Gå til innhold
Arkivverket

[#30383] Norderhov: Hans Olsen Tangen.


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Anne Christophersdatter Hallum ble 21.09.1753 gift med Hans Olsen (jfr Hringariki april 2004). I 1762 var de på Tangen under Nøkleby; i FT1801 finner vi dem under Hønen.Jeg tror han var sønn av Ole Engebretsen og Inger Hansdatter, døpt 09.10.1735. Er det noen som kan bekrefte at dette er rett Hans Olsen? Om det er riktig, hvem var disse foreldre?På forhånd mange takk. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rolf A Røkeness

I håp om at noen nye debattanter skulle ha noe å tilføye, tillater jeg meg å bringe dette temaet til toppen av bunken igjen. Alle innspill mottas med takk.Med vennlig hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Vet du om Hans Olsen hadde noen søsken? Kan du finne noen familietilknytning via fadderne til barna hans f. eks?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Jeg har ikke kunnet finne at Hans Olsen Tangen hadde noen søsken. Faktisk vet jeg ikke noe om ham før han giftet seg med Anne Christophersdatter Hallum (datoen fra Hringariki april 2004). Det er mange vanlige navn i denne familien så jeg har ikke forsøkt å kartlegge barnas faddere; de forsøk jeg har gjort i senere generasjoner, har gitt null utbytte. --- Som nevnt, hadde Ole Engebretsen og Inger Hansdatter en sønn Hans døpt 09.10.1735. FamilySearch gir to andre barn av disse: Engebret døpt 30.04.1730 og Karen døpt 07.04.1737. Det store spørsmålet her er om denne Hans er samme person som Hans på Tangen. --- Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er familien i 1801: LenkeHans er 66 år, og Anne er 60 år. Hvis Annes alder er riktig, var hun født ca. 1741 og altså bare 12-13 år da hun giftet seg og ennå ikke konfirmert!Jeg skal se om jeg kan finne begravelsene deres for å finne ut om alderen da de døde samstemmer med alderen i 1801.21.09.1753 er forøvrig trolovelsesdatoen, de ble viet 08.11.1753.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Laila. Takk for innspill.I FT1801 må registranten ha gjettet på alder for Anne var født i 1730, døpt 29.09 altså 11 år feil. Sønnen Ole, som var mitt utgangspunkt for søket bakover, var født i 1754, 7 år feil. To andre sønner, nedenfor under Hønen, Bertel #3369 44 år og Christopher #3378 39 år har fått tilnærmet riktig alder.Om du har tilgang til lysningen/vielsen, kunne du være snill og se hvilke detaljer som står der, bosted, kausjonsmenn eller lignende?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Norderhov kirkebok nr. 3, s. 191a, 1753, d. 21. September :Trolovede: Hans Olsen Oppen Eier og Anne Christophersd. Høns(t)ebek??. C.M. Gulbrand Kiile? Gabriel? Kiile?.(Fra Christophersd. og ut er det svakt og utydelig på filmkortet, så jeg er usikker på om det er riktig.)Norderhov kirkebok nr. 3, s. 194b, 1753, d. 8 Novembr. Copulerede: Hans Olsen Vejen?Ejer og Anne Christophersd. (Ikke sikker på gårdsnavnet etter Olsen.)Begravelsen til Hans Olsen: Norderhov kirkebok nr. 8, s. 200, døde Mandkjøn, 1815 nr. 57: Dødsdagen: Octobr. 24. Begravelsesdagen: Octobr. 29. Hans Olsen Tangen. Enkemand og Inderste ved Hønenfoss. Alder: 85. Begr. ved Houg.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Laila!Takk for at du fant fram disse detaljene for meg. Jeg har sammenlignet dem med hva jeg hadde fra før. Gulbrand Kiile var vel Gudbrand Christophersen Kihle, en fjernere slektning av Anne; noen Gabriel Kiile fant jeg ikke. At Hans var på Oppeneie ved trolovelsen var kjent, men at Anne var på Hønsebekk var nytt for meg. Gårdsnavnet ved vielsen skal vel være Breieneie.Alder ved død 85 år i 1815 skulle tilsi fødsel ca 1730-1731, ikke 1735 (66 år i FT1801), men i de tider var alder ved død ofte overvurdert. Jeg har søkt i FamilySearch/IGI på Hans Olsen i Norderhov 1730-1736. Ingen av dem som kom opp, pekte seg ut som noen opplagt kandidat så jeg vet ikke riktig hvordan jeg skal komme meg videre.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (8): Vet ikke hvor mange kandidater du har funnet ved hjelp av FS/IGI? Sveivet raskt gjennom kirkeboka f.o.m. 1730 - t.o.m. 1735 og fant følgende Hans Olsen:Hans, dpt. 19.mar.1730 i Wiger. Foreldre Ole Klintaadden og Berit Gulbrandsd.Hans, dpt. 21.jan.1731 i Wiger. Foreldre Ole Pedersen,(mener det var notert at han var kommet fra Leanger og at Hans var hjemmedøpt) og Ingeborg Anfindsd.Hans, dpt. 20.apr.1732 i Lunder. Foreldre Ole Fridrichsen Vemeeje og Helge Olsdatter.Hans, dpt. 27.apr.1732 i Lunder. Foreldre Ole Hansen Baarnaaseje og (uleselig)the Gulbrandsd.Hans, dpt. 9.okt.1735 i Haug. Ole Engebretsen Hønnefoss og Inger Hansd.Tilføyer at jeg i farten trolig har oversett noen. Flere av sidene først på 1730-tallet var skrevet med så utvannet blekk at de var nærmest uleselige. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1):Trolovet 23.juli 1729 - Ole Engebretsen Hønefossen og Inger Hansd. Caut. Mænd: Peder Knuds. og Harald Alfs. Smed.Copulerede 4.nov. 1729 - Ole Engebretsen og Inger Hansd. Tossevig.Foruten Hans dpt.9.okt.1735, hadde de sønnen Embret dpt.23.apr. 1730 og dattera Karen dpt.3.apr. 1737. (Trolig også flere børn)Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Ellef! Takk for at du tok deg tid til å gå etter dataene i kirkeboka.Til innlegg (9): Jeg hadde en til fra FS/IGI: Hans dpt 9. mai 1734 i Norderhov (kirke ikke angitt). Foreldre Ole Povelsen og Kari Hansdr. Ulempen med avskriftene i FS er at verken kirke eller tilholdssted/bosted er tatt med. (FS/IGI har notert Marthe som fornavn på Gulbrandsdatteren på Baarnaaseje.)Til innlegg (10): Fant lysningen og vielsen også sted i Haug? Jeg antar at Tossevig er det samme som Tosevika i Ådalen. Navnene Engebret og Karen er brukt på Hans Olsen Tangens etterkommere (bl a sønnesønn og datter) og så langt synes Hans døpt 09.10.1735 å være den mest sannsynlige (medmindre han er innflyttet), men ikke noe er bevist.Jeg har ikke tilgang til data fra Tellingen i 1762. Kan det være noe der som kunne gi noen ide om tilhørigheter?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Rolf. Stemmer at det også ble døpt en Hans den 9.mai.1734 i Norderhov. Her er kirkeboka også vanskelig å lese på mikrofilmer, som er sveivet tusener av ganger gjennom leseapparater. I mange tilfeller er bøkene bedre lesbare i påpirkopiene statsarkivene har. I alla fall:Dpt. 9.mai.1734 - - 2de Børn ?? Ole Povelsen (Hejern?) og Kari Hansd., kaldet Povel og Hans. Faddere: Tore Andersen, Christian Olsen, Niels Pedersen, Eric Andersen, Marthe Nielsd, ????? Amundsdatter, ?aren Olsd. Guri Helgesd, Christine Hansd.Stemmer at Gulbrandsdattera på Bårnåseie het Marthe. Fant hele navnet leselig ved et annet av hennes barns dåp 5.jan.1734. (Blir spennende å se hva som blir gjort med skanningen av kirkebøker, når de kommer til sider med utvannet blekk. Håper de tar seg tid til å fotografere fra bøkene i slike tilfeller. Men bedre blir det nok i alle tilfeller. Har noen ganger knipset et digitalt bilde av skjermen jeg viser rullefilmer på, og resultatet har faktisk blitt bedre enn hva øyet først oppfattet. Dette vart ut over sidelinja, så nok om det).Både trolovelsen och ekteskapet til Ole Engebretsen/Inger Hansdatter fant sted i Hovedkirken. Etter å ha sett bedre på ekteskapsdatoen, ble paret gift 24.nov.1729.Vil spørre meg litt for, i tilfelle noen har kjennskap til Tossenvika. Har en transkribert liste av Ekstra Skatten 1762, men som du sikkert vet er ikke personer under 12 år tatt med. Husker jeg ikke helt feil er heller ikke konfirmantene ført inn i kirkeboka her, fra 1740 til 1758.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Liten rettelse: Det finnes ikke konfirmantlister i kirkeboka her fra 1743 til 1753. Kun datoene for confirmation, samt antall konfirmerte av hvert kjønn er innført. Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Tittet på faddere ved dåpen til 3 av barna til Hans Olsen og Anne Christophersdtr, uten at noen av disse ved første øyekast gir noe entydig svar.Ved dåpen til Ole 16.jun.1753 finner du som fadder nr.1 Ole Povelsen. Ei Olia Olsdtr er og fadder.Ved Bertels dåp 27.apr.1757 er bl.a. Kari Christophersdtr og Anne Persdatter faddere. (Navnene Per og Povel gikk vel om hverandre?).Da Christopher vart døpt 13.des.1761 er en Anders Olsen fadder. Ved dåpen til første sønn Ole skrives foreldrene Oppeneie, siden Tangen.Var forresten en Hans Bertelsen i Tossenvika på den tid Inger Hansdtr kan ha vært født, men her må du nok se i kirkeboka om hun kan være født mellom 1706 og 1711, eller rett etter 1711.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.