Gå til innhold
Arkivverket

[#30396] Fyren-slekten i Vestfold

Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Skifte etter Henrich von Fyren (Fuiren, Fiuren) ble sluttet i Larvik 28.01.1746. Barn:Med 1. kone Anna Boesdtr Undersboe:Boe, 46 år, postmester og visitør, Langesund - Iacob, 43 år, apoteker, Arendal - Anders, 30 år, Seigler bst Bergen - Anna,i tjeneste hos Iacob Barth, Kragerøe - Maren, hos Hans Pedersen, Strømsøe - Else, gift med kirurg Frantz Caspar Mondenhouer, Holmestrand - Dorthe, enke etter Iohan Christopher Tesmann, BrevigMed 2. kone Margretha Pettersdtr Grüner:Charlota Frederica, 17 år - Maren (Marie?)13 år, hos kapteinløytnant Mechlenborg i ChristianiaEr det noen som kjenner til barna og deres evt. etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg legger en lenke til skiftet etter Henrich Fiuren her . LenkeSer også at den samme herre er nevnt i flere tidligere skifter i Larvik også.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge en lenke til det forrige tema om samme slekt. LenkeHer er mange opplysninger som det er kjekt å ta med til det nye spørsmålet.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei HallvardJeg kan ikke gi deg noe svar angående hans barn eller deres etterkommere.Har for hånden bygdeboken for Hedrum bind 2 side 19 på gården Unnersbu. Anne Boesdatter var herfra og det står at man kan lese mer om Henrik von Führen i Larviks historie.Jeg har ikke selv den boken, men det kan jo hende at den kan gi deg noe mer informasjon om han og hans etterkommere.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Mange takk for tips, Gunn og Laila.Tar gjerne imot mer info om Anne Boesdr, familien og gården hun kom fra.Skal se om jeg finner litt om Larviks historie på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Landgraffs Grimstadslægter (to bind 1890-årene), omtales bl.a. Cecilie Kristine (datter av Margrete Kristine Vibye og sogneprest Fredrik Munk f 1667-1717). Cecilie Kristine var gm 'Apotheker i Arendal Jakob Henrik Fiuren'. (Landgraff s 129).Da bør også Foss' 'Arendal byes historie' sjekkes, men den har jeg ikke for hånden nå.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenHer er hva som står i Krohn-Holms bygdebok bind 2 side 19:Foreldrene til Anne Boesdatter på UnnersbuBo Bertelsen f. ca 1638 d. 1702, skipper bl.a. på brorens Klaus' skute 'Farvel'. Bruker 1675-1702. Bodde i Helgeroa og på Manvik i Brunlanes før han kom hit.G. 1670 med Dorotea Gjestsdatter d. etter 1708, fra Helgeroa, enke etter skipper Hans Andersen, og datter av skipper og gjestgiver i Helgeroa Gjest Larsen.Barn:Nils f. ca. 1674Bertel f. ca 1677, seilte som matros 1710 på Island, ble på reisen tatt til fange av svenskene. Gift og hadde to døtre.Inger d. før 1703, g. m. Alexander Mørk , Sandefjord (to barn: Klaus 7 år og Knut 9 år i 1703)Dorotea, g.m. Sønnik Møller, bodde i Rekkevik Tjølling.Anne, g.m. Henrik von Führen, Larvik (se om han i Larviks historie)Fremdeles på side 19 i bind 2Foreldrene til Bo BertelsenBertel Børgesen fra Gui i Brunlanes, f. ca 1606 d. ca. 1671, skipper. Bruker 1642 - ca 1671.G. med Borild Bertelsdatter død 1675, hun brukte gården noen år.Barn:Bo - ble brukerKlaus - se Roligheten (Gulle-Rauan)Børge f. ca 1647Peter og Erik, visst d. ungeBorild, g.m. Hans Henriksen Hagtvet (se Fjære)Margrete Det kan hende det står noe om disse i bøkene fra Brunlanes, men de har ikke jeg.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenJeg så nå at du også hadde interesse av gården Unnersbu. Her kommer litt om hva Bertel Børgesen eide. Jeg er fremdeles på side 19 :-)Bertel eide fra 1630-årene part i Haslestad i Våle etter faren, og øket den til det dobbelte omkring 1649 (15 lpd. mel) Eide også 4 huder i Løve Øvre i Tjølling 1649 (2/3 av gården) og overtok resten (2huder) i 1663. De siste årene satt Bertel Børgesen faktisk som eier av Unnersbu, idet han 1665 fikk gården som pant for lån av 180 rdl. til Nils Langes arvinger. Han sto seg utvilsomt godt. Hans gravminne finnes i Hedrum kirkes gulvUnder tiden Borild Bertelsdatter hadde gården overtok Gyldenløve Unnersbu.Sønnen Bo førte prosess med Gyldenløve om farens pantekrav i Unnersbu og Frostvet, men tapte i 1681.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille Stange

Hei, jeg er direkte etterkommer etter Henrich von Fuiren, og har en god del opplysninger om han og hans familie.Jeg treffes på: nille@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Per Nermo

(1:) De av barna til Henrik Fuiren som (levde i 1746 og) kan ha etterkommere : - Bo f.1699, levde i 1746, postm. i Langesund - Dorothe, f.1700, g. 1720 m. Johan Christopher Testman, død før 1746, bosatt i Brevik - Gertrud (1703-1737), 1 sønn - Jacob f.1702, apoteker i Arendal, g.m. Cecilie Kristine Fredriksdatter Munk - Else, f.1702, g. 1720 m. Frans Casper Moldenhover, kirurg i Holmestrand - Maren, f. 1707, i 1746 bos hos Hans Pedersen, Strømsø - Anna, f. 1712, i 1746 i tjeneste hos Jacob Barth, Kragerø - Anders, f. 1713, sjømann, i 1746 bos. i Bergen - Charlotte Fridericha, f. 1728, levde i 1746 - Maria, f. 1732, levde i Christiania i 1746 (adoptert av kapt.løytnant Peter Mechlenborg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiTil nr. (8): Her står at Bertel Borgesen var gm. Boril Bertelsdatter. Jeg sakser fra Lorens Berg, Hedrum bygdebok s. 95 under Hedrum kirke:'Saa en rikt billedsmykket gravsten over skipper Bertel Børgessøn Unnersbu, død omkr. 1670, og hustru Inger (Anne) Klausdatter (1). Endelig en gruppe bestaaende av: i midten en godt bevaret gravsten (av en lys rød stenart) over Jan Jokumssøn Koldevin og hans mor og datter; paa siderne i vild uorden fire sideplater, hvorpaa findes en opregning av skipper Bertel Børgessøns barn. Disse sideplater maa vel ha omsluttet et midtfelt som nu er vær, men deres tekst er en fortsættelse av Unnersbustenens indskrift (2).(1) Av indskriften kan læses: 'Her under huiler den .... forstandig nu salige Mand Ber.... Børgesøn Vndersbo .... Maaneder 3 Uger 4 Dage met hans kiere Hustru den erlige og gudselskende nu salige Matrone Inger (Anne?) Clauesdatter .... udi hendes (alder) ..... Børn 6 Drenge og tvende Piger hvoraf den ene Søn lenge førend udi Herren hensovnet ... nu salig er og hist.... en glædelig og ærefuld Opstandelse. ' - Gravstenen har to ovale midtfelter, det øverste med billedgruppe, paa nederste bibelsprog. (2) Paa sideplatene staar: 'Deres (Bertel Børgessøn og hustrus) efterladte Børn ere ved Navn som følger efter Deres Alders Aar: Bo Bertelsøn, Borgild Bertelsdatter, Claus Bertelsøn, Børge Bertelsøn, Erik Bertelsøn, Peter Bertelsøn, Margreta Bertelsdatter, samtlige Undersbo, Lauervig Grevskab.' (Paa platen med Borgil Bertelsdatters navn er tilføiet som anden linje; 1675.... September. - Det er uvisst hvor aarstallet hører til).'Etter dette skal hans (Bertels) kone hete Inger Clausdatter. Jeg har notert det samme nevnt i NST X, s. 93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig som Egil konkluderer. Det er en feil i Jan W. Krohn-Holms Hedrum bygdebok fra slutten av 70-tallet som er opphav til misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.