskenflokken ? Samme mann som nevnte Peder ?).Ovenstående utelukker vel som tidligere antydet at denne Lauritz er far til 'våre' Ane og Anders. Mht. Petronelle/Pernille Larsdatter er det selvsagt mer åpent, men hennes f.år ca.1705 blir vel lovlig sent for Lauritz' kone Helene Andersdatter Belter, som g. seg med ham ca.1674. Og forsåvidt for L. selv som er f. 1636.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor A. Olsen

Vedr. Pernille's fødselsår så er dette ikke kjent, bortsett fra at jeg vet hun fikk barn, født 1728. Laurits Pettersen Falch fikk såvidt jeg vet 6 barn: Petter, Peder, Andreas (Anders), Anne og Hans. Alle disse født rundt 1676:1681. Pernille, født?, dersom rett etter 1681, kanskje litt for gammel til å få barn født 1728. Kanskje hverken Peder eller Pernille er av Falch slekt, men hvem er de da? Innlegg 2 kommer jo inn på en forklaring, men fortsatt er jo Pernille ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det må vel også inkluderes i vurderingen når sogneprest i Fosnes, Lauritz P. Falch's kone Helene/Ellen Andersdatter Belter (g.1674) levde. Hun bodde i 1726 som enke på Hov i Fosnes. Hun skal ha hatt en søster Ingeborg (g.m. Søren Hansen Hagerup) som ser ut til å være f. rundt 1645(?), med barn f. (i Kvernes, Nordmøre) rundt 1672-78. Helenes far var fogden Anders Rasmussen Belter, men hva het moren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var forresten Lauritz Falch's eldste sønn Petter, og når levden han ? Kjennes navnet på det 6. barnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor A. Olsen

Et spørsmål til Alf Edvardsen i forbindelse med innlegg 2. Hvilken bok av A.O. Åsvang? han har jo skrevet så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.