Gå til innhold
Arkivverket

[#30403] Oppslag i kirkebok for Flosta (Flougstad)

Gjest Øystein Bredal
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg med et oppslag i kirkebok for Flosta (Flougstad)sogn i Dypvåg prestegjeld? Mine tipp-tippoldeforeldre Carl Nicolai Borch Jensen og Birthe Olsdatter giftet seg ca 1854/55, men jeg har ikke funnet ut hvor dette skjedde. Birthe (f. 1833) var fra Laudal (Løvdal) i Vest-Agder, men i digitalarkivets kirkebokdatabase for Laudal finner jeg dem ikke. Carl (f. 1832) var fra Narestø i Flosta, og de bosatte seg der i 1855 eller 1856. Jeg trenger å vite tidspunkt samt hennes fars navn. Håper noen kan sjekke om de giftet seg i Flosta. På forhånd takk. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

I klokkerbok B-2, 1851 - 1871 for Flougstad Annex-sogn finner jeg under ekteviede 1857 på fol. 89, nr. 3, 15. februar, følgende: Ungkarl og Matros Carl Nicolai Borch Jensen, 24 1/2 år, født i Narestø og Pige Berthe Olsdatter, 23 år. I rubrikken for brudefokets navn står oppført 'født i Holme Pstg'. I rubrikken for Brudens fødested står oppført Grimstad. Muligens har hun hatt Grimstad som oppholdsted, at det er der hun har bodd før de giftet seg. Hennes fars navn er Ole Omundsen. Forlovere er Beruld Nielsen og Niels B. Nilesen.Dersom du vil se på dette selv, må du henvende deg til Statsarkivet i Kristiansand (statsarkivet.kristiansand@riksarkivaren.dep.no) for å få en papirkopi. Her på AAKS har vi kirkeboken kun på mikrofilm uten mulighet for å ta utskrift. Mvh. Kjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Tusen takk, Kjell, dette var strålende. Din tolkning av rubrikkene er utvilsomt riktig. Jeg var ikke klar over at hun hadde bodd i Grimstad, men jeg kjenner fødestedet hennes fra flere kilder, deriblant folketellingene. Løvdals sogn hørte den gang til Holme (Holum) prestegjeld. Det var viktig for meg å få hennes fars navn, da det er 2 Birthe Olsdatter født 1833 i Laudal, og jeg kjente ikke 'min' Birthes fødselsdag. Nå kan jeg plassere henne rett, så hjertelig takk for hjelpen. Hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.