Gå til innhold
Arkivverket

[#30422] Emigranter til Amerika kring 1850.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Den 9.juni 1849, drog min tippoldemor Marit Evensdatter ut fra Drammen med kurs for Amerika. Det ser ut til at hun har forlatt mann og barn, og bare dradd avgårde. Mitt spørsmål er: Finnes der noe opplysninger i Amerika om utvandringen på denne tiden? Det skal vistnok være et arkiv 'there over'som skal ha registrert personer fra Skandinavia som innvandret i perioden 1840-70. Kjenner noen til dette? Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager, innlegget kom på Arkivforumet, det skulle ha vært på Brukerforumet.Mvh.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er jo folketellinger 1850, 1860, 1870, 1880..... Rart at hun dro på den måten, kanskje hun hadde søsken der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det henne 54 år som ifølge Norway Heritage dro med skipet Benedicte fra Drammen og ankom New York 22/8 1849?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg er enig med Hans i at det er underlig om hun dro helt alene. Er du Torleif, sikker på at hun ikke reiste til et av sine barn, eller til brødre eller søstre.Jeg finner en Mary Alefsen 50år i Pleasant Springs i Dane county i Wisconsin i census 1850. Hun bor ikke med nown ektemann. Dette er en mulig kandidat. Men var jeg deg, ville jeg nøyere undersøkt om hun ikke hadde andre emigranter å reise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja Astrid det er helt riktigt, men å finne henne igjen i Amerika har jeg ikke klart. Vi er noen etterkommere etter Marit som har forsøkt å løse denne nøtten. Med samme skip som Marit, reiste også en herre med navn John Petter Tesmann og hans kone Maren Sørine Tesmann. Også dette paret ser ut til å ha dradd fra Søndre Land. Marit skulle antagelig til Wisconsin, senere har vi klart å finne en kvinne ved navn Mary Tesmann, kan dette være Marit tro? Har ekteskapet raknet for Tesmann? Og Marit har giftet seg på nytt der borte? Har prøvd å finne henne igjen på folketellinger i Amerika, men klarer ikke å få navn og alder til å stemme.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ingen av Marit sine barn var dradd til Amerika på denne tiden. Jeg har heller ikke klart å lokalisere søsken som har dradd over. Hennes fulle navn er: Marit Evensdatter Sørbergeie, fødd 6.jan.1795. foreldre var Even Hansen Sørbergeie og Kari Hansdatter. Hun hadde følgene søsken:Ragnhil Evensdatter f.1793-----Even Evenson f.1798-----Hans Evensen f.1800 og Kari fødd 1802. Marit ble viet 22.nov.1815 i Hov Land med Ole Olsen Grandgaard. Paret hadde følgene barn: Even Olsen Myrengen f.1816 Karen Andrine Olsdtr. 1818 Ole Olsen 1821 Andreas Olsen 1824 Gudbrand Olsen 1826 Syver Olsen 1829 Mikal Olsen 1832 Gunhild Marie Olsdatter 1835 og min egen oldefar Nikolai Olsen f.1838. En kan gjøre seg mange tanker hvorfor Marit drog fra mann og barn, men både de harde kår på den tiden, og kansje noe romanse kan ha vært årsaken. Skulle gjerne gitt mye for å løse denne nøtten. Mvh, Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Ketil, jeg har ved et Oslobesøk, samt med bekjente i distriktet prøvd endel av disse registre, men jeg finner henne ikke.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TorleifHar du funnet ut når Marits (forlatte?) ektemann Ole Olsen Grandgaard døde? Dødsfallsprotokollen kan da (om du har flaks) fortelle om hans kone fortsatt var i live og ev. hvor hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for dine innlegg Jon. Ole Olsen Grangaard døde 4.aug.1885. Nå har jeg ikke akkurat alle notater foran meg, men enten står det ved folketellingen av 1865-eller 1875 at hans kone har dradd til Amerika. Denne historien har pirret meg endel, det er en noe usedvanlig grunn til at en kvinne på den tiden drar fra Søndre Land, til Drammen og med kurs for Amerika. Hennes yngste sønn Nikolai var knappe 11 år når moren forlot familien.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Torleif Hvis Marit Evenssdatter virkelig skilte seg, fra Ole Olsen, så skal det vel sannsynligvis finnes noen form for dokumentasjon på skilsmissen i arkivene. Kanskje ble hun skilt fordi hun ville inngå nytt ekteskap 'over there'. Og kanskje avsløres oppholdsstedet hennes i disse papirene. Hva med nok en arkivtur???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I don't read Norsk, will it help to mention that John and Mary Tesman are in the 1860 census? He, 63 and she, 65. He is a laborer, both born Norway. Winnebago county, at Winneconne. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

There were children, a daughter it seems; in the 1880(FS) Mary is a widow, same place, 83, with grandson Henry; what do you think ? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Mary is a widow in the 1870, it seems; same place, but as Teistman, 54; living with an Ole Olsen, about 11 i think; and an Andrew Peterson, 48; Julia ,37; and Maggie, 2--all born Norway. They live in the village; so John ought be buried there or nearby in the 1860's. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til Jon og Roger.Roger du har gitt meg noen nye opplysninger, før jeg ligger bort teorien om Teistmann, må jeg prøve å sjekke endel navn av etterkommere her i Norge.Alderen på denne Mary stemmer meget gått, men det trenger heller ikke å bety at hun er den rette. Som sagt historien til denne min gamle tippoldemor 'pirrer' meg, og jeg skulle gjerne ha løst gåten om henne. Muligens må jeg finne ut på Statsarkivet på Hamar, om hun er nevnt i Ole sitt skifte. Jeg er uttrolig glad for alle gode innspill, og jeg takker dere hjerteligst.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.