Gå til innhold
Arkivverket

[#30410] Nikolai Nikolaisen Hofslund fra Sogndal som drog til Amerika 27.9.1909.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Tre brødre Nikolaisen Hofslund drog til Amerika i 1893-1900 og 1909, de to eldste har jeg klart å lokalisere skjebne og liv til i Amerika, og jeg har klart å fått kontakt med etterslekt. Nikolai Nikolaisen Hofslund f.27.nov.1889 i Sogndal, reiste over til en av sine brødre 27.sept.1909. Kontakt med familie i Amerika forteller at han i flere år oppholdt seg i Minnesota hos en av sine brødre. Skifte etter hans far Nikolai Olsen Hofslund i 1931, forteller at junior da var i Bergen. Men han har tydeligvis dradd tilbake, for familien mistet kontakt med han like etter krigen. (1945) Han skulle da ha opplyst om at han drog til Calefornia. Jeg har gjort utallige forsøk i forsjellige databaser i USA, uten å lykkes. Han er også skrevet sitt navn som Nekolei. Finnes der noen med gode råd, eller veiledning, med et lønnlig håp om å få avklart hans skjebne der over.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg går ut fra at du har han i f.eks. Census 1920? Legg i så fall inn en lenke; da har vi litt mer å gå etter (staving av navnet o.l)Jeg har sett litt etter han i 1920 - og -30; men jeg har ikke identifisert han i MN. Derimot er det en i Nebraska som stemmer bra; men det er jo helbom i henhold til dine opplysninger.Har heller ikke funnet han som død i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja dette var jo en overraskelse, den du har fra Nebraska har jeg også notert, jeg tror han bodde i byen Boone. Familien mistet kontakten med Nikolai like etter krigen fortelles det, og siden jeg fant mange med navnet Hofslund i Nebraska, så kunne jo dette være den rette, har du noen alder på han? jeg har ikke funnet den.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nebraska-sporet stemmer jo ikke med dine opplysninger; men her er han: 1930 United States Federal Census Record about Nick Nicholoison Name: Nick Nicholoison Age: 40 Estimated birth year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Spouse's Name: Bertha Nicholoison Race: White Home in 1930: North Branch, Boone, NebraskaImigrasjonsåret er 1909. Bor sammen med norskfødt kone og barn født i Nebraska.Om du vil ha image'n har jeg lagret den. Send meg i såfall en epost; adressen er de to første bokstavene i mitt fornavn bindstrek to første i etternavnet@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

He, he; det VAR rett mann jeg fant!Se her:World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Record about Nikolai Nilkolarson Hofslund Name: Nikolai Nilkolarson Hofslund City: Not Stated County: Boone State: Nebraska Birthplace: Norway Birth Date: 22 Nov 1889 Race: Caucasian Roll: 1711448(Kilde: ancestry.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har du navnet på de to brødrene? For å finne Nikolai's etterslekt kan det kanskje være til hjelp.Vi vet nå at om han holdt til i MN måtte det ha vært i svært kort tid, ettersom alle barna hans er født i WIOm noen av hans brødre holdt til i WI KAN California-sporet ha vært en misforståelse lieledes som Minnesotasporet: I California finnes en gren av Hofslund-familien fra WI.Du antyder at de brukte Hofslund-navnet; og at Nikolai endte opp i California. Det KAN jo ha vært en annen Hofslund??Det synes som om han brukte Nikolaison eller noe i den retning (det eneste stedet han er reg. på Hofslund er WW1-kortet (6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Tor for din fantastiske hjelp, jo du har nok funnet den rette Nikolai, om det hersker der liten tvil. To eldre brødre drog også over havet,Peder fødd i 1882 bosatte seg i MN,i byen Windom. Han tok navnet Peter Hofslund der over. Han døde 22.okt. 1975, og denne familien har jeg meget god kontakt med.Den eldste broren Ole Kristian, drog over i 1893, Peder sin sønn Persing fortalte meg på telefonen at han tok sitt eget liv under den store økonomiske nedgangen på 30 tallet, han gikk vistnok falitt. Han har jeg ikke klart å bosted på ennå, men jeg tror kansje han også kan ha holdt til i Nebraska, skulle du klare å lokalisere han også via dine søkemotorer, er jeg selvfølgelig glad for hjelp. Han har brukt navnet Ole Hofslund etter det jeg kan se.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden det er du som jobber med dette Tor, - sjekk Mcblaysen i 1910, - Nicholysen i 1920 og Nicolaisen i 1930. Boone Co., NE. Mulig dette er Ole m/familie.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ville bare nevne dette fra ellisisland.org:Nicolai Hofslund kommer frem til New York 5.oktober 1909. Skal til broren O.Nicolaisen i Brodish, Nebraska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Arne og Lisa;Assistanse mottas med takk! Her er det løsningen som teller; ikke den enkeltes'prestisje'.Og for meg går det i rykk og napp; avhengig hvor mye tid som er disponibel.Neste mål nå er etterslekten. Normalt er det jo enklest med herresiden. Her har vi da med Oscar og Hara(o)ld å gjøre. Uansett om de bruker varianter av Nikolaisen eller Hofslund er det ikke så mange av dem. Fødselsår ca 1915-16 betyr at sjansen for at en av dem enda lever er der, om enn liten.Jeg har enda ikke identifisert noen sikre kandinater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Greit det, Tor. Ville bare trå litt varsomt. :)Da gjengir jeg fra tellingene:1910 - Shell Creek, Boone, Nebraska.Ole 'Mcblaysen', Head, 41 år gl., f. i Norge, imm. 1893. Søker om statsborgerskap (Pa). Har vært gift i 6 år i sitt 1. ekt. 'Farmer - General Farm.Jennie, Wife, 46 år gl., f. i Norge, imm. 1870, gift 6 år i sitt 2. ekt. Har født 2 barn, - begge lever.Mathilda, Daughter, 5 år gl., f. i NE. Bor på samme sted i 1920. Ole 'Nicholysen' 51, Jennie 57 og Mathilde 15. 'Farmer - Gen. Farm.' Jennie er ikke naturalisert og Ole søker fremdeles om å bli det. Samme sted i 1930. Mathilde har forlatt 'redet'. Ole 'Nicolaisen' er 61 år gammel. Han giftet seg 1. gang da han var 34. Han eier farmen som han arbeider og bor på. Immigrasjonsåret er her ført som 1891. Det er ført som ukjent om han er naturalisert.Jennie er 67 år gl., giftet seg 1. gang 20 år gl. Imm. 1870. I 1900-census for Midland Precinct, Boone Co. NE. finner jeg en Ole Necolisen, 'Boarder'. Han er født i Norge den 17. juni (?) 1871. Imm. 1893. Han er farmer og naturalisert.Jeg vet ikke om dette er den samme som over. Alderen stemmer ikke helt, og han er også naturalisert. Men det finnes også mange feil i disse tellingene, så....Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg glemte å ta med at far til Jennie bor sammen med dem i 1920. Andrew (Andreas?) Strand, 87 år gammel, enkemann, f. i Norge, imm. 1870. Nat. 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

I innlegg (1) opplyser Torleif at:' de to eldste har jeg klart å lokalisere skjebne og liv til i Amerika, og jeg har klart å fått kontakt med etterslekt.'Derfor avvventer jeg nærmere søk etter disse intil Torleif kommer igjen.Da jeg i (7) etterlyste navnene på brødrene var det i håp om å sjekke denne herren nærmere:California Death Index, 1940-1997 Record about WAGNER EDWARD NICOLAISEN Name: NICOLAISEN, WAGNER EDWARD Social Security #: 558182235 Sex: MALE Birth Date: 23 Apr 1911 Birthplace: NEBRASKA Death Date: 5 Jan 1991 Death Place: CONTRA COSTA Mother's Maiden Name: SIMONSENDet interesante her er morens pikenavn som er 'identisk' med Nicolai's kone's pikenavn, jfr. 1930-tellingen der svigermoren er indexert som Sevenson (kan leses som Simonsen??) Denne Edward'n døde jo også i California.Fødselsdato kunne også passe inn som eldste barn av Nicolai.Men det kan neppe stemme ettersom han ikke er å finne sammen med faren i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ole Nikolaisen var fødd i 1868, jeg er ikke hjemme på min egen PC nå, men skal gi nøyaktig opplysninger senere i dag. Takk for hjelpen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for hyggeli email Torleif! Når du kommer tilbake her så legg inn de viktigste opplysningene fra den; her trengs det flere detektiver!Etterslekten er ikke lett å finne. Jeg har arbeidet mye med obituaries i håp om å få frem noen opplysninger der; enten 'som døde' eller 'som pårørende'Negativt så langt.Vet du hva han skrev seg for da han var hjemme i '31?Ettersom California fortsatt er en mulighet er trøsten at enten en leter etter Nicolaisen med variabler eller Hofslund er det et aksptabelt antall å lete etter i tlf. katalogen http://www.whitepages.com/Kanskje en ringerunde + papir og penn for å danne seg et bilde av hvem er i slekt med hvem av de en finner, kan gi et resultat?Jeg har i hvert fall hatt klaff ofte med den fremgangsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ved skiftet etter faren i 1931, står der Nikolai Nikolaison, Bergen. Min mor fortalte at hun husket han var i Norge på den tiden. Han er noe vanskelig å finne denne herren,Det forvirrende er at hans bror Peder brukte navnet Hofslund, og siden jeg fant endel med dette navnet i Nebraska og Boone, begynte jeg å lure.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du husker feil vedr. Hofslund i Nebraska.Finner ingen der, men jeg går ut fra at dette er Peder??World War I Draft Registration Cards, 1917-1918 Record about Peter Nickolysen Hofslund Name: Peter Nickolysen Hofslund City: Not Stated County: Cottonwood State: Minnesota Birth Date: 28 Mar 1882 Race: White Roll: 1675389 og her: 1920 United States Federal Census Record about Peter N Hofslund Name: Peter N Hofslund Age: 37 years Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Race: White Home in 1920: Amboy, Cottonwood, Minnesota Home owned: Own Sex: Male Marital status: Married Relation to Head of House: HeadPershing som du nevner finner jeg også flere steder.Nicolay brukte nok Ikke Hofslund-navnet offisielt etter reg. kortet WW1Spørsmålet er jo nå hans fire?? barn:Oscar H f. ca 1915 Hara(o)ld A f ca 1916 Olivia (A?) f. ca 1918 Nina ca 1925Hvor ble det av guttene; de burde være enklest å finne. Ble de kanonføde i WW2??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Oi Tor, nå er jeg ikke ved min egen PC, ikke Hofslund, men jeg tror der stod Nikolai Nikolesson, eller noe tilsvarende, og dette navnet stemmer jo bra med det du har funnet. Peder tok navnet Hofslund.I passasjerlistene over havet nevnes de begge to som Hofslund.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Torleif, - Den Ole N. som var gift med Jennie, kan du bekrefte at det er Ole Hofslund, eller er det kanskje feil? Om det skulle stemme, vet du om Jennie hadde en sønn ved navn George Johnson fra sitt 1. ekt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-tellingen var foretatt 28. januar, så da er vel fødselsåret mest sannsynlig 1914 for Oscar og 1915 for Harold, så da skulle vel dette være to gode 'kandidater registrert i SSDI:Name: Oscar NickolaisonSSN: 507-03-0713Last Residence: 68104 Omaha, Douglas, Nebraska, United States of AmericaBorn: 18 Jun 1914Died: Feb 1981State (Year) SSN issued: Nebraska (Before 1951 )-----------------------------Name: Harold NickolaisonSSN: 506-14-0733Born: 29 Dec 1915Died: 7 Apr 1990State (Year) SSN issued: Nebraska (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Fra 'U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946 Record':Name: Oscar H NickolaisonBirth Year: 1914Race: White, citizenNativity State or Country: NebraskaState: NebraskaCounty or City: DouglasEnlistment Date: 17 Mar 1944Enlistment State: Kansas Enlistment City: Fort LevenworthBranch: No branch assignment Branch Code: No branch assignmentGrade: PrivateGrade Code: PrivateTerm of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to lawComponent: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: Grammar schoolMarital Status: Married

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mer usikkert, men dette kan være deres søster Nina. Merk at dødsstedet er (omtrent) det samme som for Oscar. Hun var kanskje gift med en John B. Heavican, død 6. aug. 1988.Name: Nina B. HeavicanSSN: 505-24-5953Last Residence: 68132 Omaha, Douglas, Nebraska,United States of AmericaBorn: 22 Nov 1924Died: 30 Dec 2000State (Year) SSN issued: Nebraska (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.