Gå til innhold
Arkivverket

[#30432] Ole Joensen Mæstad, Evanger, Voss

Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I digitalarkivet finner en Ole Joensen som konfirmant i 1770 og som brudgom i 1777, begge gangene med Mæstad som gard. Men det er ikke mulig å finne han når han ble døpt. Jeg finner en Jon (Asgrimson) som far på Mæstad fra 1761 til 1768, kan det være faren? Kan noen hjelpe meg med dette?mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Finner i Evangerboka I, side 315. Om det kan gåes god for: Jon Asgrimson Meland fikk bygselbrev på br. nr. 4 på Mestad i 1760. Han var f. 1725 d. 1794. G. 1752 m. Brytteva Olsdtr. Ulvund, Vossestrand, f. 1728 d. 1801. De hadde 9 barn, hvorav Ole f. 1755 var nr. 2 i rekken. Han ble g. 1777 m. Marjo Helgesdtr. Styve, f. 1743. Ole overtok bruket etter faren. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Flott! Tusen takk. En må vel gå ut fra at dette stemmer. Det er jo ellers den eneste Jon med tilknytning til Mæstad i det aktuelle tidsrommet.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jon Asgrimsen Mæstad får følgende barn på Mæstad: Giertrud 1761, Ragnilde 1762, Haagen 1765, Brytva 1768, Brytva 1769.På Mæland finnes en Jon (Joen) som får barna: Live 1752, Ole 1755, Giertrud 1757. Her er ikke farsnavnet på Ole oppgitt. Men ut i fra bygdeboken så kommer jo Jon fra Mæland så dette er da trolig hans barn før han flyttet til Mæstad.Dessverre er mors navn ikke oppgitt på noen av barna. Mulig at jeg kan bidra med faddere for å løse gåten. Gi meg beskjed så skal jeg se på dette.Jeg holder på å registrere døpte på Voss. 1711-1721 er ferdig. 1732-1782 er ferdig. Holder på med 1726-1731. Og når dette er ferdig så skal alt slåes sammen og legges ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ole sin dåp i 1755 er følgende fadder. Peder Niaatvedt, Aad Asgrimsen Mæland, Haagen Asgrimsen Mæland, Marite Mæland, Marite Olsd. Tveite. Så her er det jo 2 stk Asgrimsen som er fadder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS OBS. jeg har funnet at i 1765 da Jon Mæstad får sønnen Haagen er en av fadrene: Jon Asgrimsen Mæland!!!På barna Brytva i 1768 og 1769 står som far Jon Asgrimsen Mæstad, på de andre er det kun Jon som er oppgitt.Jon Asgrimsen Mæstad er også fadder på Brytva i 1769. Kanskje han er fadder på sine egne barn??!! Det er ikke vanlig slik jeg har sett det, men hvem vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg 6: Hvis jeg oppsummerer rett så er Brytva som ble født i 1769 datter til Jon Asgrimsen Mæstad og en av fadderne heter Jon Asgrimsen Mæstad, altså identiske navn og høyst sannsynlig samme person. Da framgår det vel direkte av det at han faktisk var fadder for sitt eget barn. Men hvis Jon Asgrimsen Mæland var fadder i 1765 så er det noe som ikke stemmer, for han flyttet jo til Mæstad i 1760 ifølge innlegg 2. Og etter det må vi gå ut fra at han hadde gårdsnavnet Mæstad.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg 4: Regner med at mor til barna er den som Jon Asgrimson Mæland giftet seg med i 1752: Brithe (Brytteva) Olsdatter Ulven. Hennes foreldre heter Ola og Gjertrud noe som også passer perfekt til navnene på barna.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Min ane Jon Asgrimson var født på Meland nedre. Han ble trolovet og ekteviet med Brytteva Olsdtr Ulvund henholdsvis 6/1 og 29/5 1752 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/vossVigd&postnr=1713>Lenke). Begge gårdene er i Vinje i Vossestrand og deres opphav finnes i bygdeboka for Vossestrand. Han ble begravet 19/10 1794 69 år gammel(Lenke), mens hun ble begravet 28/6 1810 73 år gammel (Lenke). Jeg nedstammer fra datteren Liva (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Ser at Renathe-Johanne Wågenes nevner opp alle barna. I Evangerboka I, side 315 er nevnt også en Ragnhild f. 1761 med død samme år. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giertrud er født 1761 og Ragnilde 1762. Det sier orgialkirkeboken. Stol aldri 100 % på en bygdebok. Jeg har sett alt for mange feil til det. Og selvsagt er nok mor den Jon Asgrimsen gifter seg med. Tenkte bare å nevne at mors navn ikke var oppgitt i kirkeboken på dåp. Når det gjelder fadder i 1765 på Haagen. Det står Jon Asgrims. Mæland som fadder. Presten kan ha skrevet feil da, men det er hva orginalen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er gravlagt en Ragnilde Jonsd. Mæstad i 1761, men hvem dette er kan man jo lure på. Det er jo helt klar ikke den Ragnilde født i 1762. Kan det være en feilskriving for Giertrud som er født 1761 og som dør?? Eller en tvilling (men den er ikke innført som døpt da - nå har jeg bladd igjennom kirkeboken igjen for å sjekke). Kanskje jenten i 1761 het Ragnilde og presten skrev feil inn ved dåp og det ble Giertrud. Hvem vet.... kanskje du ikke helt svaret på dette.?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Siden nå engang et svangerskap ikke er fullt så langt som et år, er det mulig å føde to barn i samme år. Men dersom dødsdatoen til Ragnhild f. 1761 er oppgitt, kan en vel konkludere enten det ene eller det andre. At Gjertrud og Ragnhild var muligens var en tvillingfødsel. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giertrud er døpt Dom: Jubilate (12/4) i 1761 mens Ragnilde er døpt Dom: 1 Adv. (28/12)i 1762. Ragnilde er gravlagt Dom: 20 p. Trin (4/10) i 1761 og er da 23 uger gammel (er da født i april). Så kanskje Giertrud og Ragnilde i 1761 er identisk? Du for se om Giertrud som er døpt i 1761 vokser opp. Konfirmert, gift, skifte etter Jon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei. Iflg. bygdeboka for Evanger, vokser Gjertud f. 1761 opp, og gifter seg senere med Nils Ingebrigtson Bindingbø. De flytter til Lindås. Av det er det vel mulig at Gjertrud og Ragnhild, begge født i april 1761, er tvillinger. Selv om bare den ene er nevnt i kirkeboka. Kanskje presten og tok / skrev feil?? Ragnhild f. 1762 dør iflg. bygdeboka i 1797. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.