Gå til innhold
Arkivverket

[#30413] Iver Fredriksen, f 1824 på Hitra..hvem var hans foreldre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med følgende ?:Iver bodde i 1865 på gården Qvalvig på Hitra sammen med sin familie og sin stefar. Se lenke: LenkeJeg har tenkt følgende muligheter:1.Iver kan være sønn av sin stefars kone (men hadde det da ikke stått 'hennes sønn' da?2. Hans (stefaren) kan ha 'tatt til seg' IverEr det noen som skjønner dette?På forhånd takkLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje Iver er son til ei som Hans har vore gift med? (=tidlegare enkemann)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ifølge FS (VRI) ble Iver født 27.10. og døpt 10.12.1826 på Hitra. Foreldre Fridrik Iversen og Susanna Gudmundsdtr.Moren er da trolig søster til Martha.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiMariann: Ja tanken har slått meg, men det er et stort hull mellom 1801 og 1865Odd Brede: Jeg så også dette nettopp, men det er to år feil med året, men det kan jo ha sin forklaring. Men det som er et problem er at jeg finner verken Martha eller Susanna i 1801Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Iver var nok født utenfor ekteskap. Faren Frederich Iversen født ca 1798 giftet seg ifølge FS (VRI) på Hitra 12.7.1829 med Maria Andriasen født ca 1800. Hans far: Iver Hansen. Hennes far: Andrias Nilsen.Frederich sammen med far og mor og farfar finner du her i 1801 tellingen for Hitteren LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Susanne er trolig her sammen med mor Lenke Ifølge Fs ble det på Åmot, Hedemark 3.5.1789 døpt en Susanne Gudmundsdatter. Foreldre Gudmund Olsen og Rønnov Olsdatter.Jeg tipper da at Susanne og Marthe er halvsøsken og trolig født utenfor ekteskap begge to.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Brede:Jeg er imponert over dine 'funn', og dette stemmer veldig godt når det gjelder både navn og alder, men....Det er langt fra Åmodt til Hitra, og mine tanker går vel kanskje i den retning at moren til Susanne kanskje hadde vært en tur i Trøndelag, ikke omvendt. Hun var tjenestepike, mens han drev med jordbruk og fiske.Men uansett: Tusen takk skal du haMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.