Gjest Anne Lise Johansen Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 Jeg fant i kirkeboka for Ringsaker 1877 følgende:Michel Syversen, Pillerviken...................Hvor er Pillerviken, det høres ut som en husmannsplass. Er det noen som vet noe om folket som bodde der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne Lise Johansen Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 Jeg oppga feil årstall. det skal være kirkebok fra 1777 selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 Ligger på Lalm i Vågå. Brtydningen er vika (i Ottaelva) med småfisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Grethe Flood Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 I 1900-tellingen finner jeg Pillervigen som et gårdsnavn i Vågå i Gudbrandsdalen. Og her har jeg noen opplysninger fra Oluf Ryghs Norske Gaardnavne [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS59397@13525=on>Lenke. Hos Rygh finnes også gårdsnavnet i Vågå. Men i folketellingen 1801 finner jeg både Pillerviig i Vågå Lenke og Pillervigen i Ringsaker LenkeI 1801 finner jeg en Michel Syversen i Ringsaker, men på gården Lunden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 Ok, da kom han fra Ringsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 24, 2005 Del Skrevet Mai 24, 2005 Så slipper vi denne gangen en debatt om Skottetoget 1612. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Håkon Christiansen Skrevet Mai 25, 2005 Del Skrevet Mai 25, 2005 Og Michel Syversen av 1777 (født? konfirmert? det forteller du oss ikke, desverre) er vel sannsynligvis sønn eller sønnesønn av den Syfuer Pillervigen som du finner i Legdsrullene av 1697?? Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Myhre Skrevet Mai 25, 2005 Del Skrevet Mai 25, 2005 Det gjelder nok Mari Michelsdatter døpt 2/2-1777 Pellervikeneie,Ringsaker.Foreldre Michel Syversen og Inger Joensdatter. Stedet er meget nær Brumunddal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne Lise Johansen Skrevet Mai 25, 2005 Del Skrevet Mai 25, 2005 Jeg oppga ikke hvem det omhandlet da jeg var mest nysjerrig på navnet, Men det er som nevnt over Mari Michelsdatters fødsel i mars 1777. Foreldre er Michel Syversen, Pillerviken og Inger Joensdatter. Fint at dere har andre opplysninger om personene, da jeg ikke har peiling på Ringsaker og det er vanskelig å granske slekt når man ikke er lokalkjent med navn. Hele familien er fra Nord-Fron så dette var en morsom utenomslenger.Skottetoget du liksom. Forstår det har vært en smule diskutert før, så jeg skal ikke begi meg innpå dette. Men de var nå tapre gudbrandsdølene da,- synes du ikke? Takk for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet Mai 26, 2005 Del Skrevet Mai 26, 2005 Jeg siktet til de endeløse debattene om hvorvidt folket på Pillerviken stammet fra Pillarguri. Morsom, men gal terori. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts