Gå til innhold
Arkivverket

[#30437] Lars Olsen Alvestad gift 1790 med Pernille Pedersdtr. Alvestad, Møre og Romsdal


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Lars Olsen Alvestad (c1751 - 1834) giftet seg 1790 med Pernille Pedersdatter Alvestad (født c1756). Jeg er usikker på foreldrene til Lars og Pernille, men tror at det kanskje kan være Ole Olsen Vatne (c1717 - 1777) som i 1742 gifter seg med Marte Pedersdatter Vatnehaug og blir gardbruker på Alvestad. Ole kan før Marte ha vært gift med Maren Olsdatter Drønnesund og etter Marte vært gift med Thyri Ingebrigtsdatter Drønnen. Her kan det ha vært flere Ole Olsener involvert. Foreldrene til Pernille er jeg også usikker på, men faren heter vel Peder og moren muligens Kari Olsdatter, med Alvestad som opprinnelsessted. Jeg har funnet noen holdepunkter i folketellinger og kirkebøker, men mangler fremdeles for mange opplysninger til at jeg har kunnet sette brokkene av opplysninger sammen til en noenlunde sikker familiesammenheng. Disse opplysningene er altså svært usikre. Det er mange med like navn i området. Er det noen som kan bekrefte/ avkrefte/korrigere dem, eller er det noen som har tilleggsopplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Kjartan!Kan det være disse som gifter seg her?Husband LARS OLSEN Pedigree Birth: Christening: Marriage: 11 JUL 1790 Haram, More Og Romsdal, Norway Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife PERNILLE PEDERSDR Pedigree Birth: Christening: Marriage: 11 JUL 1790 Haram, More Og Romsdal, Norway Death: Burial: Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

I kyrkjeboka står enkem. Lars Olsen Alvestad og pige Pernille Pedersd. ib. Spons. er Ingebrigt Mortensen Synnaland og Knut Raffelsen Alvestad. Fadderar i dåpen til dottera Marie Olave 10. jan 1794 er Tor Knudsen Alvestad, Jakob Justesen Hildre, Willum Pedersen Myren, Guri Hansd. ReitenBrite Raffelsd. Hildre, Siri Hansd Synnaland. Lars Olsen var først gift med Gjertrud Olsd. 29 sept 1788. Der er ungkar Lars Olsen gift med pige Gjertrud Olsd. Alvestad. Han kan godt vere innflyttar. Eg har gjetta på at andre kona kan ha vore frå Synnaland (Hansgaard?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Ole Ols. Vatne og Marte Pedersd. Vatnehaug står omtala i Vatneboka bd 2 s 66 (feil Ole?)og s77. Ole var fadder i ein dåp for Ole Ågnesen og Gjertrud Strangesdtr. 14 sept 1748. Eg finn ingen barn av Ole Olsen og Marte Pedersd. i kyrkjeboka. Kan dei ha born døypte i Vatne? Olle Ollsen Alvestad er død '60 - 70 aar' 29. mars 1778. Det er også ein Ole Olsen Alvestad som døyr juni 1790, 61 år. Ole Olsen Vatne er fødd 1724. Så der har vore to i same generasjon.Marte Pedersd. døyr 44 år(?) i 1743. Det stemmer ikkje med fødeåret i Vatneboka. Ole Ols. Alvestad gifter seg med Eli Knutsd. Hildre i 1744, og med Maren Olsd. Drønnesund ca 1761. Eg finn ikkje Eli Knutsd Alvestad innført som død i dette tidsrommet, så det kan godt vere to Olaar.Ole Olsen og Maren Olsd. Alvestad får ei dotter, Eli i jan 1764, tvillingar, Nils og Maren i 1767 og Ole Olsen Alvestad får ei dotter Marte i 1773, mor ikkje oppskriven. Ingen Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Eg var litt kjapp i går. Eli Knutsd. Alvestad er innførd som død 21:Trin. 1762. Når Maren Olsd og Ole Ols. kallar Dottera si Eli i 1764, er det nesten sikkert same Ole'n. I Vatneboka, bd 2 s 666 står at Maren f. 1731 blir gift i 1761 med Ole Olsen Alvestad. Minst eitt av årstala må vere feil. Bror til Maren, Nils Olsen, 'gifte seg til' Synnaland, nabogard til Alvestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Otterlei

I Grunnboksregisteret, Alvestad gnr. 27 er det i 1757 ei innføring: 'Ole Olsen Vatne 3 1/4 mel av Borgund prestebol.'1788: 'Lars Olsen bygsler 1 p. 7 1/4m av Både'.I skifteregisteret same stad er det 26.11 1804 innført 'Lars Olsen Alvestad Konkursbo'.Er dette dine menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Det er sikkert same Lars Olsen som i 1801 f.t. står som ein av 6 brukarar på Alvestad, med kone Pernille, sonen Peder(6år) og døtrene Gjertrud(9), Maren(8) og Ingeborg(2). Gjertrud er i så fall oppkalla etter første kona til Lars, Gjertrud Olsd. Alvestad, Peder er etter morfaren. 'Næraste' Ingeborg er mor til Ole Olsen Vatne. Maren kan vere oppkalla etter Maren Olsd. Drønnesund, dersom ho var mor til Lars. 'Problemet' med det er at Maren Olsd. og Ole Olsen (Vatne) Alvestad ikkje vart gifte før etter at den førre kona til Ole Olsen, Eli Knutsd. Hildre, var død i 1862. Dvs at Lars Olsen (50 år i 1801) vart fødd mens Ole Olsen var gift med Eli Knutsdtr, og han er ikkje innførd som døypt i Haram. Maren Olsd. f. 1831 er gammal nok til å vere mor til Lars. Kan han finnast døypt ein annan plass, Vatne? og kven var i så fall faren? Kan den 'andre' Ole Olsen Alvestad ha noko med dette problemet å gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Mitt forrige innlegg forsvant dessverre på uforklarlig vis på veien fra min PC. Elektronisk uhyre? Til Hege; Ja dette er riktig ektepar. Til Håkon; Lars Olsen Alvestad er nok riktig person. Jeg kjenner ikke noen annen Lars Olsen i dette området, knyttet til Alvestadnavnet. 'Min' Lars Olsen har barna som Ivar nevner. Maren, døpt Marie Olave, er min tipptippoldemor. I følge min familie het hun Maren Olave. Dette er jo et interessant navn i forhold til oppkallingsreglene som ble brukt i dette området. Første barn var Gjertrud, oppkalt etter første kona til Lars. Neste barn burde hett Ole hvis han var gutt, men Maren Olave var jo et bra alternativ hvis farmor og farfar het Maren og Ole. Så langt har jeg ikke funnet noe om Lars sitt opphav i noen kirkebøker eller bygdebøker noe sted i nærheten. Kan det tenkes at han har vært et uekte barn av Maren og Ole og som sådan ikke vært synliggjort i kirkebøkene? Begge Ole Olsen er i passende alder til å være far til Lars. Ut fra navnet til min tipptippoldemor Maren Olave har jeg gjettet på at det var Ole Olsen Vatne Alvestad som var den riktige faren, men har også strevd med manglende opplysninger fra kirkebøkene og årstall som ikke stemmer. Jeg står i grunnen like fast på foreldrene til Pernille. Også her mangler jeg opplysninger fra kirkebøkene fra 1750 - 1769, nettopp de aktuelle årene for fødsel/dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Etter å ha sett nærmere på det jeg har av opplysninger, samt det som har kommet frem før i dette temaet innser jeg at jeg ikke har noen opplysninger som knytter Lars Olsen til noe opphav fra Alvestad. Han er nok mest sannsynlig innflytter som Ivar skriver. Etter å ha lett gjennom Vatneboka I og II finner jeg et mulig foreldrepar på Ytrestrand. Ole Larsen Ytrestrand giftet seg 1750 med Ingeborg Jonsdatter Ulla. Vatneboka sier at de først bodde utenfor sognet og at de kan ha fått flere barn enn det som er nevnt i boka. Det er plass til et barn før de som er nevnt og dette barnet ville mest sannsynlig hett Lars hvis det var en gutt. Barneflokken deres inneholder en Lars, født 1767, men han er åpenbart oppkalt etter farfar som da nylig var død. Hvis foreldrene til Lars Olsen het Ole og Ingeborg forklarer det mye om navnene til barna til Lars og Pernille. Når det gjelder Ole Olsen Vatne som gifter seg med Marte Pedersdatter Vatnehaug og som blir gardbrukere på Alvestad så er jo dette et rart ekteskap hvis vi skal tro på Vatneboka. Han er 18 og hun 36 og de er søskenbarn. Dette skulle jo ikke gå an i 1742. Svært trengende ville vel kanskje prøve å få bevilling til ekteskap, men jeg tviler på om dette ville være så aktuelt i et slikt tilfelle. Marte kan vanskelig være yngre enn hun er uten at Vatneboka tar feil på mange årstall. Ole har en eldre bror Ole som er 39 i 1742. Kanskje er dette riktig Ole? Det var svært interessant at Lars Olsen gikk konkurs i 1804. Dette forklarer mye når det gjelder lagnaden til barna. Marie Olave ble plassekone på Ulvestad og var ikke akkurat preget av rikdom. Peder ble i følge Vatneboka solgt som gjetergutt til en nordlandsskipper for en tønne bygg, men kom senere tilbake til Tennfjord som plassemann der. Gjertrud og Ingeborg vet jeg ikke hvor ble av. Jeg vet heller ikke hvor det ble av Lars og Pernille etter konkursen. Er det noen som vet mer om Lars og Pernille og barna deres, eller om Lars kan ha noen forbindelse med Ole Larsen Ytrestrand, eventuelt en annen opprinnelse så er jeg svært takknemlig for svar. Tusen takk til dere som har kommet med opplysninger så langt. Saken er ikke oppklart, men Ivars og Håkons opplysninger har vært svært nyttige for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Eg har gått ut frå at det er Ole Ols. Vatne f. 1713 (halvbror til han som vart fødd 1724) som vart gift med Marte Pedersdtr. Vatnehaug og flytta til Alvestad. I Vatneboka finn eg ikkje felles besteforeldre eller oldeforeldre til Ole og Marte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Ingeborg Jonsd. Ulla finn eg ikkje i Haram kyrkjebok. Der er ei Ingeborg Jonsd. Haram, dotter til Jon Torsen Haram. Tore Jonsen Ulla f 1719 er ein eldre bror som dreiv gard på Ulla frå ca 1743. I den avskrifta av kyrkjeboka eg har er fødeåret til Ingeborg 1735, men eg er ikkje sikker på at det er rett. Det er sprang frå 1735 til 1726 i avskrifta. Jon Eriksen Ulla fekk og barn på den tida (ca 1725), men han hadde flytta til Longva, og hadde inga Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Jeg blingset litt på slektsleddene i Vatneboka. Den eldste Ole Olsen på Vatne hadde Ole Pedersen Vatne på B.nr 6 som morfar. Den yngste Ole Olsen var halvbror til den eldste og var i følge Vatneboka ikke i nær slekt med Ole Pedersen. Marte Pedersdatter Vatnehaug hadde Ole Pedersen Vatne som morfars far. Marte og den eldste Ole Olsen var altså beslektet i 2. og 3. ledd. Det var ikke nært genetisk slektskap mellom den yngste Ole og Marte. Vatneboka sier både for Marte og den yngste Ole at det er disse som gifter seg og havner på Alvestad. Da gikk dette kanskje likevel an? Når det gjelder Ole Larsen Ytrestrand og Ingeborg Jonsdatter Ulla så har jeg bare opplysninger fra Vatneboka og der brukes disse navnene. Jeg kan heller ikke finne Ingeborg i avskriften fra kirkeboka som du nevner. Jeg finner heller ikke Pernille Pedersdatter Alvestad, og for så vidt er det flere andre navn fra dette området som jeg heller ikke finner i disse avskriftene fra kirkebøkene. Er de komplette, eller er det deler som ikke omfattes av dem? Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å sjekke originalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.