Gå til innhold
Arkivverket

[#30433] Jens Danielsen og Thrine Nielsdtr. Hamarøy

Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Dette paret giftet seg etter det jeg vet,11.11.1787. De var søskenbarn, og fikk kongelig dispensasjon for giftemålet. Far til Jens var Daniel Enoksen som var f.ca.1737. På f.c. fant jeg at Daniel gifter seg 13.07.1777 m. Ane Marie Andersdtr., og hun må da være hans andre kone, dor i 1801 oppgis han å være enkemann etter sitt andre ekteskap. Jens oppgis å være f. 1760, og Thrine i 1762 på samme telling. Hvem var mor til Jens, og hvem var Thrines foreldre? Vet noen mer om deres slekt bakover? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei…Her har du noen skifter å jobbe med, lykke til… :-)Skifte etter Elisabeth Jensdtr., Tittelvigen i Hamarøy åpnet 02.09.1775 Ektefelle: Daniel Enochsen, Tittelvigen i Hamarøy Sønner: Jens Danielsen, 14 år – Enoc Danielsen, 11 år – Niels Danielsen, 4 år – Anders Danielsen, 2 år – Elias Danielsen, ½ år, alle i Tittelvigen i Hamarøy…Skiftet etter Jens Haagensen Tanmoen i Hamarøy åpnet 10.10.1780 Ektefelle: Berthe Sophie Andersdtr, Tanmoen i Hamarøy Hans Jensen, sønn av avdøde, Tanmoen Elisabeth Jensdatter, datter av avdøde, død, Tittelvik, ektefelle: Daniel Enochsen dattersønner av avdøde Elisabeth Jensdatter: Jens Danielsen, 18 år - Enoch Danielsen, 15 år - Niels Danielsen, 13 år - Anders Danielsen, 5 år, alle Tittelvik i HamarøySkifte etter Torkild Enoksen Næss i Hamarøy åpnet 12.03.1812 Ektefelle: Elen Catrina Haldorsdtr, Næss i Hamarøy Niels Enoksen, bror av avdøde, død, Næss Enok Nielsen, Brorsønn, Næss – John Nielsen, Brorsønn, Næss – Sidsel Maria Nielsdtr, brordatter, gift, ektefelle: Anders Pedersen Rørvig – Trine Nilsdtr, brordatter, gift, ektefelle: Jon Danielsen Nordland (i Hamarøy) – Jacob Enoksen, bror av avdøde – Jacob Andreas Jacobsen, Brorsønn, Tømmernæs – Maren Jacobsdtr, brordatter, gift, ektefelle: Johannes Jensen, Bogen i Lødingen – Soffie Jacobsdatter, brordatter, gift, ektefelle: Enok Nilsen, Næss – Mette Jacobsdtr., brordatter, gift, ektefelle: John Nielsen, Næss – Kirsten Jacobsdtr, brordtr, død, Næss – Enoch Christensen, 18 år – Jacob Christensen, 15 år – Anne Christensdtr, 12 år, alle 3 barn av Kirsten Jacobsdtr – Daniel Enoksen, bror av avdøde, død – Jens Danielsen, brorsønn, gift, Nordland (i Hamarøy) – Anders Danielsen, brorsønn, gift, Bakken (i Engeløy)…Skifte etter Enoch Hansen Nes i Hamarøy åpnet 14.05.1770 Ektefelle: Kjersten Danielsdtr, Nes i Hamarøy - Niels Enochsen, sønn av avdøde, ugift, Nes - Jacob Enochsen, sønn av avdøde, Tysnes i Hamarøy - Daniel Enochsen, 26 år, sønn av avdøde, Tittelvik - Torchel Enochsen, sønn av avdøde, NesMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Knut. Tusen tusen takk for din fabelaktige oversikt.Det var en ren nytelse å lese. Jens Danielsen og Thrine Nielsdtr. hadde datteren Maren som var f. 1796, og jeg stammer fra henne. Under Thorkild Enochsens skifte står oppført Trine Nielsdtr., g.m. Jon Danielsen,- jeg regner med at dette er ovenfornevnte par, og at det skal være Jens. Det vil jo stemme med at de var søskenbarn. Kanskje jeg kan spørre deg om du også har tilgang til skifte etter Jens eller Trine? Navnet Winther forekommer som mellomnavn for flere av etterkommerne, muligens kun av artighet, men er det noen som vet? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiFinner ikke skifte etter Trine, men har funnet skifte etter Jens Danielsen, åpnet 18.05.1835, kårmann Nordland i Hamarøy. Falittbo. Eneste arving er datteren Berith Sophia Jensdatter, Nordland i Hamarøy.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ...beklager, men det var bare de nevnte skiftene jeg fant på Jens og Thrine som jeg er rimelig sikker på hører til her.Hvorvidt det er Jens som er registrert som Jon og gift med Trine, kan jeg ikke si noe sikkert om, for det er en Jens Danielsen registrert nest sist i skiftet... (innlegg 2 skifte 3)... han kan være ført opp dobbelt...Jeg kjenner ikke godt nok til Winther slekta til at jeg klarer å se om noen av anene som er nevnt i skiftene (innleggene 2 og 4) kan være i denne slekta. Den kan jo også komme inn etter Jens og Thrine.....Jeg har sjekket et annet skifte som dukket opp, og mener at det er relevant her:skifte etter Anne Gillesdtr Hanchaas i Hamarøy åpnet 08.08.1739 .. Ektefelle: Daniel Jacobsen Hanchaas – Jacob Danielsen, sønn av avdøde, død, Lund i Hamarøy – Jacob Jacobsen, sønnesønn, 20 år, Lund – Peder Jacobsen, sønnesønn, 18 år, Lund – Daniel Jacobsen, sønnesønn, 12 år, Lund – Sissel Jacobsdtr, sønnedatter, 16 år, Lund – Maren Jacobsdatter, sønnedatter, 14 år, Lund – Anne Jacobsdatter, sønnedatter, 7 år, Lund – Kirsten Danielsdatter, datter av avdøde, gift, ektefelle Enoch Andersen, Næs i Hamarøy...I dette skiftet er Enok registrert med farsnavn Andersen, men adressen og konas navn viser at det sannsynligvis er samme mann som det er skifte etter i 1770 på Nes i Hamarøy (innlegg 2 skifte 4).. det som kommer frem ved gjennomgang av navn er at Enok ikke har en sønn ved navn Hans, men det er en sønn ved navn Anders. Dette tyder på at det i skiftet over antakelig er registrert rett farsnavn... dette må du kontrollere mot andre kilder...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei til både Knut og Lars. Jens og Thrine hadde 9 barn, og en av disse var bl.a. Berit Sophia som var født 1794 og døde 1858 i Rørvik på Hamarøy. Hun hadde sønnen Jens Andreas Fredriksen som var f. 1830. Hun var sannsynligvis ikke gift, og har kanskje bodd hjemme hos faren. Av de 8 barna (jeg skrev feil i beg.), så overlevde 6 av barna faren Jens. Barn nr 2, var døpt Karen Winther Jensdtr. f.1790. Jeg er ihvertfall veldig takknemlig for de svarene jeg har fått. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Et lite innspill om bruken av Winther-navnet i denne familien:Trine Nilsdatters foreldre var, som antydet tidligere, Nils Enoksen (1730-1796) og Karen Jonsdtr (1736-1808), som bodde på Ness. Og det er fra sistnevnte at Winther-navnet kommer inn. Karen var nemlig datter av Jon Iversen (opprinnelig fra Tjelsund) og Catrine (Trine) Jakobsdtr Winther fra Tranøy/Senja. De to – Jon og Catrine – bodde i Ulvsvåg og i Juvika (begge gårdene i Hamarøy). Denne Winther-slekta er den samme som vi ellers finner svært mye av i dette området.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Børge. Tusen takk for oppklaringen av Winthernavnet. Jeg gleder meg til ditt arbeide med Hamarøyslekter/gårder begynner å dukke opp på Hamarøy kommunes sider. Det tror jeg det er mange som gjør. Om du fortsatt trenger opplysninger om f.eks. Sel/Vågåfolk, så har jeg nå mye informasjon om Bondestad/Kråkmo/Rødelvfolket.Det er fortsatt mye jeg selv lurer på om disse folkene vi har vært inne på, men jeg setter min lit til at du kommer til å ha mye informasjon om dem. Tusen takk i alle fall. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Gullbjørg.Her har du noe om Winther slekta som du etterlyser. Jon Iversen,Født 20.09.1695 Myklebostad,Tjeldsund.Død 11.12.1777 Dybvik,Hamarøy.Han var sønn av Iver(Ivar)Olsen og Mette Nilsdatter.Jon var gift med Catrine(Trine)Jakobsdatter Winther,Født 1690 Tranøy,Senja.Død 1760 Ulsvåg,Hamarøy.Foreldrene til Catrine er Jakob Pedersen Winther,født Nøtten,Ålborg,Danmark.Død 1734 Tranøy,Senja og Marite Høstmark Nielsdatter Humble,født 1663 Gildeskål,død 1752 Tranøy,Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Mine barn er forøvrig også etterkommere av Iver Olsen og Mette Nilsdatter. Dette gjennom datteren Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Roar og Lars. Jeg må bare fortsette å takke. Alle bidrag jeg har mottatt fra dere der ute, har gjort meg noen hakk rikere. Nå har jeg vært inne på Simen Ellefsens side, og funnet mye som jeg før har sett, men ikke ant hadde noe med meg selv å gjøre. Morsomt. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.