Gå til innhold
Arkivverket

[#30450] Peder Olsen Blix f. i Stavanger ca 1788


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Peder Olsen Blix født ca 1788 i Stavanger var gift med Anne Marie Rasmusdatter og hadde datteren Helene Gurine Blix. Via kirkebøker på nettet og FamilySearch har jeg funnet at Peders foreldre ant. var Ole Christensen Blix, f. 1737, og Helene Pedersdatter, f. 1753. Oles foreldre var ant. Christen Lauritsen Blix og Marta Johannesen Roos. Er det noen 'der ute' som kan bekrefte om jeg er på rett spor og evnt. når/hvor de to sistnevnte var født? Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Far til Ole - Christen - er vel den du finner som skomaker i 1722 tellingen for Stavanger ... Christen Blix, Arbeider som Skomager Svend paa Hans Jochumsens VerchstedSe her www.vigerust.net/by/stavanger1722.htmlOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest T Sande

Jeg er ikke sikker på om dette er rett. Her tror jeg det er feil i Digitalarkivet. La meg gi en annen variant bygget på Rogaland Historie- og ættesogelag,s sine avskrifter av Kirkebøkene for Stavanger (inkl. Hetland i Stavanger)Peder Olsen Blix ble døpt 28. sept 1788. Foreldre var Ole Blix og Helene Pedersdtr. Peder var gift med Anne Marie Rasmusdtr, døpt 21.10.1798 og datter til Rasmus Iverssen Brout og Anna Olsdtr. Peder og Anne Marie,s datter Helene Marie ble gift med Iver Iversen. De fikk 8 barnMin teori er så at Ole Blix var fødd 1768 og døpt 30. desember 1768 og hans foreldre var Brithe Simonsdtr og Ole Blix født 1737 og døpt 25.1.1737. Videre står det ' Ole Blix een gift Mand og Skoemager, boende her i byen'. Med andre ord Ole Blix f 1768 var uekte barn. Skomaker Ole Blix, døpt 25.1.1737 hadde disse foreldre: Christ Blix og Marthe Trusdtr.Ole Blix, f 1768, far til Peder var mer trolig gift med en annen Helene, nemlig Helena Pedersdtr, døpt 8. juni 1766. foreldre: Peder Henrichsen Bøe og Guri Jonsdtr. Jeg tror mao at en har hoppet over en generasjon. Dette passer bedre til alderen på Peder født 1788. Når jeg kaster inn dette så er det fordi det neppe kan være så altfor mange med Blix navnet i Stavanger på den tida og som i tillegg skal være skomaker. Kildene for dette innlegget er altså avskrift av Kirkebøkene for Stavanger for perioden 1688 til 1839 utgitt av Rogaland Historie- og ættesogelag . Foreløpig er det kommet ut 5 bind i serien.T. Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hjertelig takk skal du ha, T.Sande! Jeg følte liksom på meg at det var 'noe som ikke stemte', så jeg er kjempeglad for ditt innlegg. Jeg har noen spørsmål: Het datteren til Peder og Anne Marie Helene Gurine eller Helene Marie? Står det noe om hvor Oles mor Birthe Simonsdatter kom fra og var farsnavnet til Christ Blix Lauritzsøn? Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T Sande

Beklager jeg skrev feil i mitt forrige innlegg. Datter til Peder og Anne Marie het Helene Gurine og ble døpt i Frue Sogn i Stavanger 25, april 1819. Birte Simonsdtr finner jeg ikke i Kirkebøkene i Stavanger. Trolig var hun utenbysfra og rimeligvis tjenestejente. Foreløpig har mitt 'dykk' i kirkebøkene vært nagativ når det gjelder foreldrene til Christ Blix og marthe Trulsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Tusen takk skal du ha! Da vet jeg at Helene Gurine er riktig navn. Jeg takker også for at du har tatt deg jobben med å sjekke kirkeboken mht foreldrene til C. Blix og Marte Trulsdtr. Veldig snilt gjort av deg! Jeg er litt forvirret mht Anne M. Rasmusdatter. På FamilySearch står det at hun het A.M. Rasmusdatter Egeland og ble gift med Peder O. Blix 06.02.1816. Hvorfor Egeland -navnet - og hvor er det? Hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T Sande

Et tips er å få sjekket kirkeboka over gifte i 1816. Der står ofte hvor foreldrene er født. Statsarkivet i Stavanger har disse protokollene. Egeland kan være et gardsnavn i Rogaland. Jeg mener dette gardsnavnet iallefall finnes i Forsand, Gjesdal og Høyland. Kansje flere. Men ikke i Klepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

I 1736 (Næss Hans E: Historiske dokumenter bd. 3, Stavangermantall for 1700-årene, Stavanger, august 1967, side 68) bodde en Svend Blix i Nedre Strandgate i Stavanger Han hadde 'ingen Næring, i samme huuse logerer fru Capit. LillienG... og Leene Aagaard'. Ut fra opplistingen har han vært bosatt i Nedre Strandgate ca 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Interessant. Takk skal du ha, Arne! Da var muligens dette faren til 'min' Ole Blix som var født 1737, men det kan jo også vært en eldre bror av Christen Blix (1673-1749) som er nevnt i skattemanntallet 1722 i Stavanger. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut hvem som egentlig var faren til Ole. Kanskje finnes det noen 'der ute' som vet noe? Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935, side 260 skriver at Peder Olsen Blix ble borger i 1819 i Stavanger. Han var sønn av Ole Christensen Blix f 1743 og begravet 20.9.1803, gift 25.1.1781 med Helene Pedersdatter døpt 28.9.1788 'b. 6. descbr', skomaker; død 19.4.1837. Gift 6.2.1816 med Anne Marie Rasmusdatter Egeland død 17.11.1846, 56 år, kanskje datter til Rasmus Rasmussen Egeland født 1772 død 22.3.1855 og Mathe Eriksdatter født 1773 død 11.4.1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Videre skriver Kielland på side 179 at Ole Christensen Blix ble borger i 1777 i Stavanger. Han var sønn av Christen Larsen Blix født 1659 begravet 16.12.1749, gift med (trolovet 18.10.1733) Martha Doretea Johansdatter Roes født ca 1690, begravet 16.3.1772 - døbt 25.1.1737, 'b. 12. decbr.'. skomaker, begravet 20.9.1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Arne og Knut. Knut: Ja, Grethe hadde rett der, men fremdeles får jeg ikke dette til å stemme. Arne: Tusen takk for alle opplysningene du har fremskaffet! Kjempebra! Jeg undres på om T. Sande (i et tidligere innlegg) har rett når han mener at det er en generasjon som mangler her. Hvis Ole Christensen Blix (1743-1803)var sønn av Christen Larsen Blix (1659-1749) og Martha D. Johannesdtr. Roes (1690-1772) så hadde han usedvanlig gamle foreldre. Hun var da 53 år og han 84 år. Denne Blix-grenen har jeg 'rotet' med veldig lenge og jeg er veldig glad for all hjelp jeg får. Alle innspill mottas med stor takk! :-) Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

For å fortsette med Blix-er hos Kielland, side 95: Svend Mortensen Blix er født i 1673, borger 19.2.1705 som gullsmed, var fra 1722 i flere år framværedne fra byen, var senere noen år i Hospitalet, begravet 28.5.1755. Han var gift 14.12.1706 med Maren Jakopsdatter Sadolin - datter av klokker Jakop Mikkelsen Sadolin og Gjertrud - datter av Thomas Hollender og Alchie Jansdatter. Hun er født i 1680 og begravet 19.12.1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk skal du ha, Arne! Denne Svend Mortensen Blix har kanskje ingen tilknytning til Christen Larsen Blix? De er jo født hhv 1659 og 1673 - muligens fettere? Vet du hvem som var Christen Larsen Blix sine foreldre? Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Ole Blix bodde i Kirkegaten 39 (nær krysset Øvre Holmegate - Kirkegaten) i Stavanger i det minste fra 1764 til han døde i 1803 ([url="http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm>http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm hus 162). Enka bodde samme sted, i det minste i 1803-1807.Ellers pantsatte skomaker Ole Kristensen Blix 20.11.1762 (Kielland, pakke 2-3, side 83) hus og grunn mellom Lars smeds enke Astri Ånendsdatters hus på den ene og madam Karen enke etter Mikael Torkelsens hus på den andre for 30 riksdaler. 2.12.1762 (Kielland, pakke 2-3, side 52) skjøtet prokurator Mikkel Berven til borger Ole Blix på en grunn på 5 riksdaler. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.