Gå til innhold
Arkivverket

[#30421] Elisabeth Amalie Olsen f. Kristiansen

Gjest Heidi Jangås
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Jangås

Leter etter Frithjov Olsens kone, Elisabeth Amalie f. Kristiansen. Har funnet Frithjov i 1900 tellingen (Sjøregisteret og som fraværende i sitt hjem på Løkka i Asker. Har ikke funnet Elisabeth Amalie. Det er disse to som står oppført på dåpsattesten til min oldefar Fritz Albert Olsen. Håper noen kan hjelpe meg med informasjon. All informasjon mottas med stor takk:)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidi jangås

I dåpsattesten til oldefar (Fritz Albert Olsen) står det at han er født 18. oktober 1890 på Wettre i Asker, av foreldrene styrmand Frithjov Olsen og Elisabeth Amalie f. Kristiansen. Står også at de ikke har lagt frem ekteskap til lysning i menigheten i Asker.Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Takk for tipset, men jeg skjønner ingen ting for Elisabeth Amalie finnes ikke på noen av listene. Kan jo tenkes han Frithjov hadde to damer:) I 1900 tellingen står det at Sophie er husfrue. Nesten et lite mysterie dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Heidi , mye er rart her (bl.a dette på Fr. Ols.) 'hf (Søn) Svigersøn', og at det er 'telt inn en ekstra' sønn f 1887, mulig du Må i kirkeboka, hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du prøvet kirkeboka for Asker, for etter det du skriver så går jeg ut fra at han var født i Asker ? Der burde det stå mye mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

Hei Egil og Berit! Takker for gode tips. Må en til riksarkivet for å finne kirkeboken for Asker eller ligger den på nett? Må jo innrømme at jeg blir veldig nysgjerrig på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ja,dette så rart utEn mulighet er å få se på den originale tellingen,da det her kan se ut som det kan være en feilregistrering.Prøv en telefon til Riksarkivet/Statsarkivet som nå er i Oslo ByarkivJeg fikk selv se originalen i 1885 tell. (og der hadde de glemt å reg.en familie)MvhSolveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje døde Elisabeth da Fritz eller en av de andre barna ble født. Jeg ser en av døtrene også heter Elisabeth. Frithjov kan ha giftet seg på nytt med Sophie. Ole Thors. er vel sannsynligvis Sophies sønn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene ligger ikke på nettet. Du kan reise til Deichmans bibliotek i sentrum. Riksarkivet har filmene sine der for tiden da de selv er stengt pga. ombygging. Eller du kan reise til Asker eller Bekkestua bibliotek om det passer deg bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Jangås

takk igjen for tipset:) Jeg tar nok en tur så snart jeg har anledning. Er det vanskelig å finne frem i slike arkiver? får man hjelp av bibliotekar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nok ikke det er stor hjelp å få på Deichmann. Spør etter avdelingen som har film fra Riksarkivet. Der står det noen tynne svarte bøker. En bok pr. fylke. I Akershusboka finner du Asker, og så er det bare å se etter årstall. Nå er ikke Asker på rullefilm, men på microfisch. Det er ikke vanskelig å finne ut av. Det er sikkert noen andre brukere der som kanskje kan hjelpe deg å komme i gang.Ang. Asker og Bekkestua bibliotek, ring først og spør hvilke dager det er folk til stede på avd. for slektsforskning, og da vil du nok få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.