Gå til innhold
Arkivverket

[#30443] Utydelig i kirkebok for Hillesøy - klarer noen nøtta?

Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Nederst på denne siden Lenke står det: Faren og moren bevidner at Hanna er født den 22. december 1910.Men under står det noe jeg ikke kan tyde: tallene 119/25 med en forkortelse foran. Klarer noen å hjelpe meg med en forkortelsen - det ser ut som en henvisning til et annet dokument - blir jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg kan ikke tyde forkortelsen , men kan det være en henvisning til 1925, side 119 , en ev. konfirmasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det høres plausibelt ut, begge to. Det burde uansett være lett å sjekke ut. Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Mjo, men da ser det jo ut til at det henvises til en fødselsmelding i 1925, og det virker vel ikke særlig trolig. Eller har du noen andre ideer om hva tallene kan vise til (enn sidetall/saksnr. osv. over streken, og år under)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Trolig er anmerkningen innført i ettertid.Et lignende eksempel: Var en gang borti en fødsel (eller ekteskap) i 1903, hvor det var en anmerkning fra 1936 om at familien hadde fått departementets tillatelse til å bruke et annet etternavn.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Men her ser det ut til at dne opprinnelige fødselsdatoen er blitt rettet på i ettertid, fordi begge foreldrene har bevitnet at den opprinnelige fødselsdatoen var feil. Dersom det skulle være ført inn i ettertid, ville det vel neppe være i en ny fødselsmelding femten år senere. Den første gangen presten ville oppdaget at noe var galt, var vel når han skulle føre konfirmasjonslistene, og konfirmanten evt. hevdet at hun var født på en annen dato enn det han fant i kirkeboka. Hvis da '25' henviser til et årstall. Henviser det til noe helt annet, er jeg enig i at innføringen kan bunne i en uoverenstemmelse mellom fødselsmelding og kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke så lett å bli klok på, i hvert fall når man ikke er lokalkjent. Men at innføringen er skjedd i ettertid er trolig. Mye tydeligere, helt annet blekk.At den viser til side 119 i bok nr 25 er vel bare gjettning? Neppe så mange kirkebøker derfra? Nei, jeg har nok ikke noe brukbart svar. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Har sett på siden over døpte igjen, og det er Hanna Lovise Johanne dette dreier seg om. Hun er nr. 9 blandt døpte jenter og der ser en tydelig at fødselsdatoen er rettet til 22.12.1910.Presten har også satt ett pluss ved datoen og det samme ved tilføyelsen. Prestens navn må da være Hans Høydal.Hvilken kirkebok henvises det til med tallene 119/25 ? Det er jo nærliggende å tro at det må være ei kirkebok siden det er presten som har anført dette (i ei kirkebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er feil på siden så jeg får ikke se orginalen- Men Britt nevner et pluss,kan det være et kors og at Hanna er død? Har noen få ganger sett at presten har satt kors ved dåpsinnførselen når vedkommende er død,kansje det ble gjort fordi avdøde ble oppkalt og der da ble to med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Jeg tror som Berit (innlegg 3) at det henvises til et journalnummer, og da er det snakk om et innkommet brev. Foreldrene har henvendt seg skriftlig om sitt anliggende og brevet er nr. 119 i 1925. Dersom presten har skrevet et svarbrev til foreldrene vil kopi av dette befinne seg i prestekontorets kopibok for 1925. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Rettelsen må være gjort i 1925, og det er ikke et kors , men et pluss.Fant dette om Hans Høydal :'Hans Martin Høydahl, (1925-1952)født i 1881 i Buksnes og sønn av gårdbr. Hagbart Høydahl og Henriette Sofie Rist. G.m. 1917 Louise Katrine, datter av kjøpmann Nils Mathisen i Nesseby. Barn: Harriet Marie f. 1918, Hagbart f. 1920, Solveig f. 1923, og Hans f. 1926.Han tok teologisk embetseksamen i 1913 og eksamen i samisk i 1914. Han ble samme år prest i Nesseby og Polmak i Finnmark og prost i Varanger fra 1920.Hans ble prost i Senja fra 1930.Han skriver i kall’s-boka: ' Jeg føler meg sterkt knyttet til Lenvik og skal bygge hus på Finnsnes.'Hans Martin Høydahl var meget avholdt av folket i Lenvik og Hillesøy.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Er enig med Berits lesing i innlegg 3.Men hva kan journalnr. 119/25 være? Det kunne være en idé å sjekke blant konfirmerte 1925 siden det blir 15 år etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Dette spørsmålet kan bare løses ved å henvende seg til prestekontoret i vedkommende prestegjeld eller til statsarkivet i Tromsø som prestearkivet sannsynligvis er avlevert til og få en kopi av journalinnførsel 119/25 og se om ikke den henviser til et brev som handler om feil fødselsdato for dette barnet. Jeg er enig i at dette kan ha noe med konfirmasjon å gjøre utfra alderen. Min teori er at foreldrene har funnet frem dåpattesten i forbindelse med at jenta skal skrives inn som konfirmant, og så har de oppdaget at det står feil fødselsdato på den. Og det har de så fått rettet opp ved å skrive til sognepresten, sikkert med nødvendig dokumentasjon. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tusen takk for alle svar. Hanna døde i 2002, og feiret alle sine fødselsdager den 22. desember (i alle fall i moderne tid). Jeg går ut i fra at svaret på tilleggsinnførselen viser til et sidetall i kirkebøkene eller (kanskje mest sannsynlig) et journalnummer i prestearkivet. Jeg skal sjekke begge, og si ifra om hva jeg finner. Bare en ting til Britt (innlegg 15): Dersom Høydahl først kom til Senja i 1930, er det merkelig at det henvises til noe fra 1925. Men jeg ser du har satt '1925-1952' i parentes. Hva viser 1925 til der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Det er et utklipp fra disse sidene :Lenke Jeg forsto det slik at Høydal kom som prest til Lenvik i 1925 og ble prost i 1930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.