Gå til innhold
Arkivverket

[#30438] Johanne Johansdatter, født ca. 1795 GRUE

Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hadde et tema om dette tidligere, men av en eller annen grunn dukker det opp feil tema når jeg trykker på linken til dette.Johanne Johansdatter blir gift 22.02.1818 Grue med Poul Pedersen.7 BARN:a. Peder Poulsen, døpt 18.10.1818 Grue | b. Olia Poulsdatter Buberget, døpt 05.10.1820 Grue | c. Maren Poulsdatter, døpt 04.05.1823 Grue | d. Johannes Poulsen, døpt 23.04.1826 Grue | e. Anne Poulsdatter, døpt 05.10.1828 Grue | f. Karen Poulsdatter, døpt 11.07.1830 Grue | g. Berthe Poulsdatter, født 15.12.1832 GrueDenne Johanne Johansdatter skal visstnok være enke efter Ole Larsen, som hun giftet seg med 26.10.1816 Grue.Men hvem er hennes foreldre? Det finnes utallige Johanne Johansdatter i Grue på denne tiden, og det er ikke lett å 'få tak på dem'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Kenneth!Fra Solør Slekthistorielags avskrifter av Kirkebøker for Grue med Brandval:Gifte: lnr 39 s.192 B(randval) 26.10.1816 Ungkar og Hm Ole Larsen Hanestadsæteren 33 – Tjenestepige Johanne Johansdatter Hanestad 21 – forl. Peder Halvorsen Hanestad og Christian Olsen Sjaatil. (Hm Ole Larsen 32 år døde 15.07.1817, begr. 19.07.1817; oppholdssted: Buberget u/Hanestad. Det ser ikke ut til at Johanne og Ole fikk noe barn.)lnr 8 s. 201 B(randval) 22.02.1818 Ungkar og Hms Poul Pedersen Kaknæset 21 - Husmandsenke Johanne Johannesdatter Hanestadsæteren 22 – forl. Lars Larsen Stemsrudberget og Daniel Andreasen Botnersæteren.Barna: Peder f. 23.09.1818 døpt 18.10.1818; Olia f. 05.10.1820 døpt 16.11.1820; Maren f. 30.03.1823 døpt 04.05.1823; Johannes f. 25.03.1826 døpt 23.04.1826; Anne f. 22.09.1828 døpt 15.10.1828; Karen f. 13.06.1830 døpt 11.07.1830; Berthe (har jeg ikke data for). Alle er født i Buberget u/Hanestad og døpt i Brandval.Hvis aldersangivelsen er riktig, skal Johanne være født 1795-96. En Johanne Johansdt. Hanestad 18 år ble konfirmert 28.11.1813 (dvs født ca 1795). Forutsatt at Johanne er døpt i Grue/Brandval og alder stemmer, ser det ut til å være bare to kandidater:Johanne døpt 25.01.1795 (U) foreldre: Johannes Johannesen Hockaasen og Martha Adolpsdt Wiger – og Johanne døpt 08.03.1795 foreldre: Johannes Nielsen Skara og Mari Olsdt Skara.Dette er det jeg kan bidra med. Vi får håpe noen andre har kompletterende informasjon som kan bringe deg videre.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEtter å ha vært en tur på Statsarkivet på Hamar i dag, kan jeg bare bekrefte Rolf sien opplysninger, men jeg mener å kunne se navnet 'Kari (Mari) Olsd. under brudens navn i ekteskapet med Ole Larsen.Hvis det er korrekt så er de her i 1801: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei.Tusen takk for gode opplysninger. Johannes Nielsen og Mari Olsdatter er gode kandidater til foreldre. Men jeg har sett deres Johanne oppført som gift med Arne Johansen i 1816 Grue. Kilden var IGI/FS, så det kan selvfølgelig være galt, men det kunne vært greit å sjekke dette ekteskapet i kirkeboken for eventuelt å kunne eliminere muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth.Ja dette er litt forvirrende, og jeg tror det er to familier med nesten helt nøyaktige navn, men.....de ene foreldrene er oppført på Berger i Brandval med navnet Johannes Nilsen og Marie Olsen, men de andre i Grue (som jeg mener er riktige) er Johannes Nielsen og Mari Olsdr.Men du bor jo på Hamar du og ! Ikke lang vei ned til arkivet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Nei, det er ikke lang vei. Jeg skal ta meg en tur neste uke.Men, det er nok ikke to familier. Brandval blir ikke utskilt som eget kirkesogn fra Grue før 1864. Brandval ligger med andre ord i Grue. Dessuten finnes det bare én Johanne Johannesdatter født 1795 +/- 2 i Grue i 1801, og det er datteren til Johannes Nilsen og Mari Olsdatter på Tellerud/Tollerud.Porblemet er altså denne Arne Johansen (mulig feil), og det faktum at Johanne nødvendigvis ikke behøver å være født i Grue.Men, om ingen har mulighet til å sjekke for meg, tar jeg turen til statsarkivet på mandag. Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth:Nei kanskje du har rett, men i FS er foreldrenes navn skrevet på to forskj måter selv om jeg også vet at Brandval gikk under Grue i den perioden. Mulig at mormonerne hadde sin egen måte å skrive 'tolke' på men jeg synes det er rart at det har vært flere 'grupper' mormonere der og lest 'tolket' kirkebøkene på forskjellig måte.Men du har et annet alternativ, og det er den andre Johanne som er født i 1795 (som jeg ikke finner i FT 1801)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Marthe Adolphsdatters barn f. 1795 opptrer i FT1801 som Johannes Johansen ”hendes uægte søn” Lenke . Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om det. Du kan vel sjekke dåpen i Kirkeboka når du er på Statsarkivet (vil sette pris på tilbakemelding hvis barnet er en sønn: ra-roke@online.no).Forøvrig fra avskriftene: Gifte: lnr 56 s. 198 B(randval) 24.11.1816 Ungkar og Hm Arne Johansen Hofosmoen 32 – Hmd Johanne Johannesdatter Kamphoug u/Berger 21 - forl. Nils Arnesen Moen u/Lystad og Syver Jonsen Kalnæs.Ellers kan det kanskje være noe å finne om Johannes Nilsens familie i Grueboka Skara (Trøseid). Om ikke Statsarkivet har den, fins den sikkert i biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

En kilde som ikke er brukt er faddere til Johannes barn. Hun fikk jo ganske mange og dersom hun var fra Grue/Brandval vil hennes nære slektninger stå som faddere flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ad innlegg 8: Johanne Johansdatter Kamphoug, f.1795, gift 1816 med Arne Johansen Hofosmoen, må nødvendigvis være en søster av den Arne Johannessen Kamphoug som gifter seg i 1818. Han har jeg alltid ansett som født 1792 av foreldre Johannes Nielsen og Mari Olsdatter, som vi jo vet har en datter Johanne født 1795.Dermed øker sjansen for at 'min' Johanne kommer annetstedsfra? Må fortsatt saumfare kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Johanne Johannesd. f. 1795 Vikerbråten, døpt 25.1.1795 i Brandval kirke er nok den som sannsynlig var gift først med Ole Larsen f. 1783 Hanestad, død 1817 i Buberget (ingen barn). Deretter g. 1818 m. Paul Pedersen f. 1797 Gressberget, Lunderseter. (Av den finske slekta Rusainen).Marte Adolfsd. var f. på Årstad 1761 (hennes foreldre var også på Viker). Hennes foreldre var Adolf Jokum Olsen og Gunhild Kjellsd. Det er enda et spørsmål, hvem var Johannes Johansen ? FT 1801 for Grue/Brandval har ingen med dette navn. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Finn, og takk for svaret. Finnes det kilder som underbygger denne hypotesen utover det at det ikke er så mange andre muligheter?Og har du ytterligere informasjon om Paul Pedersens forfedre (jeg har navnet på hans foreldre, men ikke mer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Finn!Johannes Johansen fins i FT1801/Digitalarkivet/Grue-Brandval under Lundhoug, se Lenke . Dette er vel feilnotering for Johanne!?Nevnte Paul Pedersen, er han av den slekten som også brukte slektsnavnet Hähmä?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.