Gå til innhold
Arkivverket

[#30376] Etterkommere etter Frants Olsen (1829-1901), Gruegt. 21, Kr.a.

Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Søker etterkommere etter Frants Olsen f.1829 i Askim, død i Kristiania 1901, og ektefelle Berte Marie Skjøllertsdatter f. 1844 i Tune, død ca. 1915 i Kristiania. De bodde forskjellige steder i Askim fra ca. 1868 til ca. 1875, fikk tre barn som trolig døde. Frants var dels husmann, dels forpakter. Arbeidet muligens også som smed. Ca. 1875 flyttet familien til Kristiania. Frants arbeidete da angivelig som smed. Familien bodde på Kampen, først i Urskoggt. 10, fra 1891 i Gruegt. 21, med 2 barn født i Kristiania, Agnes f. 1879 og Oscar Fredrik f. 1882. Agnes har jeg ikke funnet mere om, hun bodde ikke sammen med foreldrene ved folketelingen i 1900. Det gjorde Oscar Fredrik, som var fyrbøter til sjøs. Frants døde i 1901, sønnen Osvar Fredrik bodde sammen med moren til 1907. Moren bodde i Gruegt. 21 til 1915. Da forsvinner alle spor etter denne familien. Takknemlig for opplysninger. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hege. Takk for innlegget. Jo, dette er den riktige familien. Jeg har mye mere om dem, men alt stopper i 1915. Frants var bror av min farfars mor. Han var nok etter det som er blitt fortalt i familien, et 'sort får', som endte opp på skyggesiden i samfunnet. Men han var, som jeg, direkte etterkommer av Frantz Frantzson Flor, sogneprest i Nannestad på slutten av 1500-tallet, og av Botner-ætten fra Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig. Takk for innlegget. Jeg har sjekket begravelser i kirkeboken for Kampen kirke for disse årene, men ikke funnet henne. Jeg har vært mest opptatt av å finne hennes to barn, Agnes f. 1879 og Oscar Fredrik f. 1882, men ikke hatt hell med meg. Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.