Gå til innhold
Arkivverket

[#30453] Finnes det et Rørvatn i Rana,

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Hei! Følger med stor interesse denne interessante debatten, også fordi Agnethe Jebelsdatter er en av mine forfedre. Men Inger, i ditt innlegg nr. 19 her bruker du uttrykket 'slegfredsønn'. Jeg vet ikke helt hva det betyr, men er det en som er født utenfor ekteskap? Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Geir. Ja, det er riktig det du antyder. Det er en som er født utefor ekteskap. Nå kunne et slikt barn lyses i kull og kjønn og dermed bli arveberettiget, se tema 7459. Mener at det står noe om at Ole Adamsen fikk utbetalt lønn. men siden jeg ikke har boken tilgjengelig for øyeblikket, må du ta dette med en klype salt. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heidebatten er noe gammel men fant noe om om Rørvatn på en musikk sideLenkeRABLIÅS, OLE: -Slåtter fra HelgelandAne Mattisde-slåtten, reinlender fra Nord-Røsvatn Vals fra Nord-Rørvatnhar du foresten sett Snithlers raport om grenesfjell mellom Norge og Sverge som han foretok i 1700 - 1734?Ellers har det vært en prest i Beiarn som het Gjeble Christophersen 1614 neste prest blir avsatt 1621 så han er vel ikke så lenge i Gildeskål. Beiarnbokens oversikter over prester s. 25 Gjeble-navnet finner du og i Nordfjord i Sogn der en Gjeble Pedersen eksisterete. Denne Gjeble skal vistnokk være i slekt med Absalon Pedersen i Bergen. Se Nordfordboken.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Steinar. Morsomt at du fant samme musikkside som jeg. Men Rørvatn er kanskje en feilskriving for Røsvatn.Ikke vet jeg. Noen mener at denne Adam kan ha vært tilknyttet gruvedriften i Nasa og at det er her man bør søke. Så jeg får gå videre og kikke etter andre løsninger - Schnitlers rapport har jeg bare hørt om.Både den og stoff om Nasa gruver bør gjennomgås. Presten skal hete Gieble/Gjeble Pedersøn. Christophersøn er en feilskriving.Han bodde på Inndyr-godset med sin kone Karen.Se tema 20519. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Inger!Min ane Anders Mogensen er fra Røvatnet i Rana og da han gifter seg med min ane Beret Joensdatter i Mo kirke 22 p. trinit 1741.Kan Røvatnet leses som Rørvatnet, men jeg mener det står Røevatnet. Så det kan jo være Røvatnet du leter etter???Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Solveig. Jeg har skummet gjennom bygdebøkene og sett på Rauvatnet, men fant ikke noe der som kunne passe på Adam Olsen.Men det er mange vann i Rana og jeg er ikke godt nok kjent der til at jeg kan føle meg frem. Stedsnavn forandrer ortografi over tid og den som mente at Adam kunne komme fra Rana har flere teorier som nevnt i innlegg 30. Er ikke Røvatnet og Rauvatnet samme vann? Her trenger jeg kanskje noen lokale geografikunnskaper? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden raporten er på så mange sider at den er utgitt i to bind, som jeg vet de har på biblioteket i Bodø.Det skal ligge et manuskript på Statsarkivet, og det inneholder intervju av personer bosatt i området fra Røros i Sør til Grense-Jakobselv. De han snakket med fortalte mang gang hvem foreldre var og hvor de kom fra. Jeg vet ikke om alt han samlet inn kom med i boken.Adam Olsens datter Agnethe, fikk en verge fra Salten, som het Jørgen Olsen fra Soløy, siden de ikke hadde slekt i Fogderiet.har du foresten prøvd denne lenken?http://rshl.monet.no/html/gardshistorie/Gard.htmSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Steinar. Kjempeflott men den lenken. Nå er alt på Rau- under oppdatering, men det kommer nok etterhvert. Får bruke fantasien og søke meg gjennom gårdsnavn. Og jeg håper Schnitler er mulig å låne. Men har du en fullstendig tittel da jeg bestiller bøker via e-post til biblioteket? Finnes det en personfortegnelse over dem som var tilknyttet Nasa gruver? Går ut fra at dette var eneste gruve i dette området. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er en email-adresse der som du kan sende spørsmål eller opplysninger til. Det er og mulig å melde seg inn i foreningen som har hjemmesiden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikom på at 1666 manatllet ligger jo på digitalarkivet og Adam skulle jo ifølge alderen være med der.fant han på denne linkenLenkedet interesante er jo at han og faen er på Røsvoll og ikke på Røsvatn, Trolig er Røsvatn en av de mange lesefeil som forekommer når leseren ikke vat hva gårdene heter i kommunen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg leser disse innleggene på jobben, og har ikke mye tid og heller ikke faktagrunnlag for hånden for å kunne delta i den, men som lokalkjent syntes jeg det kunne være på sin plass å komme med noen geografiopplysninger. Spesielt til Inger Eide: Det finnes ikke noe Rørvatn i Rana. Rør- i denne betydningen kommer vanligvis (som nevnt av Arnstein Rønning) av fisken røye (rør). Selv om det finnes mange røyevatn i Rana, har ikke røya gitt navn til noen vann. Røsvatnet, som er nevnt, ligger i kommunene Hemnes og Hattfjelldal. Rauvatnet i Rana er også nevnt, men her lå det kun en liten fjellgård som, i likhet med de andre fjellgårdene i distriktet, ikke hadde bosetting før utpå 1800-tallet. I Rana står vi da igjen med Røvatnet, i dag Storrødvatnet, hvorfra Rødvassåga renner ned gjennom Rødvassdalen og møter Ranelva ved Røssvoll, to mil lengre sør. Husker jeg ikke feil, har gården Storrødvann (tidl. Røvatnet Store) hatt bosetting fra siste halvdel av 1600-tallet. Naboeiendommen heter Lillerødvann (Røvatnet Lille), men når det i riktig gammel tid var snakk om 'Røvatnet', dreidde det seg nok om gården som i dag heter Storrødvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til Steinar og Arnfinn. Det er ikke alltid lett å famle seg frem når man har så dårlige opplysninger som jeg hadde. Rød må ha blitt til raud i dialekten og da var vel Raudvatnet det nærmeste holdepunkt. Med bakgrunn i den gode geografiske beskrivelsen til Arnfinn, får jeg se etter i bygdeboken nok en gang. Adam som opptrer i 1666-manntallet kan være den riktige.At han har vandret over fjellet og havnet i Skjerstad er meget sannsynlig. Jeg hadde to svært vage opplysninger: Raud- eller Rørvatnet og Nasa. Utrolig fin hjelp fra dere alle som jeg takker for. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Inger!Jeg lurer på om det bare var Adam som kom over til Beiarn/Skjerstad eller kom hans far også dit. Har du noen opplysninger om det.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at Ole og hadde sønnen John, hvor ble han av? er det han som ender opp på Fagerli.Se s. 118 spalte 1.Denne John er far til Fordel Johnsen og har etterslekt i Rødøy/Meløy og kommer inn i en slekt jeg leter på.Kan Hans Olsen som er nevnt der være bror av Ole?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I Gardshistoria er det ikke nevnt hverken Ole eller Adam på Røvatnet.Røvatnet store. Første bruker som er nevnt er Jon som var 36 år i 1666 og hadde sønnen Kaare 7 år. Så er det ingen opplysninger om gården før 1693.Før 1718 er Røvaten store delt i 2 bruk. På bruk 1. Er det min ane Mons Monsen (Mogen Mogensen)f.ca 1665Bruk 2. er Erik Pedersen 64 år i 1701.På Røvatnet lille er det Anders Monsen f. 1702 som er nevnt som 1. bruker.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Steinar!Jeg har ikke tenkt i de baner at Jon Olsen på Fagerlia er fra Rusvold, så det vet jeg ingen ting om. Det er jo ikke usansynlig, alderen stemmer jo. Kanskje noen andre vet noe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Fra Røssvold er det i 1697 er nevnt 2 brukere Joen og Holger med hver sin del av gården. I manntallet for 1701 står etternavnene på de to brukere. Den ene het Joen Olsen og den andre het Holger Jensen, som altså må være sønnen til Jens Joensen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Ser at diskusjonen fortsetter.Til Solveig. Jeg vet ikke om Adam hadde følge med seg da han dukker opp i Skjerstad/Beiarn. Nå har jeg fått boken tilbake og siterer fra den; s 262 Larsos:I 1684-87 er oppsitterne Lauritz Lauritzen og Adam Olsen (seinere Nes og Dokmo)Adam var da gift med Kirsten Michelsdtr (far: Michel Alfsøn, Karbøl).Adam Olsøn flytter til Nes i 1690-åra. Peder Joensen og Lars Larsen er oppført som oppsittere på Frostaas'. Gårdsnavnet veksler mellom Os, Larsos og Frostos. Lauritz Lauritzen er oppført på gården også i 1649, 1663/66 og 1667-72. S 284 under Nes:'I 1690-åra flyttet Adam Olsen, som hadde bøksel på Larsos i noen år, over til Nes. Adam var i Nes 1697, men giftet seg et av de nærmeste år med enken Agnethe på Dokmo og flyttet dit'. S 168 under Dokmo:'Agnethe ble oppatgift ca 1700 med Adam Olsøn (Rana?). Adam kom først som tjenestedreng til Beiarn...' I den gamle 'Slektsbok for Beiarn' s 80: 'Adam Olsøn var fra Røvatn i Rana f ca 1656 - 1724. Hans far: Olle Olsen, Røvatne, f 1617'??. En jeg snakket med mente at Røvatn ikke var helt sikker og nevnte Rørvatn, Røsvatn og gruvedrift. Dette er alt jeg har av opplysninger. Finnes det skifter eller opplysninger i kirkebok for gården/gårdene på Røsvold fra et senere tidspunkt og som kan kaste lys over dem som bodde her? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Takk for god orietering Inger. Det jeg tenkte på er om det kan være mulig å finne broren og eller faren hvis de ble igjen i Rana. Og Steinar har vist tenkt samme tanken. Men jeg har ikke sett på noe kanidater.Mantallet 1701 på Refsvold (Røsvold)er det Lars Fordelsen som er oppsitter med sønnene Joen 20 år og Fordel 9 år. Tjenestedrenger Elias Zachariassen 30 år, Christen Thomesen 20 år og Lars Kielsen 32 år.Så på Røsvold er ikke broren. Faren Ole skulle vel være sånn ca 74 år så om han lever??Kirkeboka begynner 1704, så om det er mulig å finne noen der vet jeg ikke.Skiftebøkene til Svein Edvardsen har jeg sett gjennom og der har jeg ikke funnet noe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg tenkte et øyeblikk at nå er vi på rett vei til å finne opphavet til Adam, men så lett er det altså ikke. Adam fikk etterkommere gjennom slegfredsønnen Ole Adamsen. Ole (ca 1695-1775) ble gift med Dorthe Pedersdtr (1709-1780) fra Soløy. Hennes foreldre er Peder Olsen og Marit Jensdatter. Peder er sønn av Olle Jørgensen Soløy. Olle Jørgensen er sønn av Adrian/Adrianus Jørgensøn, Soløy. Marits foreldre kjennes ikke.Ole og Dorthes barn: Adam, Helga, Agnethe, Peder, Joen, Ole og Jens. Bara er oppkalt slik som det var vanlig dengang. Jeg nevner dette i fall noen skulle finne slektstråder i Rana. Oles mor, Lisbeth Olsdatter i Ertenvåg, kjenner jeg ikke opphavet til. Helga kan jo være fra den siden eller fra farssiden.Er navnet Adam brukt i Rana senere i skifter og i kirkebok? Man kan jo tenke seg at Adam er oppkalt etter en farfar eller morfar Adam og at navnet går igjen hos eventuelle brødre eller søstre av Adam. Takker for all interesse. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.