Gå til innhold
Arkivverket

[#30395] Kullfogd Anders Davidsen Grube, Røros

Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En Anders Davidsen opptrer relativt hyppig som fadder på Røros. Jeg mener han var sønn av David Andersen som var 36 år og klokker på Røros i 1701 og Elisabeth Margrethe Grube, som vel var datter av Petter Grube. Kanskje noe usikkert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ser ut til å stemme dette Astrid, fra Jan Erik Aas sin webside på http://home.no.net/jeaas/sk-roros.htm finner jeg en avskrift fra dette skiftet:Røros 3/1 1747 s.439Kull-foged Anders Davidsen Grube +1. Moder Madame Elisabeth Margrethe Grube g.m/sal. David Andersen2. Broder Peter Davidsen Grube på sølvverket i Kongsberg3. Søster Madame Anna Grube g.m/Sr. Jonas Tiller på Qvichne4. Søster Madomoiselle Barbra Grube ugift v: Mons. Rasmus Finne5. Søster Madomoiselle Maren Grube 2 år (!) v: Mons. Henning Irgens (var tilstede og god plass mellom ”2” og ”aar”, i 20 åra ?) Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mange takk til Astrid og Jon for god informasjon.På nevnte webside fant jeg enda et aktuelt skifteTolgen 15?/3 1740 s 703Kiersten Henrichsdatter Floor + enkemann Hyttemester Mons Peder Grubes barn:Henrich Pettersen Grube 5 årElisabeth Sophia 9 årAnne Kierstina 7 årElisabeth Margrethe 2 1/2 årTilstede Morbror Jens Henrichsen Floor. Farbror Iver Grube ikke møtt. Faderen formynder for alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.