Gå til innhold
Arkivverket

[#30453] Finnes det et Rørvatn i Rana,


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

og i tilfelle ja, hvor ligger det? Er på jakt etter en Ole Olsen med sønn Adam Olsen som kommer til Salten/Gildeskål. Det er skifte etter Adam på Dokmo/Beiarn i 1724 og han har en datter Agnetha. Adam var gift flere ganger. Han giftet seg ca 1700 med Agnethe Jæbelsdtr. Er det noen som har tilgjengelige skifter for Helgeland og kan se etter en Adam som passer? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Sverre Budahl

Har søkt litt på Norgesglasset: Lenke men klarer ikke og finne Rørvatn i Nordland annet enn Rørvatnan i Lødingen. Rundt Rana er det vel Raudvatnet og Røssvatnet som blir det som ligner mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har vært inne på samme tanke, Røsvatn kan lett bli til Rørvatn, og raud er jo rød så det er flere muligheter. På denne Lenke er det nevnt slåtter fra Helgeland og da 'Vals fra Nord-Rørvatn'. Kan det være feilskriving for Nord-Røsvatn som ellers er nevnt? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Inger. Joda, det finnes Røvassmo -Røvatnet. Der er Litl-Røvatnet og Stor- Røvatnet og Røsvatnet. Det siste er ikke så langt fra Bleikvasslia, hvis jeg ikke husker helt feil.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg lurer på om det kan ha vært bosettinger ved disse vannene på 1600-tallet.Omfattes områdene av Rana eller Vefsn - Røsvatnet kan være Vefsn? Skulle gjerne ha hatt litt flere opplysninger for å se om leting i områdene kan ha noe for seg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En naturlig kilde vil her være 'Mo prestegjeld Gardshistorie' i to bind som er tilgjengelig via bibliotektjenesten i hale landet.Røvatnet, lille og store er omtalt på sidene 356-159 og 349 - 353.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er laget en egen gårdshistorie for noen av gårdene som ble dekket av oppdemningen. Husker desverre ikke nå hva den heter men du kan sikkert få vite det via kulturkontoret/bygdeboknemda i Rana eller Hemnes.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå har jeg sett gjennom 'Mo prestegjeld Gardshistorie' på biblioteket uten å finne spor etter denne Adam.Rørvatn finnes vel ikke og gårder ved andre -vatn gav heller ikke resultat. På nettet ligger oversikt over gårder i Hemnes. Røsvatnet kunne muligens høre inn her.Men jeg vet ikke hva gårdene skulle hete. Man kan sikkert ikke basere seg på de gårdsnavn som finnes der i dag. Hvis noen har skiftene for Helgeland tilgjengelig og kan se etter en Ole Olsen med sønn Adam noe etter år 1700, ville det ha vært en stor hjelp.Vet ikke om skiftene for dette området er samlet på CD slik som skiftene i Salten som er svært lette å slå opp i. Takk for gode råd! vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant ikke dem du spør etter på Svein Edvardsenss skifter for Hemnes/Moe 1686-1780. Det er skifter i bokform, som er meget informative ellers. Det er gitt ut skifter i bokform for hele Helgeland frem til 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk Anne Lise for at du har tatt deg tid til å se gjennom skiftene.Da gir jeg opp å lete etter Adam Olsen i Rana inntil videre i allefall.Er takknemmlig for at du hjalp meg med dette. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I mantallet 1666 er det på Rusvold en oppsitter Olle 39 år med sønn Adam Olsen 6 år. (Hvis din Adam var født da)Der er også nevnt en sønn Jon Olsen 20 årJeg kikka i gårdshistoria men kunne ikke finne de på Røsvold. Og om det er de som du leter etter vet jeg ikke. De kan jo være flyttet fra Røsvold og være registrert på en annen gård.Adam er et veldig sjendent navn på Helgeland. Og i mantallet 1666 var det bare 3 stykker.Du kan jo søke i mantallet 1663-66 for Helgeland og Salten prosti og se hva du finner. Jeg kan ikke dette med å legge ut lenker.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Fant noe på Røsvold i gårdshistoria.Ole Tommessa, som var 39 år i 1666. Han brukte 16 mark fra ca. 1666 til 1674. I 1675 er Ola borte.Hvis din Ole heter Olsen til etternavn så er han på Røsvold vel ikke din. Men det var jo rart at han har en sønn Adam??Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. Takk for at du minner meg på dette tidlige manntallet. Det stemmer at det finnes tre med navnet Adam ved søk på ”Manntall 1663 -66 for Helgeland og Saltens prosti”. Jeg har sett på disse før, men fant ut at det var for få opplysninger til at jeg kunne være sikker på å ha funnet riktig person.Det finnes en Adam på gården Engen i Vefsn, i rubrikken for alder står 2424. Så er det Olle med sønnen Adam Olsen 6 år på gården Rusvold. Olle har også sønnene Jon Olsen 20 år og Nield? med etternavn JohanseZacharias? 17 år.Kan disse gi flere opplysninger, skifte eller lignende? Den tredje er Adam Torgers på gården Welsuog, 7 år. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDet må være Adam Olsen på gården Rusvold som er mest interessant. Men man må vel ha flere opplysninger for å kunne finne ut om det er den rette Adam. Det er antydet at min Adam kom fra Rana, noe sikkert fødselsår er ikke oppgitt. Men det er skifte etter ham i 1724. Han hadde to barn – en ”slegfredssønn” Ole Adamsen og datteren Agnetha fra siste ekteskap. Hvor ligger gården Rusvold forresten? Er det bare en variant av Røsvold . Finnes det også en gård Rufsvold? Det antydes at Adam skulle ha kommet fra Røsvatn/Rørvatn og det er hele mitt utgangspunkt for letingen etter hans bakgrunn.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja det er litt lite opplysninger for å være sikker på om dette er rett Adam.Og navnet er skrevet på i mange varianter Rufsvold, Rusvold, Røfsvold og Røssvoll som i dag.I følge garshistoria er den Nild JohanseZacharias som du nevnet sten sønn til en Hans Olsen (27 år i mantallet) som må ha giftet seg med enka etter en Zacharias.Den Adam som du nevner på Welsvåg må være av Anne Lises folk så der vet hun kanskje noe.Det var jo vanlig at folk fra Rana gikk over fjellet og bosatte seg i Beiarn.Du får prøve å legge innlegget inn på Rana slekthistorielags sin side, de har et forum der man kan stille spørsmål og se om det ikke er noen fra Rana som svarer der.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette hjelper ikke stort, men 'rør' er det samme som røye (i hvertfall i N-Trøndelag). Det er vel sannsynlig at også RØVATNET (postadresse i 1972: 8600 Mo), kommer av navnet 'rør', dvs fisken røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis det er den rette Adam som er funnet, så ser det ut som om han har gjort en tur innom Karbøl i Skjærstad og giftet seg der med Kirsten Mickelsdtr. Opplysningene er hentet fra Ringakers bok om Beiarn. Men det står 'antakelig gift med K. M.' Jeg finner ikke henne i skiftene. Kan disse to, Adam og Kirsten være kommet sammen fra Rana? Her blir det mange antakelser og gjetninger. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!På Karbøl i Skjerstad finner jeg i Slektsbok for Skjerstad og Fauske Bind I, side 161, 162.Adam Olufsøn, Larsos g. 13/7 1690 m. Kirsten Michelsdatter f. i Karbøl 1690 dp. 13/10 (det står faktisk det). Fødselsåret eller giftemål må jo være feil eller så er det nå feil Kirsten. Datter av Michel Allfsøn.På Michel Alfsøn f. 1620 gravf. 21/2 1697. Michels kone døde ca 1700Barn:1)Hans f.ca 1665 (g. og b. Karbøl)2)Kirsten dp. 13/10 1690 (g.m. Adam Olufsøn, Larsos i Beiarn. Bosatt Karbøl)3)Oluff f. ca 1670 (g.b. Karbøl).Etter som Oluff er f. 1670 kan jo Hans og Kirstn også være født rundt 1670.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. Takker for sværet gode opplysninger. Dette er nok riktig Adam Olsen for han var oppsitter på Larsos/Beiarn 1684-87, det har jeg notert. Jeg har lånt bort boken så jeg må se om det står mer om Adam der senere. Da må han være født en god del år før 1670 ville jeg tro, en oppsitter måtte nok være en voksen mann og da kan kanskje den Adam Olsen fra Røsvold passe aldersmessig. Det ser også ut til at Adam og Kirsten ikke fikk barn sammen. 'Slegfredsønnen' Ole Adamsen antas å ha levet i tidsrommet ca 1695 - 1775.Mor til Ole var Lisbeth Olsdtr i Ertenvåg. Ut fra dette kan Kirsten være død kort tid etter giftermålet. Til Solveig. Finner du noe om Kirstens død? Finner skifte etter Hans Michelsen, Karbøl, som trolig er Kirstens bror, i 1729 Synes at jeg er kommet et langt skritt videre med god hjelp fra dere. Vet ikke om det er mulig å fastslå forbindelsen mellom de to Adamer, men håpet er der. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Nei desverre står det ikke når Kirsten døde.Og Hans Michelsen som du har funnet er Kirstens bror, han ble gravf. 8.mai 1729. Gift 8.okt. 1693 med Lisbeth Steinarsdatter f. på Vollan ca 1670.I skiftet etter Adam er det jo bare nevnt en datter Agnetha 1 år. Tro hvorfor den Ole Adamsen som du nevner ikke er med i skiftet hvis han er Adams sønn, var han født utenfor ekteskap?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. Som svar på die spørsmål:Adam Olsens barn: Agnethe Adamsdatter (1722 - 1804) ble gift med Floen Larsen (1720 - 1764) på Kvæl i Beiarn. Ekteskapet var barnløst. Agnethe ble så gift igjen, men også dette ektskapet var barnløst.Sønnen Ole Adamsen var født utenfor ektskap og har en stor etterslekt.Han er nevnt som eneste barn i skiftet etter moren Lisbeth Olsdtr i Ertenvåg.Det er vistnok flere opplysninger om Adams sønn i boken jeg har lånt bort. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Inger!Dette var spennende på Karbøl ser jeg at jeg har slekt selv (ikke aner her). Så nå fikk jeg lyst til å begynne med mine aner i Skjerstad igjen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. Nå vet ikke jeg om jeg har slekt på Karbøl, sannsynligvis ikke i rett linje. Men det er godt mulig at sidegreiner av mine aner er å finne der. Har ikke helt oversikt. Men jeg har i alle fall noen på Enge tidlig på 1700-tallet. Det er mulig at noen fra Enge slo seg ned på Karbøl. Det ser ut som at det har vært slektsforbindelse mellom Agnethes familie i tidligere ledd og Karbøl. Agnethe Adamsdatters mor, Agnethe Jæbelsdtr hadde i sitt første ekteskap med Christopher Floensen følgende barn: Jæbel på Arstad, Hans som var tjener hos fogden Randulf i Bodø, Joen på Dokmo, Elisabeth g m Johannes Bendigtsøn, Karbøl, Anne på Soløy og Annichen i Eggesvik. Agnethe Jæbelsdtrs far er Jæbel Jæbelsen i Inndyr. Jeg har aner i denne familien. Kanskje har du også forbindelse til de samme personene. Vil gjerne høre om vi har noe felles her.Nå glemmer jeg rent Adam. Men det er vel urealistisk å håpe på en oppklaring med hensyn til hans bakgrunn. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Du nevner her Elisabeth Christophersdatter og Johannes Bendigtsøn de er foreldre til Birte Johannesdatter f. på Karbøl 1706 g.m. Ole Jacobsen f. på Kvarv i Skjerstad 1708. Ole er halvbror til min tipptippoldefar Jacob Johannesen f. på Kvarv bosatter på Vågan i Skjerstad.Og denne Agnete Jæbelsdatter skulle jeg ha hatt lyst til å se litt nermere på. Skal se om jeg kan finne noe i skiftene på henne.Tror jeg skal låne bygdeboka eller slektsboka for Beiarn eller hva den nå heter.Jeg har plassert Adam i bakhodet, finner jeg noe så legger jeg det inn her.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. I tema 20519, innlegg 16 er det opplysninger om Agnethe Jæbelsdatter.Det er ikke stort mer om denne familien i boken. Selv har jeg ikke funnet flere opplysninger om hennes eventuelle aner i en Kragslekt.Dette ligger så pass langt tilbake i tid at det krever arkivarbeid, som selvfølgelig er spennende, men krever tid. Jeg regner med at det var hit vi kom denne gangen med Adam Olsen. Takk for interesse og fine opplysninger. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.